9:16 1401/04/02

به گزارش خبرنگار مفتاح، مجیدعرفان منش مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شهر اصفهان روزی باغ شهر بوده است و امروز فضای سبز ان وضعیت مناسبی ندارد گفت: ما برای نگهداری از فضای سبز اصفهان به ۶۰ میلیون آب در سال نیاز داردداریم اما در حال حاضر در بهترین شرایط تنها  ۲۵ میلیون متر مربع متر مکعب آب داریم که ۸ میلیون آن پساب است.

او با تاکید بر اینکه شرب، صنعت و کشاورزی از زاینده رود بهره‌مند است اما محیط زیست شهری بهره‌ای از زاینده رود نمی‌برد افزود:  برای حق زیست محیط زیست شهری فکری اندیشیده نشده است.  ما تنها شهر ایران هستیم که اولین تصفیه خانه پساب را احداث کردیم و از آن استفاده کردیم.  با آنکه ما اقدامات لازم برای استفاده از پساب را انجام دادیم  اما سهمیه استفاد از پساب که ۴۰۰ هزار لیتر بوده امروز  تنها ۱۰۰ هزار لیتر به ما داده می‌شود تا برای آبیاری درختان غیرمثمر استفاده کنیم و مابقی آن به مراکز دیگری داده میشود.

یک درصد از آب زاینده رود سهم فضای سبز است

مدیر عامل پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان  با تاکید بر اینکه در استان اصفهان ۳۰ هزار حلقه چاه وجود دارد، ادامه داد:  شهرداری تنها 90 حلقه چاه دارد شهرداری اصفهان برای زیست شهری یک درصد از آب زاینده رود را برداشت می‌کند.

بنا به گفته عرفان منش سازمان پارکها تلاش کرده تا در سالهای اخیر از روش های نوین ابیاری استفاده کند و به سمت مکانیزه کردن روش ها برود و برای این موضوع تجهیزات زیادی استفاده کرده است، اما بنا به گفته خودش امروز  یکی از چالشهای سازمان پارکها، حفظ شبکه آبرسانی است. او گفت: این شبکه مرتب دچار تخریب می‌شود و با توجه به اینکه در بعضی مناطق با آنکه مرتب اصلاح می کنیم تاسیسات به سرقت می رود و این مساله هزینه زیادی برای سازمان دارد. متاسفانه بعضی روحیه تخریب گرایی دارند و به این روحیه به فضای سبز ضربه می‌زنند . نگهداری از  شبکه های آبیاری یکی از  چالش های امروز ماست فرهنگ نگاه درست به فضای سبز و اهمیت به آن بسیار مهم است.

کاشت گیاهان مثمر در شهر

وی با تاکید بر اینکه روی بهترین خاکها  شهر ساختیم و بدترین خاکها را می خواهیم فضای سبز کنیم گفت: با توجه به این موضوع ما خاک های شهری را بهبود بخشیده ایم و محیط رشد گیاهان با استفاده از روش های بهسازی های و استفاده از کودهای دامی، کود آلی تقویت کردیم تا گیاهان رشد بهتری داشته باشد.

استفاده از گیاهان مثمر و کاشت آنها در شهر یکی از شیوه های سازمان پارکها است، عرفان منش در این خصوص گفت: بنا به فرموده رهبری مبنی بر استفاده از گیاهان مثمر دیدگاه ماه نیز به این سمت است و ما به این سمت حرکت می کنیم و از درختانی که سازگار با آب وهوای اصفهان است  ومیوه دهی دارند، حرکت کنیم.  میوه سنجد و عناب و توت در اصفهان در برنامه داریم اما درمورد درخت توت به جهت الودگی هایی که میوه توت دارد تلاش می کنیم از توت های نر استفاده کنیم.

 

یکی از بحران های ما الودگی هواست

 

او با اشاره به اینکه کاشت گونه های پرآب ممنوع شده است گفت: تلاش می‌کنیم که چمن های پر آب را با چمن آفریقایی و کم آب جایگزین کنیم. مجبوریم به دلیل شرایط امروز گونه های پر آب را حذف کنیم و گونه های مقاوم وکم آب به فضای سبز اضافه کنیم.

عرفان منش تصریح کرد: استان اصفهان ۶۰۰ هزار هکتار فضای سبز داشت و امروز کاهش یافته است.  امروز در کنار بحران آب یکی از بحران‌های ما آلودگی هواست که بسیاری از درختان را دچار آسیب کرده چنار و نارون  اصفهان از آلودگی هوا خسارت زیادی می بینند. صنایع تولید آجر، سوخت جت و صنایع پالایشی به فضای سبز بسیار آسیب می رساند. اگر بخواهیم الودگی ناشی از  هر نفر را خنثی کنیم به ۵ هکتار فضای سبز نیاز داریم در حالی که در حال حاضرتنها 600 هزارهکتار فضای سبز داریم.

 

او در ادامه با تاکید بر اینکه در علم کشاورزی روش های مختلفی برای آبیاری وجود دارد غرقابی، بارانی و قطره ای است گفت: ما شهری از ایران هستیم که ۶ هزار هکتار فضای سبز داریم که ۴ هزار هکتار به شهرداری و دو هزار هکتار مربوط به سازمان های دیگر است.

 او با تاکید بر اینکه امروز ۶۰ درصد آبیاری ها  مدیریت شده است گفت:  تنها شهری هستیم که به این شیوه آبیاری می کنیم و توانستیم تا این حد آبیاری را مدیریت کنیم.  البته بعضی آثار باستانی زیستی در شهر داریم و مجبوریم به دلیل قدمت آنها به شیوه غرقابی آبیاری شود. البته در بسیاری از عرصه‌ها آبیاری با تانکر انجام می‌شود و مجبوریم به دلیل کمبود آب با تانکر آنها را آبیاری کنیم.  درحال حاضر تانکرهای ما کافی است و برای تابستان برنامه ریزی کرده ایم.

با معماران ومهندسان متخلف برخورد می شود

او در خصوص نحوه انتخاب پیمانکاران فضای سبز گفت: مامعتقدیم افراد باید با تخصص وارد شوند. البته بعضی قوانین مشکل ساز می شود. بعضی پیمانکاران ممکن است پروانه و مدرک تخصصی داشته باشند اما صلاحیت کار نداشته باشند و این یکی از مشکلات امروز ماست. البته تلاش می‌کنیم در استفاده از پیمانکاران حرفه ای و متخصص دقت کنیم.  افراد با سابقه و باغبان ها در گروه تخصصی آموزش می بینند  و بقیه افراد نیز در کلاسهای آموزشی شرکت ها آموزش می بینند.

 

او  در خصوص برخورد با افرادی که محیط زیست را دچار آسیب می کنند گفت: توجه به فضای سبز و جلوگیری از تخریب آن توسط معماران ومهندسان مهم است ولی برخی متاسفانه به این موضوع توجه ندارند که تخلف معماران و مهندسان متخلف رسیدگی می شود و پروانه آنها باطل می شود.

عرفان منش از قطع اجباری بعضی از درخت ها گفت و افزود: درختانی که به اجبار قطع می شوند در فصل و زمان مناسب باز کاشته می شوند. ما از کسانی که تمایل به کاشت درخت در باغ ها ومنازلشان هستند استقبال می کنیم ونهال رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم.

مطالب پیشنهادی