14:19 1401/11/24
 
به گزارش مفتاح وبه نقل از  سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی وزارت خارجه ایران  در نشست خبری هفتگی خود درباره سفر رئیس جمهور به کشور چین گفت: این سفر در راس هییت عالی رتبه ایران به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه است.
 

ناصر کنعانی در این  نشست از صادرات ۴۰۰ میلیارد دلار‌ی ایران به چین در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

آقای کنعانی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی صادرات کشورمان به چین گفت: در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد دلار واردات از چین داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مجموع مبادلات تجاری ایران و چین در سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: اجرایی شدن برنامه جامع همکاری‌های بلند میان دو کشور از اهداف سفر رییس جمهور به چین است.

 

واکنش کنعانی به دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ گفت: به نظر میاد غرض و مرضی صورت گرفته است. اگر قرار است این کنفرانس کمک به تعمیق امنیت جهانی شود، عدم دعوت برخی از کشور‌ها نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد. چنین اقدامی مغایر با اصل بی طرفی است، به ویژه کشوری در قامت ایران که نقش مهم و غیر قابل انکاری در حوزه امنیت بین‌المللی دارد، عدم دعوت از چنین کشوری نشانه استمرار رویکرد غلط است.

 

رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از آنست که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از آنست که بتواند اقدام نظامی علیه جمهوری اسامی ایران انجام دهد.
آقای ناصر کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با جدیت با تهدید‌ها برخورد می‌کند افزود: هر زمان اثبات شود که یک طرف و رژیمی اقدام نابخردانه علیه کشورمان انجام داده با این اقدام با قاطعیت برخورد می‌شود و دست متجاوز قطع خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی قبلا" پاسخ ایران را دریافت کرده و طعم آن را چشیده است.

وی با اشاره به حمایت‌ها و همکاری‌های اخیر امریکا با رژیم صهیونیستی افزود: به هرگونه اقدام از هر منشایی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد و در برخورد با طرف‌های کمک کننده از هیچ مسیری به خود تعلل راه نخواهد داد.

 

انتقاد کنعانی از دوگانگی در ارسال کمک‌ها برای زلزله زدگان در ترکیه و سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه از دوگانگی در ارسال کمک‌ها به مناطق زلزله زده در ترکیه و سوریه انتقاد کرد.
آقای ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه دوگانگی و نگرش سیاسی در موضوعات انسانی غیرقابل قبول است گفت: از جامعه جهانی انتظار می‌رفت کمک رسانی به دو زلزله سوریه و ترکیه را از نگاه انسانی انجام دهد.

وی افزود: تحریم‌های ظالمانه امریکا مانع از کمک رسانی سریع به زلزله زدگان در سوریه شد.

 

تاکید کنعانی بر لزوم عادی شدن روابط ایران و عربستان
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نگاه ما تاکید بر استمرار مسیر دیپلماسی برای بازگرداندن روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی خود است.

آقای ناصر کنعانی افزود: با نگاه مشترک دو کشور به ضرورت توجه و اهتمام به مسیر سیاسی برای بازگشت روابط، از نقش عراق در این زمینه استقبال شد و پنج دور از مذاکرات بین ایران و عربستان صورت گرفت.

 

کنعانی: سفر گروسی به تهران منوط به هماهنگی‌ها در حوزه‌های فنی است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: زمانی که در حوزه‌های فنی هماهنگی‌های لازم صورت گیرد سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران انجام خواهد شد.

آقای ناصر کنعانی با بیان اینکه ایران متعهد به هنکاری با آژانس در چار چوب پادمان است افزود: انتظار می‌رود که آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در چارچوب فنی به روابط با جمهوری اسلامی ایران نگاه کند و از توسل به اظهاراتی گه شاّئبه سیاسی کاری و اعمال فشار به ذهن بیاورد بپرهیزد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ارتباط و تبادل نظر با آژانس از طریق مجاری تعریف شده وجود دارد و استمرار پیدا می‌کند.

 

مطالب پیشنهادی