15:21 1401/09/05

به گزارش مفتاح و به نقل از  اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان،  مجید نادرالاصلی می‌گوید: جاری شدن زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین مطالبات مدیریت شهری اصفهان است و دغدغه شورای اسلامی شهر و شهرداری در همین راستا است و به‌نظر می‌رسد اقداماتی که ظرف مدت حدود ۱۵ ماه فعالیت دوره ششم انجام شده است، سبب برجسته‌سازی مشکلات آبی اصفهان در کشور شده است.

 

وی می‌افزاید: مدیریت کلان استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان حوزه آب و مدیریت شهری و ذی‌نفعان شامل کشاورزان و جامعه هدف دست به دست یکدیگر دادند تا مشکل جاری شدن زاینده‌رود رفع شود. به‌رغم اینکه نزولات جوی کاهش یافته است اما، اگر قرار است آب نباشد باید برای همه نباشد و اگر قرار است آب تقسیم شود باید بین تمام ذی‌نفعان تقسیم شود.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: باید تلاش کنیم که آب به‌طور مساوی بین تمام ذی‌نفعان همچون کشاورزان، صنایع، محیط زیست و باغداران تقسیم شود که این موضوع به تقسیمات استانی و منطقه‌ای مربوط نیست و باید محقق شود.

 

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر، وزارت نیرو برای ساماندهی برداشت‌ها از بالادست زاینده‌رود اقدام کرده است که اتفاق خوبی برای بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است و مصارفی که در هر کجای مسیر رودخانه انجام می‌شود، کنترل شده است، تصریح می‌کند: مدیریت شهری تاکید دارد مسئله نخست در زمینه آب اصفهان باید پیرامون خصوص زاینده‌رود باشد که در این زمینه حقابه‌هایی شامل محیط زیست به‌دلیل ارتباط آن با سلامت جامعه و آلودگی زمین و هوا، شرب و اشتغال برای کشاورزی و صنعت وجود دارد.

 

حقابه ۴۰۰ ساله اصفهانی‌ها از زاینده‌رود

 

نادرالاصلی می‌افزاید: چندین سال است که استان‌های شرقی اصفهان در حال بهره‌برداری از آب دریای عمان هستند، اما این سوال مطرح است که چرا اصفهان اینقدر دیر به‌فکر افتاده است که باید این موضوع به‌صورت جدی مطالبه شود؟

 

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه تعدادی از استان‌های همجوار از آب دریای عمان استفاده می‌کنند، باید مصرف خود از زاینده‌رود را مدیریت کنند تا مشکلات آبی حوضه آبریز این رودخانه نیز کاهش یابد. حدود ۴۰۰ سال است که حقابه زاینده‌رود اصفهانی‌ها در مهریه همسران آن‌ها ثبت شده است، البته با توجه به اینکه رئیس‌جمهور نخستین بحث در سفر به این کلان‌شهر را زاینده‌رود قرار داد، می‌توان نتیجه گرفت که مطالبه جاری شدن این رودخانه به گوش مسئولان بالادستی رسیده است و برنامه‌هایی در این خصوص مورد بحث قرار گرفته است.

 

ئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: یکی از این موارد، انتقال آب از دریای عمان به اصفهان است که توسط استاندار مطرح شد و پس از لوله‌کشی در دو فاز شامل اصفهان تا سیرجان و سیرجان تا دریای عمان و شیرین‌سازی، آب به نصف‌جهان منتقل شود.

 

وی تصریح می‌کند: به‌رغم اینکه این اقدام باعث انتقال ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان خواهد شد، اما باید ببینیم با این اقدام زاینده‌رود جاری می‌شود یا خیر؟ لذا با توجه به اینکه آب دریاهای جنوبی کشور با هزینه حوزه صنعت استان به اصفهان منتقل می‌شود باید مصرف حوزه صنعت از زاینده‌رود کاهش یابد و به حداقل برسد.

 

انتقال آب از دریای عمان به اصفهان در کمتر از دو سال

 

نادرالاصلی می‌گوید: حدود ۹۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری از دریای عمان تا اصفهان با فعالیتی جهادی در کمتر از دو سال انجام می‌شود و علاوه بر شیرین‌سازی و پمپاژ، بین مصارف مختلف تقسیم‌بندی خواهد شد.

 

وی اضافه می‌کند: طبق تحقیقات فراوان این نتیجه حاصل شده است که فرونشست اصفهان صرفاً مربوط به یک نهاد خاص همچون راه‌وشهرسازی و شهرداری نیست؛ اتفاقاتی زیر زمین در حال رخ دادن است که آب‌های سطحی و زیرسطحی در حال استفاده است.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: مدیریت شهری در تلاش برای حفظ عرصه‌های فضای سبز و محیط زیست اصفهان است و در همین راستا اقداماتی همچون استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری این عرصه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است تا بتوانیم کمتر از چاه‌های سطحی و زیرسطحی استفاده کنیم، اما چه امیدی وجود دارد که دیگر بخش‌ها از این منابع برداشت نکنند؟

 

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت استان باید تلاش کند که در خصوص نوع کشت و هدایت کشاورزان به سمت کشت کم‌آب‌بر با بهره‌وری بالا اقدام کند، لذا تمام دستگاه‌ها در خصوص زاینده‌رود و جاری شدن آن مسئول هستند، می‌گوید: اگر قرار است آب دریای عمان با هزینه استانی به اصفهان وارد شود، باید از بار مصرف صنعت روی زاینده‌رود کاهش یابد که این میزان حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است و می‌تواند در جاری شدن این رودخانه مؤثر واقع شود.

 

نادرالاصلی تاکید می‌کند: در جلسه اخیر که با حضور مدیریت کلان استان، معاون وزیر نیرو، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و مسئول حوزه آبریز زاینده‌رود برگزار شد، تاکید کردیم نیاز شهروندان اصفهانی جاری شدن زاینده‌رود است.

 

خروج ۲ میلیارد متر مکعب آب از استان

 

وی می‌افزاید: بالغ بر دو میلیارد مترمکعب آب به‌صورت سالانه از اصفهان خارج می‌شود و هم‌وطنان استان چهارمحال‌وبختیاری آن‌قدر بر زاینده‌رود بارگذاری کرده‌اند که در آینده برای تأمین آب شرب اصفهان نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: گرچه اصفهانی‌ها رتبه دوم صرفه‌جویی در مصرف آب را دارند، اما به آن معنا نیست که مدیریت کشور به موضوع آب توجه نکند؛ اگر با تلاش جهادی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان برای انتقال آب از جنوب استان اقدام شود، راهی آسان‌تر برای جاری شدن زاینده‌رود با انتقال حدود ۲۰۰ کیلومتری وجود خواهد داشت که به‌صورت جدی پیگیر آن هستیم.

 

وی می‌افزاید: گاهی اوقات برخی افراد که نگاه جامعی ندارند از بهشت شدن چهارمحال‌وبختیاری با اجرای تونل بهشت‌آباد جلوگیری می‌کنند، در حالی که اگر بتوانیم این تونل را به بهره‌برداری برسانیم، آورده مناسبی برای این استان خواهد داشت، این موضوع در حالی است که اصفهانی‌ها به‌صورت شرعی و قانونی از زاینده‌رود حقابه دارند و باید محقق شود.

 

نادرالاصلی تصریح می‌کند: اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و بتوانیم مدیریت وزارت نیرو را با خود همراه کنیم، انتقال آب از جنوب استان راهی سریع‌تر برای جاری شدن زاینده‌رود خواهد بود که پیگیر آن هستیم.

مطالب پیشنهادی