11:10 1395/10/11

به گزارش مفتاح، کلیسای وانک از مشهورترین کلیساهای منطقه جلفای اصفهان به‌عنوان کلیسای جامع، ۳۵۲ ساله شده که میراث فرهنگی در آستانه سال نوی میلادی پرونده ثبت جهانی این اثر ارزشمند تاریخی را در دست پیگیری قرار داده است.

کاج‌های آذین شده، تلاقی نور سفید و آبی و زرد با روبان‌های قرمز، کوچه پس کوچه‌های آب و جارو شده، بیسکوئیت‌ها و شکلات‌های ستاره‌ای شکل و چشمان درخشان کودکان به عروسک‌های بابانوئل تنها بخشی از جنب و جوش ارامنه اصفهان در آستانه سال نوی میلادی است.

همهمه و هیاهوی شادی و نشاط، خرید لباس نو، تدارک پذیرایی از مهمانان، مزین کردن هر گوشه از محله به تزئینات زیبا، همه و همه حال و هوایی دیگر به محله تاریخی و قدیمی جلفای اصفهان داده است، محله‌ای که همیشه در آستانه سال نوی میلادی رنگ شادی و شعف به تن می‌کند و فرهنگ غنی شده ارامنه ایران را به نمایش می‌گذارد.

دعای ارامنه اصفهان برای گسترش صلح در جهان

توما گالستانیان، پیرامون برنامه‌های ارامنه به مناسبت آغاز سال نو میلادی و کریسمس اظهار داشت: جشن میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی را فرقه‌های مختلف ارامنه جهان به یک صورت واحد برگزار می‌کنند اما تنها تفاوت آن در تاریخ برگزاری جشن ولادت حضرت مسیح (ع) است که مسیحیان ارتدکس و کلیساهای ملی و شرق بنا بر اعتقادات مسیحیان اولیه، روز ششم ژانویه و مسیحیان کاتولیک و پروتستان روز 24 دسامبر را میلاد این پیامبر می‌دانند.

وی افزود: آئین مذهبی تحویل سال نوی میلادی در کلیسای وانک اصفهان برگزار می‌شود که در نیمه شب تحویل سال آئین شکرگزاری برگزار می‌شود و در این مراسم اسقف اعظم دعاهای مربوط به آغاز سال نو میلادی را می‌خواند و مسیحیان در این روز برای همه جهان آرزوی صلح و آرامش می‌کنند.

مسئول تعلیمات مذهبی کلیسای وانک بیان کرد: تحویل سال نو که همواره ساعت ١٢ شب ٣١ دسامبر هر سال به وقوع می‌پیوندد، ریشه دینی ندارد اما به دلیل 2 مناسبت 25 دسامبر و ششم ژانویه با ٣١ دسامبر، این روز نیز جنبه دینی به خود گرفته و پس از تحویل سال نو میلادی در همه کلیساها مراسم دینی باداراک و عشای ربانی انجام می‌گیرد.

حال و هوای کلیسای 352 ساله اصفهان در آستانه سال نو میلادی

کلیسای وانک از مشهورترین کلیساهای منطقه جلفا به‌عنوان کلیسای جامع بر روی بنای نمازخانه‌ای به نام آمناپرگیچ بنا شده که یکی از 23 کلیسای ساخته شده در دوران صفوی است که از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی‌برداری شده‌ و حاصل دست و دلبازی شاه عباس صفوی توسط معماران ارمنی ساخته شد.

کلیسای وانک این‌ روزها جمعیت زیاد بازدیدکنندگان را به سوی خود دعوت کرده که داشته‌های ارزشمند خود را به نمایش گذاشته است که از ویژگی‌های اصلی ساختمان کلیسای وانک می‌توان به طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی‌های تاریخی اشاره کرد و داخل کلیسا و تمام دیوارهای اطراف و جوانب آن از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) متأثر از سبک ایتالیایی تزئین شده است.

مجموعه کلیسای وانک در کنار برج ناقوس خود که به سبک ایرانی در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده، موزه‌ای نفیس را هم دارد که ازجمله آثار بسیار نفیس موزه مجموعه نسخه‌های خطی آن است که حدود 40 جلد کتاب خطی را شامل می‌شود، تعدادی از این آثار تورات، انجیل مقدس و کتاب‌های مذهبی است.

قدیمی‌‌ترین و جالب‌ترین نسخه‌های خطی این مجموعه انجیلی متعلق به قرن دهم میلادی نوشته شده بر روی پوست و دیگری قرآنی ترجمه شده به زبان ارمنی متعلق به قرن هجدهم میلادی است.

همچنین نمونه‌هایی از تابلوهای گچ‌بری به‌جامانده از کاخ‌های صفوی از دیگر اشیاء گران‌بهای این موزه است که حتی در موزه ایران هم کمتر اثری از آنها می‌توان یافت و تابلوهای نقاشی موزه نیز مجموعه‌ای ارزنده از آثار هنری نقاشان اروپائی و ارمنی هستند.

قول ثبت جهانی کلیسای وانک، عیدی میراث فرهنگی به ارامنه اصفهان

اینها تنها بخشی از گنجینه‌های نهفته در جامع‌ترین کلیسای اصفهان است که امسال 352 ساله شد و به همین مناسبت مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درباره ثبت جهانی کلیسای وانک گفت: مهم‌ترین کلیسای محله جلفای اصفهان، کلیسای آمنا پرکیج یا همان کلیسای وانک به‌شمار می‌رود. این کلیسا یکی از مهم‌ترین کلیساهای اصفهان بوده که در محله جلفا واقع‌شده و پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه است.

فریدون الهیاری افزود: پرونده ثبت جهانی این کلیسا که مساحت آن 8 هزار و 731 متر مربع بوده، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای استان اصفهان، به‌زودی تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مجموعه کلیساهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ثبت جهانی شده‌اند و پرونده کلیسای وانک به‌عنوان مهمترین کلیسای استان اصفهان در دست تهیه است و به زودی تکمیل می‌شود.

کلیسای وانک زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

کلیسای با شکوه وانک بزرگترین کلیسای جلفای اصفهان در سال 1605 میلادی در اراضی باغ زرشک احداث شد و پس از 50 سال در سال 1655 میلادی توسعه یافت و به صورت امروز در آمد و در 15 دی ماه سال 1310 به شماره ثبت 85 به ثبت ملی رسید که امیدوار هستیم به زودی شاهد ثبت جهانی این اثر تاریخی باشیم.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی