11:45 1401/03/31

به گزارش مفتاح وبه نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان پس از وقوع حادثه آتش سوزی در اردیبهشت ماه سال جاری در بازار بزرگ اصفهان، بارها نسبت به ضرورت همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های متولی تامین امنیت بازار نسبت به ساماندهی وضعیت آن هشدار داد و درباره وضعیت سیم‌کشی برق و مشکلات زیرساختی بازار ابراز نگرانی کرد.

علی قاسم زاده با اشاره به این که کسبه بازار باید مشکلات فنی، برق و تأسیسات محل فعالیت و انبار کسب‌وکار خود را برطرف کنند، افزود: کسبه بازار باید در مغازه و انبارهای خود کپسول اطفای حریق داشته باشند، استانداردهای کسب‌وکار را رعایت کنند، معبر بازار را باز بگذارند و از قرار دادن ویترین مغازه‌ها در مسیر تردد خودداری کنند زیرا در صورت وقوع حادثه امکان تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی وجود ندارد.

به دنبال وقوع این حادثه، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز هشدارهای لازم را بیان و در خصوص قدیمی بودن انبارهای بازار اصفهان و ناکافی بودن ایمنی بدنه و سقف آنها، اعلام خطر کرد.

ابراهیم مطلبی با تأکید بر اینکه در دیوارها از مصالح قدیمی مانند خشت و گل و در سقف از پلیت و آهن استفاده شده است، توضیح داد: در چنین شرایطی وقوع حادثه آتش سوزی می‌تواند برای سایر انبارها و مغازه‌های بازار اصفهان هم رخ بدهد، بنابراین صاحبان این مراکز باید به فکر موارد خودایمنی مانند اطفای اتوماتیک بوده و حتما بیمه آتش سوزی داشته باشند.

وی همچنین همکاری کسبه بازار را برای ساماندهی آن توسط مسئولان را ضروری دانست و گفت: در صدد اجرای طرح ساماندهی و کشیدن خطوط تردد با عرض سه متر در میانه بازار اصفهان بودیم، اما بازاریان همچون گذشته همکاری نداشتند.

حالا بعد از گذشت کمتر از دو ماه از وقوع حادثه آتش سوزی در بازار بزرگ اصفهان و علیرغم هشدارهایی که از سوی مدیریت شهری به سایر ارگان‌ها و کسبه بازار داده شده، هنوز اتفاق تازه ای برای ساماندهی بازار رخ نداده است.

این در حالی است که شهردار اصفهان پس از وقوع حادثه متروپل در آبادان در صفحه مجازی خود نسبت به بازار بزرگ اصفهان هشدار داد و نوشت: علیرغم اینکه سال‌ها برای ساماندهی و رسیدگی به وضعیت ناایمن بازار جلسات متعددی برگزار شده و مکاتباتی نیز توسط شهرداری اصفهان صورت گرفته اما متأسفانه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ایجاد راه‌بند و گِیت در بازار از وظایف شهرداری است

مدیر کل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، رفت و آمد بی رویه موتورسیکلت‌ها در بازار اصفهان را از معضلات جدی این بازار در مسیر ساماندهی آن عنوان کرد و گفت: ایجاد راه‌بند و گِیت در مبادی ورودی بازار به منظور کنترل رفت و آمد موتورسیکلت‌ها از وظایف شهرداری است که مقرر شد با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی دو نیرو به نمایندگی از سوی هر ارگان در مبادی ورودی بازار مستقر شود و به کنترل ورودی‌ها بپردازد؛ به این ترتیب که ورودی‌ها تا یک ساعت مانده به اذان مغرب بسته باشد و پس از آن باز شود.

حمید آقایی افزود: متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در دوران شیوع کرونا ایجاد شد، در یک سال اخیر این قانون به درستی اجرا نشده که باید نسبت به اجرای صحیح آن، هماهنگی لازم میان نهادهای مرتبط ایجاد شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سال‌ها قبل یک ایستگاه آتش‌نشانی توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در نزدیکی بازار هندوها ایجاد شده است، اضافه کرد: با این حال هنوز مسیر دسترسی و رفت و آمد خودروهای امدادگر مانند آتش نشانی و اورژانس به قسمت‌های مختلف بازار هموار نیست و باید همه دستگاه‌ها در مشارکت با هم نسبت به رفع این معضل اقدام کنند.

آقایی موارد قانونی مرتبط با بازار بزرگ اصفهان را مربوط به صورت جلسه‌ای دانست که در اواخر دهه 70 توسط شهرداری، فرمانداری و استانداری اصفهان مصوب شده است.

وی توضیح داد: بر این اساس 24 ورودی برای بازار اصفهان مشخص شده که دو ورودی هندوها و قلندرها به عنوان مبادی اصلی تعیین و سایر ورودی‌ها مسدود شد.

22 ورودی بازار بزرگ اصفهان مسدود می‌شود

وی ادامه داد: در حال حاضر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با مشارکت پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی نسبت به مسدود کردن مسیر ۲۲ ورودی اقدام کرده که طی 10 روز آینده اجرایی می‌شود.

آقایی افزود: مأموران راهنمایی و رانندگی، شهرداری و نیروی انتظامی در ورودی بازار هندوها و قلندرها که عمده بارها و باراندازها از آنها وارد می‌شود، مستقر شده‌اند تا در مواقع وقوع حادثه، امکان دسترسی خودروهای امدادی از جمله آتش‌نشانی فراهم باشد.

به گفته مدیر کل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، برای ۲۲ ورودی دیگر بازار نیز درب‌هایی با امکان باز و بسته شدن پیش‌بینی شده که محلی برای عبور و مرور موتورسیکلت‌ها و خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس است.

 

 

مطالب پیشنهادی