12:14 1401/11/11

به گزارش مفتاح، مرتضی حاجی کاظمی، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان  درنشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه حدود 67درصد جمعیت تحت پوشش و در انتظار دریافت خدمات تامین اجتماعی هستند، افزود:  با توجه به روند پیری جمعیت وبا افزایش بیمه شدگان با توجه به مشکلات مالی صندوقدر آینده ممکن است دچار مشکل شویم.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان از پرداخت۲  هزار و  ۳۰۰ میلیارد تومان مستمری در ماه خبر داد و گفت: این مبلغ با معوقات ماهیانه به ۲۵۰۰ میلیارد تومن می رسد و با احتساب بحث بیکاری ها و مرخصی های زایمان در کوتاه مدت تا ۳۳ میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به افزایش 56درصدی حداقل بگیران و بالاتر از حداقل بگیران، نزدیک به 40درصد افزایش پرداختی داشته ایم.

حاجی کاظمی با اعلام اینکه  ماهیانه ۸۳ میلیارد تومان برای بیمه بیکاری پرداخت می شود، ادامه داد:  با توجه به افزایش حق بیمه  همچنین در خصوص بیمه بیمه بیکاری افزایش چندانی نداشته و بین ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر باقی مانده و با تلاش کارفرمایان و افسران اقتصادی در وضعیت جنگ اقتصادی امروز این روند همچنان ثابت ادامه پیدا کرده است.

پرداخت دیون دولت به تامین اجتماعی یکی از موفقیات دولت سیزدهم عنوان شد که سالها پرداخت نشده بود. دولت در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان از دیون  خود را پرداخت کرده و با توجه به اینکه مراکز درمانی و داروخانه ها  مطالبات  زیادی داشتند و گلایه از پرداخت نشدن معوقات. امسال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان دیون  توسط دولت پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه در بیمه ۳ درصد سهم دولت است که باید پرداخت شود ولی پرداخت نشده بود، افزود: این بدهی سالها باقی مانده است و نسبتا سنگین است. بدهی دولت تا پایان امسال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد. اگر هر سال در بودجه  ۱۰۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت شود منبا مالی خوبی برای سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

او در  ادامه با بیان اینکه نظام تامین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است که نظام یکپارچه برای کل سازمان هاست  و منبع پایداری برای جلوگیری از تجمع دیون  خواهد بود، ادامه داد: با اجرای دقیق این نظام به مفهوم واقعی عدالت اجتماعی خواهیم رسید اگر همه سازمان ها موظف به انجام این نظام جامع باشند.

او در ادامه در پاسخ به سوال دخالت نظر شخصی ماموران بیمه در بازدید از کارگاه ها گفت:  بازرسی ها چون به صورت دستی انجام می شود و سیستمی نیست ممکن است، اعمال نظر شخصی  اتفاق بیفتد، اما تلاش شده تا این اظهارنظرهای شخصی کاهش پیدا کند.

حاجی کاظمی اجرای رعایت چهارچوب به شیوه سنتی را سخت عنوان کرد و فقدان هوشمند سازی در سازمان تامین اجتماعی را دلیل مشکلات مطرح شده دانست. او به اقدام به ماکنیزه کردن 30 درصد از خدمات در ایام کرونا اشاره کرد و اذعان کرد اما فاصله زیادی تا رسیدن به هوشمندی سازی در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

او شروع شدن پروژه بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی در شهرک شهید کشوری  را یکی ازمهمترین برنامه های سازمان در سال اینده عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه سال ۹۳ استارت خورده است و در قبال  بدهی اتوبوسرانی به تامین اجتماعی یک زمین برای بیمارستان تهاتر شده است. زمین سند خورده است و برای ساختن بیمارستان ۶ تا ۹ هزار میلیارد اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به افزایش بازنشستگی پیش از موعد عنوان کرد: ۵۲ درصد افزایش بازنشستگی پیش از موعد داریم که برای ما یک معضل است.  قوانین بازنشستگی  پیش از موعد بر روی سازمان فشار خواهد آورد. .

مطالب پیشنهادی