20:27 1400/04/21

 

 

به گزارش مفتاح، بهزیستی با کارکردهای مختلف با جامعه ای  در تماس است که به نوعی با آسیب و مشکلی روبرو هستند. جامعه ای که باید همه جانبه از آنها حمایت و برای حل مشکلاتشان تلاش شود. این جامعه مددجویان سازمان بهزیستی نام دارند، که بنا به گفته مدیر کل بهزیستی در استان اصفهان 123 هزار معلول دارد. هفته بهزیستی از 22 تیرماه تا 28 تیرماه است و امسال شعار این هفته هوشمندسازی، محله محوری وسلامت اجتماعی عنوان شده است.

به مناسبت همین هفته نشست خبری در سازمان بهزیستی با حضور مدیل کل بهزیستی و معاونانش برگزار شد.  دکتر ابراهیمی معاون پیشگیری بهزیستی استان معتقد است شعاری که انتخاب شده است، کل سازمان بهزیستی را درگیر می کند.

 او می گوید: جامعه هدف تنها سه درصد نیستند افراد وخانواده درگیر با معلولان و مددجویان سازمان را شامل می شود و بهزیستی با همه گروههای جامعه درگیر است.

بنا به گفته او بهزیستی به دنبال ارتقا سلامت روانی وجسمی جامعه است و به دنبال پیشگیری برای خانواده و جامعه. تا عواطف مثبت را تجربه کنند و عواطف منفی را کم کنند و افراد درگیر تکالیف اجتماعی شوند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در این نشست ضمن اشاره به شعار هفته بهزیستی و تلاش سازمانش برای کم کردن آسیب ها و وقدم گذاشتن در مسیر پیشگیری در خصوص مستمری مددجویان و هم پوشانی با کمیته امداد و خیریه ها گفت: تفکری که در مورد بهزیستی وجود دارد اشتباه است که  بهزیستی به خانواده های و مددجویانش حقوق می دهد.  ما تنها گوشه ای از هزینه های مددجویان را تامین می کنیم. در دوماهه اول سال مستمری مددجویان افزایش داشت اما این رشد تنها کمک هزینه است و جوابگوی مددجویان نیست.

او با تاکید بر اینکه مددجویان برای پذیرش شدن مورد استعلام قرار می گیرند اما ناهماهنگی و هم پوشانی بین خیریه‌ها و دستگاه ها وجود دارد. متاسفانه نظارتی بر عملکرد خیریه‌ها وجود ندارد وتعدد دستگاه های صدور مجوز خیریه ها در استان وجود دارد، که باعث ناهماهنگی برای ارائه خدمات می شود. با این وجود بخش بزرگی از نیازهای مددجویان در بهزیستی توسط خیریه ها و کمک موثری به سازمان بهزیستی می کنند.  

بنا به گفته وی 123 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان قرار دارند و ده هزار خانواده مستمری بگیر هستند. بهزیستی باید سالانه 20 درصد از جمعیت خودش را کم و توانمند کند و 20 درصد دیگر تحت پوشش قرار دهد، اما این اتفاق نیفتاد و موفقیت خوبی در این زمین نداشته ایم وهنوز برنامه ای برای توانمند سازی خانواده ها نداریم.

وی در خصوص ممنوعیت طرح غربالگری که توسط نماینده مجلس استان اصفهان در مجلس مطرح شده است واکنش نشان داد و گفت: ما به شدت با این طرح مخالفیم و اجرای این طرح مانع متولد شدن کودکان معلول کمتری شده است . این موضوع توسط نماینده پارلمانی ما در مجلس به خوبی مورد دفاع قرار گرفته است و تلاش می کنیم این طرح در مجلس مصوب نشد.

 

در این نشست ابراهیمی در پاسخ به شائبه فقدان ماده 16 و محل نگهداری معتادان متجاهر که چندی پیش توسط فرماندهی انتظامی استان اصفهان مطرح شد و مطالبه جدی ایشان بود گفت: اصفهان ماده 16  با ظرفیت 100 نفر دارد که در سال 92 افتتاح شد. تلاش کرده ایم این ظرفیت را به 200 نفر برسانیم. البته اردوگاهی هم توسط سپاه به ظرفیت 300 نفر در مبارکه زده شده است.

او تاکید کرد با هم افزایی با دستگاه های مسئول مثل نیروی انتظامی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سایرین تلاش می کنیم مرکزی برای بانوان داشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به تبصره 2 ماده 16 مبنی بر اینکه اگر ماده 16 جا نداشت، معتادان متجاهر به ماده 15 معرفی می شوند گفت: البته پذیرش معتادان با سه شرط انجام می شود. حکم دادستان، داشتن تست منفی کووید، بادار نبودن، و زخم باز وعفونتی نداشته باشند.

او با تاکید بر اینکه تنها 10 درصد معتدان، متجاهر هستند گفت: ظرفیت در ماده 16 فراهم است، اما ما سارق و متهمان دیگر که به عنوان معتاد معرفی می شوند را پذیرش نمی کنیم. البته نگهداری اینها و معرفی به ماده 15 هزینه می خواهد و پذیرش نشدن این افراد در صورت پرداخت نشدن هزینه وجاهت قانونی دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص متادون درمانی گفت: این شیوه برای این است تا معتاد روش بهتری برای زندگی انتخاب کند و انتخاب مناسبتری داشته باشد و به سمت مواد مخدر نرود. در حال حاضر 57 مرکز متادون درمانی دارد که نظارت و تامین متادون آنها با دانشگاه علوم پزشکی است و بهزیستی افرادی که نیازمند دریافت رایانه برای تامین متادون را شناسایی و کمک می کند. شهریه دریافت متادون 250 هزار تومان است.

مطالب پیشنهادی