13:36 1401/09/03

به گزارش خبرنگار مفتاح- زهره سادات کاظمی/ دکتر سید رسول سلطانی متخصص داروسازی بالینی با گرایش آنتی بیوتیک با اشاره به اینکه از تجویز غیر منطقی دارو آمار دقیقی نداریم اما مصرف آنتی بیوتیک در اینران خیلی بالاست و ۱۶ برابر مصرف جهانی است، گفت:  دلایل بالا رفتن مصرف آنتی بیوتیک را می توان بیمار، پزشک، دارساز و محیط کار دانست.

او در ادامه افزود: بسیاری  از بیماران اعتقاد غلطی دارند که آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی مناسب استودر زمان مراجعه به پزشک اصرار بر دریافت آنتی بیوتیک دارند اما بسیاری از بیماریها ویروسی است و آنتی بیوتیک در آن اثری ندارد.

او با تاکید بر اینکه باید مردم را توجیه کنیم گفت: متاسفانه  این توجیه برای مردم انجام نمی شود، اگر بخ خوبی بیمار را توجیه کنیم و برای ان توضیح داده شود، آنها قبول می‌کنند. اما روی توجیه مردم کار نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تغییر روند درمان بیماری های عفونی به خاطر تغییرات دادن آنتی‌بیوتیک‌ها، افزود: وقتی  انتخاب آنتی بیوتیک تغییر می کند، مقاومت به دارو ایجاد می‌شود. روزی آموکسی سیلین برای درمان ریه موثربود اما امروز استفاده از آن خنده دار است.

سلطانی با اشاره به اینکه متاسفانه تعدادی از پزشکان اطلاعاتشان به روز نیست،ادامه داد:  علم پزشکی در تجویز منطقی دارو بسیار مهم است. یکی از چالش های بزرگ امروز معاونت درمان شلوغی  درمانگاه ها دولتی، خصوصی وخیریه است. پزشک اگر علم هم داشته باشد  وقتی بیمار زیادی دارد فرصت معاینه دقیق و بررسی درست بیمار را ندارد و نمی تواند به درستی تشخیص دهد. بسیاری از بیماری های شایع در این فصل مثل آنفولانزا منشا ویروسی دارد ونیاز به آنتی بیوتیک ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که کمبود آنتی بیوتیک کودکان به دنبال شویع آنفولانزا و کمبود دارو هم می تواند در اثر تشخیص نادرست باشد؟ گفت: بله. آنفولانزا نیازی به آنتی بیوتیک ندارد ویکی از دلایل کمبود آنتی بیوتیک همین تشخیص نادرست است.

همه گلودردها نیاز به آنتی بیوتیک ندارد

او در ادامه به فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک در داروخانه ها اشاره کرد وگفت: بسیاری از بیماران برای گرفتن دارو به داروخانه ها مراجعه می کنند و داروخانه ها به راحتی به مردم آنتی بیوتیک میدهند. آنتی بیوتیک دارویی بسیار با ارزشی است و مصرف خودسرانه آن مقاومت به آنتی بیوتیک را می دهد و خطر ساز است داروسازان در ارائه خودسرانه آنتی بیوتیک باید مقاومت کنند و به راحتی دارو را در دسترس مردم قرار ندهند.

این متخصص دارو درمانی بیماریهای عفونی گفت: بیش از ۹۰ درصد گلودردهای ویروسی است و نیاز به آنتی بیوتیک ندارد، اما متاسفانه برای هر گلودردی برای آنتی بیوتیک مصرف میشود.  آنتی بیوتیک داروی ایمنی نیست و کاهاً عوارض جدی دارد. مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها مانند ازیترومایسین که مانند شکلات مصرف می شود، آریتمی قلبی می دهد و تعارض با دیگر داروها ایجاد میکند. برخی از آنها اسهال شدید، برخی پارگی تاندوم و یا تشنج می دهد.

او در ادامه تاکید کرد:  اگر بیمار آبریزش بینی یا بدن درد دارد این بیماری ویروسی است و در صورت نداشتن آبریزش بینی و بدن درد و تنها داشتن گلودرد با عفونت سفید نیاز به آنتی بیوتیک دارد. البته  مصرف درست با دوز صحیح دارو بسیار مهم است گفت اگر بیمار دارو را با دوز درست مصرف نکند و دوره درمان را تکمیل کند بیماری مرتباً عود می کند.

مطالب پیشنهادی