احمدرضا دلیران فیروز عضو شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان/به گزارش مفتاح نیوز، مدتی پس از رای مثبت بریتانیایی ها به برگزیت(Brexit)همه مشتاقند بفهمند که در یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ اروپا چه آینده ای در انتظار بریتانیا(UK)و اتحادیه اروپا(EU)می باشد.

دقیق ترین پاسخ به این پرسش که چه آینده ای در انتظار بریتانیا(UK)خواهد بود این است که در کوتاه مدت هیچ اتفاق عجیبی برای اقتصاد این کشور رخ نخواهد داد!

آینده بریتانیا به نتایج رایزنی ها و مذاکراتی بستگی دارد که بین این کشور و اتحادیه اروپا(EU)در جریان است.

مذاکراتی که می تواند ماه های طولانی ادامه پیدا کند.

در این میان ماده 50 قانون لیسبون(Lisboa)که به امضای گوردون براون(Gordon Brown)رسیده می تواند سرنوشت ساز باشد.

این ماده که تاکنون برای هیچ کشوری اجرا نشده ضرب الاجلی 2 ساله را برای رسیدن به توافق بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در نظر گرفته است.

این ضرب الاجل 2 ساله ممکن است تمدید شود اما این موضوع بستگی به توافق تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا(EU)دارد.

در این مدت و بر اساس این قانون, بریتانیا(UK)از روند تصمیم گیری در مورد ترک اتحادیه اروپا(EU)کنار گذاشته خواهد شد.

فارغ از این که اتحادیه اروپا چه تصمیمی در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت(Brexit)خواهد گرفت سناریوهای مختلفی را می توان برای آینده اقتصاد این کشور ترسیم کرد.

یکی از پیش بینی های علمی در این زمینه از طرف وزارت خزانه داری بریتانیا انجام شده است.

بر اساس این برآورد در بهترین حالت خروج, تولید ناخالص داخلی بریتانیا تا سال 2030 معادل 3/4 درصد افت خواهد کرد و در بدترین حالت این افت معادل 9/5 درصد پیش بینی می شود و اگر در وضعیتی بین بدترین و بهترین حالت رخ بدهد بریتانیا معادل 6/2 درصد افت GDP را تجربه خواهد کرد.

گمان آن میرود که افت تولید ناخالص داخلی به سرعت و در عرض 2 سال رخ خواهد داد و دلیل عمده آن میزان بالای عدم اطمینان برای سرمایه گذاری ازطرف سرمایه گذاران خواهد بود که در حالت تردید نگه داشته شده و یا تصمیم به جابه جایی شرکت هایشان به دیگر شرکت های اروپایی گرفته اند.

از همین رو پیش بینی میشود که بریتانیا به زودی شاهد کاهش GDP باشد.

در این حال 2 ویژگی مهم, اقتصاد بریتانیا را جذاب خواهد کرد.

ویژگی اول قوت بخش خدمات این کشور است.

بریتانیا دومین صادرکننده خدمات به جهان است و تابحال دسترسی این کشور به بازار یگانه اتحادیه اروپا راه را برای دریافت خدمات از این کشور سهل کرده بوده است.

در سناریوی بد برای آینده بریتانیا می توان پیش بینی کرد که با خروج از اتحادیه اروپا و عدم دسترسی به بازار یگانه و مشترک روش های پیشین برای تبادل خدمات بانکی, سرمایه گذاری و حقوقی شکل و آهنگ کندتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه متقاضیان این خدمات ممکن است ترجیح دهند که به سراغ کشورهای دیگر اتحادیه اروپا همانند آلمان(Germany)بروند.

ویژگی جذاب دیگر بریتانیا قرار گرفتن در مرکز تجارت جهانی است.

لندن(London)مقر مهم تبادل مالی, سرمایه گذاری و تجاری است زیرا که هم به اروپا متصل است و هم به آمریکای شمالی نزدیک است.

در بدترین سناریو برای فرض بالا لندن(London)شرایط جذاب پیش از برگزیت(Brexit)را برای سرمایه گذاران نخواهد داشت و به این ترتیب کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال های پس از خروج, از سناریوهای بسیار محتمل برای اقتصاد بریتانیا(UK)است و پیش بینی می شود که میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بریتانیا حدود 0/25 کاهش پیدا کند.

البته دلایل متعددی بریتانیا را برای ورود سرمایه جذاب میکند اما برگزیت(Brexit)عموما تولیدکنندگان و کارخانه ها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد به ویژه آن دسته که استراتژی پان-اروپایی دارند و بر فروش در اروپا تمرکز می کنند.

به عنوان مثال سرمایه گذاری شرکت های آسیایی مانند شرکت های چینی و کره ای که در بریتانیا سرمایه گذاری کرده و در اروپا می فروشند را می تواند بشدت کاهش دهد.

هم اکنون بریتانیا در حدود 223 میلیارد پوند(GBP)به اتحادیه اروپا صادرات دارد و این در حالی است که ارزش صادرات اتحادیه اروپا به بریتانیا در مجوع 291 میلیارد پوند(GBP)است.

محدود کردن این داد و ستد تجاری بعید به نظر می آید زیرا که هم بریتانیا و هم اتحادیه اروپا برای این تعامل تجاری حساب ویژه ای باز کرده اند و به همین دلیل است که تا حدی می توان به حفظ این وضعیت خوش بین بود.

ماندن در اتحادیه اروپا(EU)صرفا فرصت نیست بلکه معایبی هم دارد.

قوانین دست و پاگیر تجاری, بحران بدهی اروپا, رکود اقتصادی و مهاجرت و از آن گذشته روابط پر چالش بریتانیا(UK)و اتحادیه اروپا(EU)طی سال های گذشته نشان می دهد که دیر یا زود برگزیت(Brexit)اتفاق می افتاده است.

خوش بینی ها برای اقتصاد بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا افزایش تجارت با اقتصادهای نوظهور, آزاد تر شدن اقتصاد و ملزم نبودن به پرداخت به اتحادیه اروپا است.

قطعا ترک اتحادیه اروپا(EU)برای بریتانیا(UK)هزینه بر است اما این به معنای نابودی اقتصاد این کشور نخواهد بود و بریتانیا(UK)می تواند با گسترش تجارت آزاد عوارض برگزیت(Brexit)را تا حدی کمتر کند.

یادداشتی از احمدرضا دلیران فیروز عضو شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

مطالب پیشنهادی