احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر راهبردی سیاست: جولان پررنگ فاشیست در انتخابات 2018 ایتالیا

احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر راهبردی سیاست و عضو شورای سیاستگذاری ماهنامه بین المللی دیپلماسی/نظرسنجی ها در ایتالیا(Italy)حاکی از آن است که احزاب راستگرا که اخراج مهاجران در کانون تبلیغات انتخاباتی آن ها بوده است احتمالا آرای بیشتری را نسبت به آن چه که تصور میشد کسب خواهند کرد.
اعلام نظرسنجی های رسمی در ایتالیا بر اساس قانون, 2 هفته قبل از برگزاری انتخابات ممنوع است اما خبرگزاری رویترز(Reuters)در گزارشی نوشت که ممکن است حزب راستگرای لیگ(Lega)از حزب راست میانه موسوم به فورزا ایتالیا(Forza Italia)به رهبری سیلویو برلوسکونی(Silvio Berlusconi)که قبلا از یک اتهام رابطه جنسی تبرئه شده بود پیشی بگیرد.
ماتئو سالوینی(Matteo Salvini)رهبر حزب راستگرای لیگ(Lega)وعده داده است که در صورت پیروزی پانصد هزار مهاجر را از ایتالیا اخراج کند.
سالووینی در آخرین تجمع انتخاباتی اش گفت باید از تجاوز بیگانگان به ایتالیا جلوگیری شود.
سالووینی ضمن انتقاد از ماتئو رنتسی(Matteo Renzi)عنوان کرد که یک جناح سیاسی چپ در ایتالیا وجود دارد که خود را ضد فاشیست می خواند اما مشکل این است که در ایتالیا فاشیستی وجود ندارد. آن ها علیه نژاد پرستی سخنرانی می کنند اما نژاد پرستی در ایتالیا وجود ندارد. من منتظر نتایج انتخابات هستم تا بتوانیم تجمع ملی علیه تجاوز بیگانگان برگزار کنیم.
روبرتو فیوره(Roberto Fiore)رهبر حزب فورزا نووا(Forza Nuova)که هوادارانش دست های خود را به نشان فاشیست ها بالا می گیرند اخراج مهاجران از ایتالیا را لازم می داند.
فیوره عقیده دارد که ایتالیایی ها معتقدند که جلوگیری از مهاجرت به ایتالیا در این لحظه از زمان لازم است و باید بازگرداندن بسیاری از مهاجران که هیچ دلیلی ندارد در ایتالیا باشند را آغاز کنیم.
نظرسنجی ها نشان می دهد حزب موسوم به جنبش 5 ستاره ایتالیا(Italia 5 Stelle)که شهردار رم(Rome)خانم ویرجینیا راجی(Virginia Raggi)عضوی از آن است بتواند در حدود 25 درصد آراء را کسب کند.
این درصد برای تشکیل دولت کافی نخواهد بود اما می تواند مانع بزرگی برای ائتلاف احزاب راستگرا در بر داشته باشد.
در این انتخابات برای هر حزبی که از دیگران پیشی بگیرد یک موضوع قطعی است که سیلویو برلوسکونی(Silvio Berlusconi)هشتاد و یک ساله نخست وزیر آینده ایتالیا نخواهد بود.
فعالان جنبش زنان در ایتالیا اعتقاد دارند که برلوسکونی زنان را در جامعه ایتالیا تبدیل به یک کالای مصرفی کرده است.
نتایج انتخابات 2018 ایتالیا که چهارمین قدرت اقتصادی اروپا با نرخ بیکاری 11 درصدی است هر آن چه باشد زنگ خطر بازگشت احزاب دست راستی افراطی که اعتقاداتی ضد مهاجران, اسلام ستیزانه و ضد اتحادیه اروپا و اروپای واحد را دارند در اروپا به صدا در آورده است.
شعارهایی که کابرد بسیاری در همه پرسی برگزیت(Brexit)در بریتانیا(UK)و در پیروزی دونالد ترامپ(Donald Trump)در ایالات متحده آمریکا(USA)در سال 2016 و در افزایش آرای احزاب دست راستی افراطی در انتخابات های آلمان(Germany), چک(Czech)و اتریش(Austria)در سال 2017 داشته است.

احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر راهبردی سیاست و عضو شورای سیاستگذاری ماهنامه بین المللی دیپلماسی

مطالب پیشنهادی