احمدرضا دلیران فیروز عضو شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان/به گزارش مفتاح نیوز؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک-OPEC)و تولیدکنندگان غیر اوپکی به رهبری روسیه(Russia)در نشست 173 اوپک در وین اتریش بر سر تداوم سیاست فریز نفتی تا پایان سال 2018 به توافق رسیدند.

همزمان با این توافق بیم آن وجود دارد که با افزایش قیمت نفت تولیدکنندگان نفت شیل(Shale Oil)بار دیگر به عرصه رقابت بازگردند.

همزمان با این نشست قیمت نفت 14 درصد از نشست پیشین اوپک و 40 درصد از نشست 2 سال پیش این سازمان افزایش داشته و به همین دلیل روسیه این سیگنال را می دهد که در صورت افزایش بیش از حد قیمت ها ممکن این کشور زودتر از پایان سال 2018 از این توافق خارج شود.

نشست 173 اوپک یک تفاوت عمده با نشست های قبلی این سازمان داشت و آن حضور پر رنگ روسیه در تصمیم گیری های نهایی نشست بود.

سیگنال های مسکو مبنی بر خروج احتمالی از توافق پیش از برگزاری نشست 173 اوپک در رسانه های بین المللی بازتاب وسیعی داشت.

وال استریت جورنال(The Wall Street Journal)از اختلاف ریاض و مسکو بر سر مدت زمان تمدید توافق کاهش تولید خبر داد و فایننشال تایمز(Financial Times)نوشت روس ها تا زمانی به سیاست های فریز نفتی پایبند خواهند بود که به اقتصادشان ضربه وارد نکند.

رویترز(Reuters)نیز تحلیل کرد از آنجایی که بازنگری توافق در ماه ژوئن 2018 خواهد بود این تمدید در واقع تمدیدی 3 ماهه است.

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نوشت باید برای خروج از شرایط محدودیت تولید نفتی هم استراتژی داشت.

بیزنس اینسایدر(Business Insider)که یک وب گاه خبری آمریکایی در حوزه تجارت و اخبار فن آوری است تیتر زد که اوپک(OPEC)را باید فراموش کرد زیرا پوتین در بازار تصمیم گیرنده است.

واقعیت این است که روسیه استراتژی اوپک را راه حل دراز مدتی برای کم کردن مازاد عرضه نمیداند.

در مقابل روسیه که نگاه بلند مدت به استراتژی نفتی دارد ایران(Iran)و عربستان سعودی(Saudi Arabia)هر دو به دنبال کسب درآمد بیشتر نفتی در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

ایران در تلاش برای بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی خویش و عربستان برای فائق آمدن بر شرایط پیچیده اعمال اصلاحات اقتصادی مبهم در این کشور موافق سیاست کاهش تولید هستند.

این گونه است که هم ایران و هم عربستان از تمدید توافق فریز نفتی با کشورهای غیر عضو اوپک حمایت کرده اند.

به عنوان مثال بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران تمدید توافق محدودیت تولید را نشانه همبستگی اوپک(OPEC)عنوان کرد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مازاد عرضه در یکسال گذشته را در حدود 180 میلیون بشکه اعلام و ابراز امیدواری کرد که با این روند اضافه عرضه بیشتری کم خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه روسیه را همکار مهم سازمان اوپک قلمداد کرده و گفته که صحبت ها و پیشنهادات روسیه با دقت گوش داده خواهد شد.

روسیه امروزه در حالی همکار مهم سازمان اوپک عنوان میشه که به صورت تاریخی در زمان هایی که قیمت نفت پایین بوده اوپک را به کاهش تولید ترغیب کرده اما گاها خود به تعهدش برای کاهش صادرات پایبند نبوده است.

افزایش بیش از حد قیمت نفت رویداد مطلوب کرملین و اقتصاد روسیه نیست اما به نظر میرسد پوتین رییس جمهور روسیه با در نظر گرفتن وضعیت ژئو پلیتیک تصمیم دارد که در مقطع فعلی ریاض را راضی نگه دارد.

با اینکه افزایش تولید نفت شیل در 2 سال پیش باعث ریزش تاریخی قیمت نفت شد اما به نظر میرسد اعضای اوپک فعلا تصمیم ندارند بصورت علنی در مورد رقابت با تولیدگنندگان نفت شیل به اعلام موضع رسمی بپردازند به این ترتیب که علی النعیمی وزیر نفت عربستان در این نشست گفت که هیچ نگرانی از بابت تولیدکنندگان نفت شیل احساس نمیکند.

نکته مهمی که در کم توانی اوپک برای تاثیر در بازار نفت موثر بوده این است که بسیاری از کشورهای عضو این سازمان درگیر تنش های سیاسی و ژئو پلیتیکی هستند.

کارشناسان انرژی معتقدند این اصلی ترین مشکل اوپک است که باید برطرف شود اما آنچه که شرایط را پیچیده تر میکند این است که به نظر میرسد اوپک حتی برای حل تنشهای منطقه ای هم به حضور روسیه نیاز دارد.

تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای غیر عضو در سال 2018 مورد بازنگری مجدد قرار خواهد گرفت و روشی که روسیه در توافق با سازمان اوپک پیش گرفت ابهام های زیادی برانگیخته است.

ابهام هایی از این دست که آیا بازار به این سیاست واکنش مثبتی نشان خواهد داد؟

آیا روسیه بر عربستان سعودی فشار خواهد آورد که این کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک سهم بیشتری از تولید خود را کم کند؟ یا اینکه رایزنی های پشت پرده مسکو-ریاض باعث خواهد شد که روسیه و عربستان سعودی یک جبهه شوند و بر ایران و کشورهایی که تا به حال از کاهش تولید معاف بوده اند برای کم کردن سهمشان از بازار فشار وارد کنند.

یادداشتی از احمدرضا دلیران فیروز عضو شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

مطالب پیشنهادی