22:40 1402/01/22

 

به گزارش مفتاح، مریم ابراهیمی دینانی/شب های قدر و نورانیتی که از دل آسمان بر زمین خسته و رنجور می تابد تا هر آنکه آماده دریافت معرفت و حب الهی است، ضمیرش را آماده دریافت پاکی کند و پر شود از خدا و هر آنچه در آسمان و زمین به خیر و رحمت، آفریده شده اند.

شب قدر شب احیای خویش است با دم مسیحایی دعا و شبی که برای آنکه تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتن جدید خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی باید قدر خویش را بشناسی .

شب‏های قدر، اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی، و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است. شب قدر، ساعت پذیرایی از مهمانانِ بزم حضور است. در شب قدر، رو به آینه محاسبه می‏نشینیم و چهره جان را بی‏غبار می‏بینیم و با باران اشک، دل را در سحر رحمت و مغفرت، شست‏وشو می‏دهیم. شب قدر، شب گشودنِ سفره دل و ریختن اشک نیاز و فصل گریستن در آستان آفریدگار بخشاینده است.

خداوند متعال، ماه رمضان را درنظر گرفت تا انسان با درک روزهایی از این ماه، با پرهیز از ارضای نیازهای غریزی و طبیعی، تقوای خود را تقویت، ترمزهای درونی خود را تعمیر و روح خود را ترمیم نماید، وجود خود را تعالی بخشد و درون خود را توسعه دهد.
مدیریت بر خوردن و آشامیدن و بر چشم و گوش و بر زبان و دهان و بر تمایلات جنسی یعنی از سطحِ نازلِ موجودی غیر اهلی رهاشدن و به سطحی متعالی انسان مسلط بر خویش ارتقا یافتن.

و در این ایام عزیز و رازآلود ، شهادت متقی ترین انسان بعد از پیامبر را رقم زد تا نور را با نور تعبیر کند.
شهادت اولین جانشین خاتم پیامبران در محراب مسجد توسط مسلمانی به ظاهر مسلمان در صف نماز جماعت، ریختن خون زاهد شب و شیر روز در برابر خصم دین خدا، امری بسیار تکان دهنده است تا همواره بشریت تا روز قیامت بپرسند، در کجا کشته شد و چرا کشته شد،تا اوج مظلومیّت و تنهایی ولیّ خدا در بین مسلمانان! و اوج نفاق و دنیا طلبی و دین به دنیا فروختگان به نام مسلمانان، زبانزد خاص و عام گردد، غاصبان حکومت اسلامی شناخته شوند، و مسلمانان واقعی در پی برگرداندن حکومت به ولیّ خدا برآیند.

در 25 سال سکوت و خانه نشینی ولیّ خدا معترضی بر جان وی نبوده، اما زمانی که به درخواست و اصرار خود مسلمانان! حکومت را می پذیرد و دستور خدا را در تمام ارکان جامعه انجام می دهد، غاصبان حکومت اسلامی وجود او را مانع حاکمیّت و ثروت اندوزی و نظام ارباب و رعیتی و... می بینند و به خیال خود با کشتن حجّت خدا، طومار دین اسلام را در هم می پیچند، در حالی که حکومت 5 ساله سراسر عدالت علی علیه السلام را تا روز قیامت، برای تمام آزادگان دنیا، به عنوان نسخه عملی نظام اسلامی با رهبری ولیّ معصوم، منشور عملی در حکومت و مدیریّت اسلامی گردانیدند، تا مردم بدانند، در اجرای عدالت، باید از خون خود گذشت، تا نظام عادلانه بدون ظلم و قشربندی تحقق یا بدو دین خدا استوار شود. 

*حضرت علی علیه السلام چه درونمایه های سیاسی داشت

۱. آزادی بیان
نهج‌البلاغه خطبه ۲۰۷
و گمان  نكنيد كه شنيدن  سخن حق بر من سنگين  است.. کسی كه اگر سخن حق به  او گفته شود، يا عدالت به او پيشنهاد  گردد بر او سنگين آيد، عمل به حق  و عدل بر او دشوارتر  است. بنابراين  از حق گويی يا  مشورت به عدل خودداری نكنيد.

۲. حقوق بشر
نهج‌البلاغه نامه ۵۳ به مالک اشتر
مهربانی  و محبت و لطف به  مردم را شعار قلب خود قرار ده و بر مردم همچون حيوان  درنده مباش كه  خوردن آنان را غنيمت  دانی، زیرا مردم بر دو گروهند:
يا  برادر دينی تو هستند( با تو هم عقیده هستند)يا (اگر هم عقیده تو نیستند ) مانند تو انسان هستند.

۳. جلوگیری از فساد قبل از وقوع آن
نهج‌البلاغه نامه ۲۰ به زیاد بن ابیه
به  خدا قسم می خورم، قسم صادقانه که اگر  به من خبر رسد كه در بيت المال مسلمانان  در مالی اندك يا  زياد خيانت ورزيده ای، چنان بر تو  سخت گيری كنم كه  تو را تهيدسـت  و سنگين بـار و  ذليـل و پسـت كنـد!  والسّـلام

۴. محاکمه عادلانه مفسدین اقتصادی
نهج‌البلاغه نامه ۴۱ خطاب به یکی از کارگزاران

چون  زمينه تشديد خيانت به امت برايت فراهم شد به سرعت حمله  كرده، و به شتاب از  جای جَستی، و آنچه  توانستی از اموالی كه براي بيوه زنان  و يتيمان نگهداری می شد مانند گرگ  تيز رو كه بزغاله  مجروحِ از پا افتاده را بربايد، ربودي، و آن  مال را با خيال  راحت به حجاز منتقل  كردي، بدون اينكه  در اين غارتگری احساس گناه كني!
آن گاه که خداوند به من قدرت دست يابی  به تو را بدهد چنان عقوبتت كنم كه عذرخواهم  نزد حق باشد، و با  شمشيرم گردنت را  بزنم شمشيری كه  احدی را با آن نزدم  جز اينكه وارد جهنّم شد.


۵. سرکوب رانت خواری
نهج‌البلاغه خطبه ۲۱۵
به  خدا قسم عقيل(برادرم) را  در اوج فقر ديدم  كه يك مَن گندم از  بيت المال شما  را از من درخواست داشت
آهن پاره ای را گداخته و به بدن او نزديك  كردم تا مايه عبرتش شود.

مطالب پیشنهادی