10:05 1402/03/09

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری مفتاح- زهره سادات کاظمی/ گذر چهارباغ شلوغ است مثل همیشه، اما امشب جور دیگری شلوغ است. در کنار آن همه رفت وآمد و وقت گذرانی، این بار اما رهگذران وقتشان را نه کنار فست فروشی‌ها و نیمکت‌های وسط چهارباغ، که کنار غرفه‌های کانون های خدمت رضوی  می گذرانند. غرفه‌هایی که علم شده اند تا کمی از خدمات خادمان امام رضا را به تصویر  بکشند وارتباطی برقرار کنند با دوستداران امام رضا.

غرفه ها ظاهری متفاوت از سایر غرفه‌هایی دارد که تا به حال در چهارباغ برپا شده است.  چهارباغ مدتهاست محل گذر آدم های متفاوت است، زن و مرد و دختر و پسر پیر و جوان، می آیند تا گذری عمر داشته باشد. چهارباغ محل تفریح است. مدت‌هاست که اینگونه شده، این بار اما  چهارباغ محل وصل شدن است، مردم برای خریدن نمی ایند برای خریده شدن و نگاهی رئوفانه می ایند. 

هر سال وقتی دهده کرامت می شود و بساط کانون های خدمت رضوی وسط چهارباغ پهن می شود انگار شعف مهمان دلهای میهمانان همیشگی چهارباغ می شود. اینبار  صدای صلوات خاصه و بوی اسفند هوارا معطر کرده است.  در کنار غرفه ها مردانی ایستاده اند که لباسشان و چوب پرهای سبزشان آدم را می برد وسط صحن ایوان طلا. ادم می ایستد تعمل می کند و هر جا نام امام رضا باشد میخکوب می شود.

خدامان امام رضا در کانون های هدمت رضوی در غرفه‌هایی که بالای سرشان اسم کانون خدمت و نوع خدمتشان را یدک می کشد با گشاده رویی سلامی به مخاطبانشان می کنندتا  خدمتی بی منت را به آنها تقدیم کنند.

مردم به خصوص نوجوان ها و آنها که اینروزها تسخیر فضای مجازی شده اند، سرکی داخل غرفه ها  می کشند . بعضی انگار درونشان چیزی تکان می خورد وندایی مجبورشان می کند تا  با خادم ها صحبت  کنند. از کار کانون ها بپرسند و خیلی ها مشتاقند بدانند چطور می شود خادم شد وخدمت کرد. بعضی ها انقدر خوشحال می شوند که انگار سوال بی جواب سالها را گرفته اند. 

مردم همیشه خادم امام رضا را جور دیگری دوست داشتند. خادمیاران با لباس خادمی بوی امام رضا را منتقل می کنند. شب های دهه کرامت  چهارباغ  گذری می شود مزین به نام علی بن موسی الرضا. دهه ای که  در شب های آن خادمان امام رضا خدمات می دهند به مردمانی که برای گذر از چهارباغ آمدند.

غرفه فرهنگی برنامه فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان دارند تا اشتیاق بچه ها به امام رضا را دو چندان کنند. غرفه زنان وخانواده محور خانواده وفرزند آوری را هدف گرفته و غرفه های مشاوره و حقوقی راهی پیش پای مردم می گذارد. در کنار غرفه ها  اجرای برنامه های سرود و مدح خوانی امام رضا هم حال وهوای دیگری به محیط بخشیده است. پخش نذر و شربت کار غرفه دیگری است و خلاقیت  یک غرفه برای جمع آوری دلنوشته دوستداران امام رضا به چشم می آید. سرشان شلوغ است و راهی نزدیک برای رسیدن درد ودلشان به امام مهربانی ها پیدا کرده اند. همه دلنوشته هایشان را از هر قشری برای امام رئوف می نویسندو کسی حتی در رسیدن نامه ها به امام رضا شکی نمی کند. 

روی جایگاه مخصوص اجرای برنامه  عکس بارگاه مقدس امام رضا دلها را می‌لرزاند و میبرد کنار بارگاه. برخی در کنار اجرای برنامه های امام رضا میخکوب شده اند. دختری مدت ها ایستاده است و جایگاه را نگاه میکند، چشم از تصویر امام رضا بر نمی دارد. برنامه‌ ها یکی یکی تمام می شود، اما او همچنان ایستاده است. رهگذران می گذرند با قیافه های متفاوت، او اما باز با هر ذکری که از امام رضا گفته می شود اشک از گونه هایش جاری است. فرق دارد با صدها نفری که مدتی روبروی جایگاه می ایستند و بعد از مدتی راهشان را ادامه می‌دهند. اینجا و در این شب ها دلهای زیادی گره می خورد به بارگاه منور امام رئوف و گره ها باز می شود. 

در میان هیاهوی  رهگذران، توریست هم دیده می‌شوند. آدم هایی که متعجبانه برنامه‌های دهه کرامت را نگاه می کنند. عکس می گیرند و این شور و هیجان و نشاط  برایشان تعجب آور است. عکاسی و پرس و جو برای یافتن پاسخ سوالاتشان از بزمی که به راه افتاده است، زیباست.  انگار در پوستشان نمی گنجندند وقتی می بینند مردم با مردی چنین ارتباط گرفته اند که فرسنگ ها با آنها فاصله دارد. 

دهه کرامت و اجرای برنامه های فرهنگی در گذر چهارباغ ابتکار جالبی است که توسط شهرداری وکانون خادمیاران رضوی اجرا می شود و مردم در این شب ها توجه ویژه ای به این برنامه ها دارند. دهه کرامت فرصت مناسبی است تا فعالیت کانون های خدمت رضوی شناسانده شوند و ارتباط موثر مردم با کانون ها در شناخت و ارتباط بهتر مردم با امام رضا و تقویت زندگی رضوی موثر افتد.

مطالب پیشنهادی