13:08 1402/12/25

گزارشی از نوزدهمین نمایشگاه قرآن وعترت اصفهان؛ لذتی شیرین به نام خدمت به قرآن

به گزارش خبرنگار مفتاح/منیره فهامی؛ صدای خنده و بازی بچه ها در غرفه دارالقرآن کریم از یک طرف و صدای گروه همخوانی قرآن دختران نوجوان از طرف دیگر، فضای سالن اول را پر کرده است. اینجا نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان واقع در محل برگزاری نمایشگاه‌های پل شهرستان است.
۹۴غرفه در سه سالن با مشارکت ۱۲۰مجموعه فرهنگی و قرآنی و۳۲موسسه،نهاد و سازمان قرآنی دور هم جمع آمده‌اند تا ساعاتی در خدمت قرآن باشند.
به گفته بیشتر غرفه داران استقبال خوبی از نمایشگاه امسال شده است به خصوص مخاطبین کودک و نوجوان استقبال بیشتری کرده‌اند.۲۰ غرفه نیز بصورت ویژه به خانواده‌ها ونوجوانان اختصاص پیدا کرده‌است.
از جمله غرفه های پر طرفدار نسل جوان غرفه هدهد صبا است.موسسه‌ای که به همت نوجوانان و جوانان تاسیس شده،نوجوانانی که دغدغه‌شان کار فرهنگی،هنری و رسانه بوده است.
خانم رضایی مسئول این غرفه می‌گوید؛ما از سال ۹۷ کارمان را در زمینه تولید فیلم کوتاه،نماهنگ،موشن‌گرافی،طراحی پوستر،تیزر و زمینه های دیگر شروع کرده‌ایم و تا الان سیر صعودی خیلی خوبی داشته‌ایم. ما در کنار تولیدات،آموزش هم داریم وبه صورت تخصصی آموزش نویسندگی برگزار می‌کنیم و از اکثر هنرجویانمان در تولیدات موسسه استفاده می‌کنیم.
رضایی در ادامه به کانال قلم در پیام رسان ایتا اشاره می‌کند که مطالبی به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
او اشاره می‌کند که در حدود۷۰ نفر تا به حال در دوره‌های نویسندگی شرکت کرده‌اند وبا موسسه در ارتباط هستند و قلم هایشان رشد خوبی داشته است و بیش از ۳۰۰ نفر روزانه با موسسه در ارتباط هستند.
رضایی تاکید می‌کند که تمامی کلاس‌های ما بومی‌سازی شده است،هم از لحاظ استاد و هم از لحاظ محتوا .کلاس‌های نویسندگی بازیگری وکارگران اتود ایرانی_اسلامی دارد و برگرفته از مبانی قرآنی است.
رضایی استقبال از نمایشگاه را خوب می‌داند و علاقه نوجوانان و جوانان به رشته های موجود در موسسه را علت اصلی استقبال خوب از غرفه‌شان ذکر می‌کند.
او پیشنهاد می‌دهد که اگر بعضی از غرفه‌ها از حالت سنتی واینکه یک نفر پشت میز بنشیند و منتظر مخاطب باشد خارج شوند بهتر است.
او ادامه می‌دهد که باید مسئولین غرفه با مخاطب تعامل داشته باشند و از ظرفیت‌های محتوایی و پتانسیل‌هایی که دارند استفاده کنند تا یک تعامل و هم افزایی شکل بگیرد.
رضایی در آخر به کمبود غرفه های رسانه‌ای را در نمایشگاه قرآن اشاره‌می‌کند و می‌گوید ،متاسفانه در موضوعات قرآنی تولیدات رسانه‌‌ای خیلی ضعیف است و اگر تولیداتی هم انجام گیرد حمایتی از آن نمی شود.
صحبتم تازه تمام شده است که صدای مرد جوان نقاله‌‌خوان در سالن می‌پیچد او از مدح علی(ع)می‌گوید و اشعاری درباره قرآن می‌خواند. چند قدمی هم مسیرش می‌شوم که ناگهان چهره آشنایی می‌بینم یک استاد قدیمی که با دیدنش تمامی لحظات تحصیل با همه شیرینی‌ها و خاطراتش در ذهنم نقش می‌بندد.
استاد حسن حکمیون استادی که ۶۵ سال از۸۵سال عمر خود را در راه تدریس به جوانان این مرز و بوم صرف کرده‌است. او رشته فلسفه علوم تربیتی خوانده و تخصص اش تربیت مربی است. بعد از بازنشسته شدن در آموزش و پرورش ،مسیر خدمت به قرآن را رها نکرده است و اکنون یکی از اساتید دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان است.


او می گوید؛ما نسبت به ارزش قرآن در زندگی هر انسان اعتقاد قلبی داریم و قرآن و اسلام را مربوط به همه انسان‌ها می‌دانیم. منتهی شیعه بیشتر از همه ادیان خودش را نسبت به قرآن مدیون می‌داند.ما نیز خودمان را متعهد کرده‌ایم تا قرآن را رواج دهیم و مردم را علاقه‌مند به فهم قرآن و عمل به دستورات قرآن کنیم. دستورات همه شعب زندگی در قرآن موجود است ولی متاسفانه اکثر مردم نمی‌دانند.حتی تحصیلات دوره‌های دبیرستان و سال‌های دانشگاه نیز معرف ارزش واقعی قرآن نیست. یکی از علت های مهم که ما در نمایشگاه قرآن غرفه زده‌ایم همین تعهد به رواج قرآن است. ما مخاطبین را با فعالیت ها و رشته های تحصیلی دانشگاه معارف آشنا می‌کنیم تا افراد علاقه‌مند بتوانند استفاده کنند. رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که از طریق کنکور سراسری و در رشته های کارشناسی بدون آزمون کنکور می توانند ثبت نام و به تحصیل بپردازند.
استاد حکمیون توصیه‌اش به خانواده‌ها این است که طبق آموزه‌های دینی و سیره پیامبر اکرم(ص)، هم پدر و هم مادر باید با قول لین و نیکو با فرزندان خود صحبت کنند تا ارتباط خوبی بین آنها برقرار شود.والدین باید نوجوانان را طرف مشورت قرار دهند و به نظر آنها احترام بگذارند تا آنها احساس ارزش کنند و ارتباط و صمیمیت خوبی بین آنها و خانواده برقرار شود.

آثار هنری، خطاطی،صنایع دستی،قرآن و کتاب‌های مذهبی بیشترین اقلامی‌است که در غرفه ها موجود است؛ اما غرفه های مخصوص کودکان حال و هوای دیگری دارد. کودکانی که والدینشان عشق به قرآن را از کودکی در وجودشان نهادینه کرده‌اند و با شوق وصف ناشدنی صف گرفته‌اند تا قرآن بخوانند و چند دقیقه‌ای در محضر قرآن باشند. با وجود اینکه غرفه های عفاف و حجاب از نمایشگاه امسال حذف شده‌است، ولی از دیگر غرفه‌ها استقبال خوبی شده است.
به غرفه سوم می‌رسم عروسک‌های بزرگ آدم پوش در کنار مخاطبین نمایشگاه‌ حرکت می‌کنند.نسبت به دو سالن قبل تعداد بچه ها اینجا بیشتر است. والدین با اینکه کنار غرفه‌ها منتظر بچه ها ایستاده‌اند ولی خودشان همراه برنامه شده‌اند و در جواب ها پیش قدم می‌شوند. غرفه کودک و نوجوان شهرداری با اجرای حاج آقا محمد مهدی احمدی، روحانی جوان، همه را جذب خود کرده و اینقدر صدای همراهی و دست و جیغ بچه ها بلند است که به سختی می توان قصه گویی خانم نقوی را شنید. خانم نقوی کارگردان ،نویسنده و بازیگر است و با یک جعبه جادویی در غرفه قصه‌گویی میزبان بچه ها شده است. جعبه‌ای که داخلش منظره ای از داستان طراحی شده است. او با عروسک‌های دستی که ماهرانه ساخته شده، داستان زنبور کوچولو که برگرفته از سوره نحل و فواید عسل است را اجرا می‌کند.
خانم نقوی استقبال بچه‌ها از غرفه را خوب می‌‌داند و موزیکال و عروسکی بودن قصه را علت اصلی آن ذکر می‌کند.
اما ایستگاه آخر نمایشگاه قسمتی است که با اَبَر بازی‌های چوبی پر شده است و مخاطبین زیادی را جذب خود کرده است و پایان خاطره‌انگیزی را برای مخاطبین نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت رقم می‌زند. خوش بحال آنان که در خدمت قرآن و اهل بیت هستند که لذتی بالاتر از خدمت به قرآن نیست.

مطالب پیشنهادی