به گزارش پایگاه خبری مفتاح; معرفی 10 چهره برتر تنیس روی میز جهان که مطالعه آن برای مخاطبین خالی از لطف نیست; 

یان اووه والدنر (به سوئدی: Jan-Ove Waldner) بازیکن سوئدی رشته تنیس روی میز است او ۳ اکتبر ۱۹۶۵ (میلادی) متولد شده و از وی عنوان موتزارت دنیای رشته تنیس روی میز یاد شده‌است. او در عالم تنیس یک اسطوره‌است و یکی از بهترین بازیکن تاریخ پینگ پنگ جهان است.

استعداد او در سال ۱۹۸۲ زمانی ۱۶ سال داشت و در فینال مسابقات قهرمانی اروپا حاضر شد شناخته شد. او در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد. در همان سال با غلبه برهم وطن خویش یورگن پرسون قهرمان جهان شد، در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون با شکست ژان فیلیپ گاتیئن فرانسوی قهرمان المپیک شد. از نکات جالب این قهرمانی زمانی بود که پادشاه سوئد به محض اطلاع از فینالیست شدن والدنر با هواپیمای شخصی خود به اسپانیا سفر کرد تا از نزدیک شاهد قهرمان‌شدن هموطن خود باشد، والدنر در سال ۱۹۹۳ مدال برنز انفرادی جهان را کسب کرد، در سال ۱۹۹۷ در سن ۳۲ سالگی در کمال حیرت و تعجب صاحب‌نظران این رشته برای دومین‌بار قهرمان جهان شد و تمام رقیبان خود را با نتیجهٔ ۳ بر ۰ مغلوب کرد، در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی دوم شد، والدنر باز هم در المپیک ۲۰۰۴ آتن با وجود سن بالای خویش معجزه کرد و چهارم شد و مورد تحسین مسئولین برگزارکننده این رشته قرار گرفت. بدون تردید او نابغه بود و شاید سال‌ها از عمر این ورزش بگذرد تا ستاره‌ای همانند او دوباره طلوع کند. در کشور چین او را با نام مختصر لائو وائو می‌شناسند و تمبری هم به اسم او در کشور چین چاپ کردن که این قدامی بی‌سابقه بود. والدنر در سال ۲۰۰۵ رسماً از مسابقات رسمی خداحافظی کرد. نویسنده‌ای به نام jens fellke کتابی در مورد زندگی‌نامهٔ والدنر چاپ کرد. یان در چین دارای رستورانی به‌نام خود است، او هم‌اکنون از بازی‌های رسمی خداحافظی کرده و در لیگ آلمان مشغول به بازی است. او از چوب waldner sendso carbon استفاده می‌کند. این چوب حدود۲۲ سال در دست جان بوده‌است. در سال ۲۰۱۰ والدنر در حالی برای نهمین بار قهرمان سوئد شد که رقیب او در فینال Pär Gerellدر سالی متولد شده بود که والدنر اولین بار قهرمان سوئد شد. او تا سال ۲۰۱۲ در لیگ باشگاه‌های آلمان و سپس در تیم Spårvägens BTK سوئد بازی کرد. در فوریه ۲۰۱۶ والدنر آخرین بازی باشگاهی خود را در لیگ سوئد برای تیم Ängby/Spårvägen انجام داد و رسماً در سن ۵۱ سالگی بازنشستگی به عنوان یک بازیکن را اعلان کرد.

گوو یو (انگلیسیGuo Yue؛ زادهٔ ۱۷ ژوئیهٔ ۱۹۸۸) یک بازیکن تنیس روی میز اهل جمهوری خلق چین است.

وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برنده ۱۲ مدال طلا، ۵ مدال نقره، ۴ مدال برنز شده‌است.

دنگ یاپینگ (به چینی: 邓亚萍 - Deng Yaping) ورزشکار زن رشتهٔ تنیس روی میز اهل کشور چین است. وی در بین سال‌های ‎۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی در مجموع ۴ مدال طلا را کسب کرد.

 

کونگ لینگوی (انگلیسی: Kong Linghui؛ زادهٔ ۱۸ اکتبر ۱۹۷۵) یک بازیکن تنیس روی میز اهل جمهوری خلق چین است.

وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برنده ۱۶ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره، ۲ مدال برنز شده‌است.

 

وانگ نان (به چینی: 王楠 - Wang Nan) ورزشکار زن رشتهٔ تنیس روی میز اهل کشور چین است. وی در بین سال‌های ‎۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی در مجموع ۵ مدال، شامل ۴ مدال طلا و ۱ نقره را کسب کرد.

ژانگ یینینگ (به چینی: 张怡宁 - Zhang Yining) ورزشکار زن رشتهٔ تنیس روی میز اهل کشور چین است. وی در بین سال‌های ‎۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میلادی در مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی در مجموع ۴ مدال طلا را کسب کرد.

 

ژانگ جیکه (چینی ساده شده: 张继 科، به چینی سنتی: 張繼 科، پینیین: ژانگ Jìkē؛ زاده ۱۶ فوریه ۱۹۸۸) یک بازیکن تنیس روی میز چین است. شهرت او پس از بازیکن فوتبال زیکو قرار دارد.

ژانگ جیکه قهرمان المپیک در انفرادی است. هنگامی که موفق به کسب مدال طلای انفرادی در المپیک ۲۰۱۲ شد. او چهارمین کسی شد که توانسته است موفق به کسب گرند اسلم شود. سه بازیکن دیگر عبارتند از :جان-او والدنر (در سال ۱۹۹۲)، لیو گیولیانگ (در سال 1996) و کنگ لینگوای (در سال 2000). او با این حال تنها کسی است که توانسته این افتخارات را با هم کسب کند. او پس از کسب مقام اول قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۱ در رتردام به صورت متوالی موفق به کسب مقام اول جام جهانی همان سال و سپس کسب مقام اول المپیک ۲۰۱۲ شد. او سریع بازیکنی است که توانسته گرند اسلم را فقط در ۴۴۵ روز ببرد.

وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برنده ۱۳ مدال طلا، ۳ مدال نقره، ۳ مدال برنز شده‌است.

 

ی شیائوشیا (انگلیسی: Li Xiaoxia؛ زادهٔ ۱۶ ژانویهٔ ۱۹۸۸) یک بازیکن تنیس روی میز اهل جمهوری خلق چین است.

وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برنده ۱۱ مدال طلا، ۵ مدال نقره، ۲ مدال برنز شده‌است.

 

دینگ نینگ (انگلیسی: Ding Ning؛ زادهٔ ۲۰ ژوئن ۱۹۹۰ یک بازیکن تنیس روی میز اهل جمهوری خلق چین است. وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برنده ۶ مدال طلا، ۶ مدال نقره، ۱ مدال برنز شده‌است. وی در سال 2011 در مسابقات قهرمانی جهان به مقام قهرمانی رسید. در سال 2015 در حالی که لحظات پایانی بازی نهایی در مقابل بازیکن هم وطن خویش لیوشین از ناحیه مچ پا دچار آسیب دیدگی شده بود، دومین عنوان قهرمانی جهان در بخش انفرادی بانوان در شهر سوژو چین به خود اختصاص داد. دینگ نینگ با وجود اینکه با یک اشتباه داوری در فینال المپیک لندن روحیه خود را از دست داده بود و عنوان قهرمانی را از دست داد، توانست انتقام آن بازی را در فینال انفرادی بازیهای المپیک تابستانی ریو 2016 گرفته و به عنوان قهرمانی المپیک بانوان دست یابد.

مالونگ یا مالانگ (چینی: بازگردانی؛ زاده ۲۰ اکتبر ۱۹۸۸) یکی از قهرمانان تیم ملی تنیس روی میز می‌باشد. او مرد شماره یک حال حاضر جهان در ماه آوریل است، که در کل چهل و چهار ماه اول جهان بوده است، بیش از هر کس دیگری به غیر از ونگ لیکین (۵۴ ماه) قرار گرفت. او در انشان، لیائونینگ، چین متولد شد. او موفق به کسب پنج قهرمانی در مسابقات ittf پشت سر هم شده است. از هنگام ورود به رنکینگ بزرگسالان از دسامبر ۲۰۰۷ جزءِ ۵ نفر برتر بوده است و از سپتامبر ۲۰۱۱ تا کنون در بین سه نفر برتر بوده است.او اکنون به دلیل مصدومیتی که داشته دیگر مرد شماره یک جهان نیست.اما به هر حال نفر سوم جهان است و نفرات اول و دوم رنکینگ ب ترتیب ژوژین (شوشین.زوزین)و فان ژنگ دونگ هستند ک هر 3 اهل کشور چین اند .او 3 سال تمام در کارنامه خود باخت نداشت از 2014 تا 2017 نفر 1 جهان بود .وی اکنون محبوب ترین بازیکن چین و حتی جهان است .

 

گردآورنده: حسین صادق زاده پوده

مشاور امورحقوقی هیات تنیس روی میز استان اصفهان

 

مطالب پیشنهادی