12:11 1402/12/28

به گزارش خبرنگار مفتاح/منیره فهامی؛ به نام خدا،بسم الله،مشگل گشا،بسم الله...صدای جواب بسم الله بچه‌ها فضا را پر کرده‌است و هر بار با شور و اشتیاق بیشتری جواب عمو علی را می‌دهند.
علیرضا خوش‌قامت روحانی جوانی است که سال‌هاست در سراسر ایران به اجرای برنامه‌های مذهبی به خصوص برای کودکان می‌پردازد. او معروف به عمو علی است و بچه‌ها رابطه خوبی با برنامه‌های او برقرار‌کرده‌اند.
حجه الاسلام خوش قامت معتقد است اگر بچه‌ها برنامه‌‌ای را ببینند که خاص است و به زبان روز و زبان خودشان باشد قطعا پذیرای آن هستند چون به مذاقشان خوش می‌آید.
او در ادامه صحبت‌هایش درباره راهکارهای جذب کودکان به برنامه‌های قرآنی می‌گوید؛ما برای جذب کودکان به صحبت‌های خود قرآن عمل می‌کنیم.در قرآن کریم آمده است:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.
و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم تا بر آنها (معارف و احکام الهی را) بیان کند، آن‌گاه خدا هر که را خواهد به ضلالت وا می‌گذارد و هر که را خواهد به مقام هدایت می‌رساند و او خدای مقتدر داناست.
یعنی باید (بلسان قومه) صحبت کرد؛ یعنی زبان قوم،زبان فهم گروه،باید اول دید مخاطب ما زبان فهمش چه چیزی هست. الان بچه‌ها جاذبه های مختلف و زیادی اطرافشان وجود دارد. ما باید با جاذبه‌هایی جلو بیاییم که بتوانیم بچه‌ها را جذب کنیم و بیایند در محضر قرآن و پای معارف قرآن بنشیند.
حجه‌الاسلام خوش قامت اضافه می‌کند؛امام صادق(ع)فرمودند؛«رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»
«خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند».
حاج آقاخوش قامت تاکید می‌کند؛کلام اهل بیت همه‌اش زیباست ولی منظور از زیبایی،زیبایی است که برای بچه و بزرگسال زیبا به نظر برسد.
عموعلی در ادامه مثالی می‌زند و می‌گوید؛مثلا حدیثی داریم با این مضمون،هر کسی
پیشانی مادرش را ببوسد از آتش جهنم دور است.این حدیث را برای بزرگسالان کامل توضیح می‌دهیم ولی وقتی برای کودکان می‌خواهیم بخوانیم آهنگین و همراه شعر می‌گوییم. به این صورت همیشه در ذهن آنها باقی می‌ماند.بارها دیده‌ام که حتی بعداز چند سال شعری که برای بچه‌ها خوانده‌ام حفظ بوده‌اند.
حاج آقا خوش‌قامت مثالی از یکی ازحدیث‌های آهنگین می‌زند و با صدای رسا می‌خواند؛
توی کتاب ‌های حدیث ما نوشته
مهدی ما طاووس اهل بهشته
المهدیُ طاووس اهل الجنه
این همان حدیث است ولی آب و رنگ پیدا کرده و به زبان بچه‌ها گفته شده است.
خوش قامت تصریح می کند؛ما ده‌ها مدل از این احادیث کار کرده‌ایم.این یک مدل هست که به آن قالب می‌گویند. یک مدل دیگر قالب کارت‌ها است و از قالب‌های دیگر جدول،مسابقه،بازی و قصه است که ما آنها را در یک کتاب جمع‌آوری کرده‌ایم به اسم (قالب‌های نوین در بیان معارف دین به کودک و نوجوان )که در حال چاپ است و انشاءالله بعد از عید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه می‌شود.
حجه الاسلام خوش‌قامت در ادامه گفت؛این کارت‌ها ‌برای مربیان،پدر،مادر،روحانی و معلمان بوده و قالب‌های مختلف را به آنان آموزش می‌دهد. تا آنها بتوانند با زبان کودکی با کودکان ارتباط برقرار کنند.این کتاب،کتاب نویی بوده و شبیهی تا بحال نداشته و اولین کتابی است که در این زمینه نوشته شده‌است.

مطالب پیشنهادی