12:30 1401/10/15

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  مفتاح- زهره سادات کاظمی، آرامستان باغ رضوان اصفهان با وسعت بیش از هزار و ۲۵۰ هکتار یکی از بزرگترین آرامستان های کشور است. از اول اردیبهشت سال ۱۳۶۳ با دفن یک بانو دفن اموات در این آرامستان شروع شده است و تاکنون بیش از ۱۶۴ هزار نفر در آن دفن شدند. تاکنون ۳۵۰ هکتار از باغ رضوان مورد استفاده قرار گرفته است. این آرامستان سه فاز دارد. فاز اول قطعه ۱ تا ۴۵، فاز دوم قطعه ۵۰ تا ۶۶ و فاز سوم قطعه۷۰ تا ۹۰ را شامل می شود. در کنار اموات ۲۱ شهید خدمت سلامت یا جانبازان دفاع مقدس و پنج شهید گمنام و ۶ نفر از علمای بزرگ اصفهان نیز بخ خاک سپرده شده اند.

بنا به گفته علی حاجیان مدیر عامل آرامستانهای شهرداری اصفهان، قرار است برای این علما زندگینامه تعریف و ساخته شود تا مردم بیشتر با جایگاه علمی ومعنوی آنها اشنا شوند.

حاجیان  درمعرفی قطعات مهم باغ رضوان گفت: قطعه ۲۲، قطعه ایثارگران مربوط به بستگان شهدا و جانبازان است ، که طبق قانون فقط بستگان خانواده شهدا و جانبازان در آن به خاک سپرده می شوند و هزینه‌ای از آنها دریافت نمی شود.

او در  در ادامه به معرفی قطعه نام آوران پرداخت و افزود: این قطعه به تعریف شورای شهر مخصوص افرادی است که دارای لوح زرین،  افتخارات علمی و فرهنگی و ورزشی باشند  و برای خاکسپاری آنها در این قطعه به تعرفه شورای شهر هزینه دریافت می‌شود.

۱۶۰ هکتار فضای سبز در این این آرامستان وجود دارد که اولین حلقه حفاظت فضای سبزبرای شرق اصفهان شناخته می‌شود و بزرگترین فضای سبز در میان آرامستان ها را  دارد.

حاجیان با بیان اینکه راهبرد امور شرعی متوفیان طبق اساسنامه از وظایف اصلی ماست، گفت:  اصفهان در انجام امور شرعی حرف اول را میزند و تلاش میکند در کنار انجام واجبات، مستحبات را هم انجام دهد.

احیا فرهنگ نذروات وخیرات با تبلیغات "زنده بمانیم"

او  با اشاره به ترویج فرهنگ خیر ات ونذورات گفت: بازماندگان می توانند با شیوه های مختلف در آرامستان باغ رضوان برای اموات خود در این جهت اقدام کنند. همچنین تبلیغاتی با عنوان" زنده بمانیم" در موضوعات مختلف در جهت ترویج خیرات انجام شده است و مردم را با روش های مختلف نذر برای اموات با اهدا خون، یا کارهای عام المنفعه آشنا می کند.  همچنین  افراد با مراجعه به سایت خیرات که به تازگی راه اندازی شده است، می توانند به شیوه های مختلف برای اموات خود خیرات انجام بدهند.

حاجیان با اشاره به اینکه در ایام کرونا بسیاری از اداب ورسوم سوگواری تغییر وبه فراموشی سپرده شد، بیان داشت: در تلاشیم تا اصلاح آیین سوگواری را در دستور کار داریم و برخی اقدامات برای متوفیان را برای مردم یادآوری و احیا کنیم.  

بنا به گفته او باغ رضوان هیچ مبلغی اضافه  و بیشتر از مصوب شورای شهر از کسی دریافت نمی کند.  تعرفه ها در دید مردم قرار دارد و شفافیت به صورت شیشه ای است وبنا به تاکید حاجیان  اگر ظلمی در حق کسی رخ داده است به آن رسیدگی می‌شود.

 قبل مخفی برای کسی در باغ رضوان وجود ندارد حتی برای بزرگان. مدیر عامل باغ رضوان با صراحت و تاکید بر این موضوع گفت:  قیمت قبور از  ۳۲ میلیون در فاز یک شروع میشود تا یک میلیون و هفتصد میلیون درفاز سوم و در قطعات ۷۰ تا ۹۰ تخفیفات مناسبی در نظر گرفته شده است. قیمت پیش فروش 50 درصد به این قیمت افزوده می شود و 48 میلیون در فاز اول است.

حاجیان با اشاره به اینکه تبدیل قبور سنتی به دو یا سه طبقه را در فازیک و دو داریم، گفت: برای قبور فاز سه و خرید آنها به شهروندان یارانه ارائه می شود.  سه هزار قبر سنتی داریم که فروخته شدند و اگر می‌خواهند افراد خانوادگی از قبور استفاده کنند و خرید کنند، تاهفت نفر امکان پذیر است. البته قبور دو طبقه به کسی غیر خانواده متوفی فروخته نمی شودو امسال افراد را برای خرید قبور طبقه دوم ترغیب کردیم وهمگی به فروش رفته است.

حاجیان با بیان اینکه کاشت سه هکتار فضای سبز در یک سال گذشته اتفاق افتاده گفت: ۷۵ درصد آبیاری آرامستان‌ها از آبهای خاکستری و ۲۵ درصد درختان مثمر از آب چاه استفاده میشود.  تمام آبهای شرب آب تصفیه شده است و تمام فضای سبز به صورت قطره ای آبیاری می شوند که در سال آینده به صورت هوشمند آبیاری خواهند شد.

تصفیه 6 هزار لیتر آب غسالخانه

تصفیه آب غسالخانه و سالن تطهیر باغ رضونا اقدامی است که حاجیان به ان اشاره داشت وافزود: روزانه 6 هزار لیتر اب تصفیه می شود و آب به لحاظ سلامت مورد تایید است اما برای احتیاط برای درختان غیر مثمر و در جایی که مردم حضور ندارند استفاده می شود.

حاجیان معتقد است آرامستان باغ رضوان شهر کوچکی است که باید زیرساخت های خوبی باید داشته باشد و به همین خاطر در راستای توانمندی این شهر کوچک، هوشمند سازی موتورخانه تابلوهای برق و تاسیسات، هوشمند سازی آبیاری فضای سبز که باعث کاهش ۳۵ درصدی مصرف انرژی، کاهش ۳۲ درصدی مصرف آب شرب و ۵۰ درصدی مصرف آب های زیرزمینی شده، تعویض لامپ های روشنایی شناسنامه‌دار کردن و الکترونیکی کردن تجهیزات و گسترش حوزه نت ایجاد مانیتورینگ  تاسیسات  آب و برق، روشنایی و توزیع اب وبرق فاز سوم،  احداث منبع آب ۱۰۰ متر مکعبی  ومنبع ۵۰۰ متری برای فضای سبز فاز سوم و نصب ایستگاه اتوبوس در فاز یک و دو و سه اتفاق افتاده است.

1530 ادامه خدمت رسانی شبانه روز به مردم است

یکی دیگر از اقدامات مجموعه باغ رضوان حرکت در جهت خدمات الکترونیکی و نرم افزاری است. بنا به گفته مدیر عامل،سامانه و نرم افزار جامع آرامستان ها در کشور رتبه اول را دارد. آپ آرامستان که در سایت آرامستان موجود است به راحتی می‌تواند برای یافتن اموات و آدرس و مردم شهروندان کمک کند و بسیار قابل دسترسی است. همچنین سند قبور از دستی به الکترونیکی تغییر کرده و مردم به محض خرید قبر لینک دریافت سند را دریافت می کنند. باغ رضوان در نظر دارد خرید سنگ قبر، کتیبه ونیمکتو دیگر قابلیت ها را نیز به صورت الکتورنیک برای رفاه بیشتر مردم انجام دهد.

بنا به گفته حاجیان شماره تلفن ۱۵۳۰ تلفن شبانه روزی آرامستان برای ارائه خدمات و اعزام خودرو برای مردم در نظر گرفته شده تا در هر ساعت از شبانه روز بتوانند از خدمات استفاده و راهنمایی شوند. باغ رضوان ازساعت هفت و نیم صبح تا ۲ و نیم بعد از ظهر به مردم خدمت رسانی می کند.

پیشنهاد حاجیان به شهروندان این است که زمان دفع را مدیریت کنند تا در باغ رضوان و در ابتدای صبح برای دفع مراجعه کنند تا معطل نشوند. حذف تبه ونصب عکس بر وری قبر. و همچنین اجرای مراسم در مساجد برای احیا یک  فرهنگ قدیمی نیز از دیگر پیشنهاد های مدیرعامل باغ رضوان به مردم است.

۴۳ آرامستان محلی در اصفهان داریم

او در ادامه افزود: ۴۳ آرامستان محلی در اصفهان داریم که ۱۸ آرامستان فعال است. اکثر آنها در غرب اصفهان است و هشت امامزاده نیز مجوز دریافت دفن اموات را دریافت کردند که در اکثرا در منطقه خراسگان قرار دارند. باغ رضوان تا ۴۰ سال دیگه امکان دفن اموات  را دارد و شش هزار قبر دو طبقه در ایران قبرستان وجود دارد.

او در ادامه با بیان اینکه 56 میلیارد بودجه برای پیش‌فروش قبور در نظر گرفته شده گفت:  تلاش میکنیم پیش فروش در طول سال انجام شود منبع درآمد پایدار ما  از کاشت چمن و فروش به سازمان‌های مختلف،  احداث پمپ بنزین در آینده نزدیک، مجموعه پذیرایی بهشت که برای پذیرایی از مراسم اموات در نظر گرفته شده، سنگ فروشی ها گل فروشی ها است. اما عمده درآمد  باغ رضوان از فروش قبر تامین می شود.

مطالب پیشنهادی