18:23 1401/03/24
 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار حسین رحیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین روند رسیدگی به پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: بر اساس آخرین اعتراف سارقان بانک، سارقین اصلی که وارد بانک شدند ۴ نفر بودند شامل ۳ برادر و یک پسرخاله.
وی افزود: اعضای باند اخرین جلسه هماهنگی‌های خود را شب جمعه در منزل پدر و با حضور پدرشان انجام داده و تیم اصلی در آنجا برای آخرین بار نقشه خود را بررسی می‌کنند.
سردار رحیمی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه در ساعت ۱:۳۰ تا ۲ بامداد تیم اصلی سرقت وارد بانک می‌شوند دو نفر مسئولیت تدارکات و مراقبت را بر عهده داشته و ۲ نفر هم مسئولیت انجام کار‌ها را داشتند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: سارقان در اولین اقدام خود وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک را قطع کردند و بعد سراغ صندوق امانات مردم می‌روند و ساعت ۴ بعدازظهر کارشان تمام می‌شود و از مجموعه بانک خارج شده‌اند.


رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: سارقان روز شنبه متوجه می‌شوند یکسری از اقلام داخل بانک مانده است و برمیگردند و یکسری را برده و یکسری در داخل بانک جاساز می‌شود که این اقلام جاسازی شده کشف شده است.
سردار رحیمی گفت: اموال مردم که شامل هزاران سکه و مبالغ زیادی یورو و ارز بود شمارش شد و تحویل خزانه بانک ملی شد و با نظارت نماینده دادستان و پلیس به صاحبان آن برگشت داده می‌شود.
وی افزود: یک تیم ویژه از بانک ملی و اتحادیه طلافروشان در امر طلا و جواهر و نماینده دستگاه قضائی و پلیس ۵ روز فعالیت کردند تا قطعه قطعه طلا‌های مردم را شناسنامه دار کنند و روز گذشته کار شناسایی و بسته بندی و انتقال طلا و جواهر به خزانه تمام شد.


سردار رحیمی گفت: روز گذشته افسر رابط پلیس جمهوری اسلامی با کشور مقابل جلسه‌ای برگزار کردند تا هر چه سریع‌تر این سه متهم به کشور استرداد شوند.
وی با اشاره به اینکه بازسازی صحنه سرقت از نیمه شب گذشته تا سه صبح انجام شده است، گفت: سریع‌ترین کشف در مقایسه با سرقت‌های بانک در جهان را پلیس ایران انجام داده است و پس از ایران، یکی از کشور‌های اروپایی است که با اختلاف ۲۰ تا ۳۰ ساعت توانسته سرقت بانک را دستگیر کنند.


رئیس پلیس پایتخت با اشاره به اینکه پرونده این سرقت کاملاً جمع شده است و هیچ فردی متواری نیست، گفت: این تیم متشکل از متخصصان کامپیوتر، لوازم الکترونیک، آهن‌بر و متخصصان برش هوا بوده است.
رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه تعداد سارقان در تصاویر پلیس آگاهی ۹ نفر است، اما پلیس اعلام می‌کند که ۱۰ نفر را دستگیر کرده‌اند، چرا این مغایرت وجود دارد؟ گفت: نفر دهم خانمی بوده که برای فروش اموال به این جمع اضافه شده است و در سرقت نقشی نداشته است؛ این ۹ نفر در تصویر سارقان هستند و آن خانم در تصویر حضور ندارد.
رئیس پلیس پایتخت اظهار کرد: دو فردی که اکنون در خارج از کشور هستند، متهمان اصلی بوده که نفر سوم همسر یکی از آن‌ها است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این متهمان سابقه‌دار بوده‌اند یا خیر؟ گفت: بله این متهمان سابقه سرقت داشتند و حتی یک فقره سابقه سرقت ناکام بانک تجارت را هم در پرونده‌شان داشتند.
رحیمی با اشاره به اینکه پلیس در کمتر از ۲۴ ساعت سناریوی این سرقت را کشف کرده که این موضوع نشان از قدرت و توانمندی پلیس است، گفت: این سرقت به هیچ عنوان بُعد امنیتی ندارد و سارقان کاربلد و حرفه‌ای بودند و مدت‌ها است که در آن بانک رفت‌وآمد می‌کردند و اشراف کامل به بانک داشتند.
وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از کارمندان بانک با سارقان همکاری نداشته‌اند، گفت: سارقان بانک به قدری در این بانک رفت‌وآمد داشته و بر محیط بانک اشراف داشتند که حتی در روز‌های قبل از سرقت، برخی از وسایل خود را در بانک جاساز کرده بودند.
رئیس پلیس پایتخت با اشاره به اینکه این بانک یکی از شعبات بزرگ و مطرح بانک ملی است، گفت: متأسفانه این بانک موارد امنیتی را به خوبی رعایت نکرده و به حداقل‌ها بسنده کرده بود.
وی گفت: نکته جالب این سرقت این است که سارقان وقتی در روز جمعه کارشان تمام می‌شود و به محل اختفای خود برمی‌گردند، متوجه می‌شوند که برخی از لوازمشان را در بانک جا گذاشته‌اند و روز شنبه مجدداً به بانک برمی‌گردند و این لوازم را با خود می‌برند.
رحیمی در پایان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود سارقان در هنگام سرقت و زمانی که در بانک بودند، سفارش غذای آنلاین داده‌اند، این موضوع را تائید می‌کنید یا خیر؟ گفت: چنین اظهاراتی شایعات مطرح در فضای مجازی است و به هیچ عنوان مورد تائید نیست.

 
 

مطالب پیشنهادی