12:01 1399/03/27

غول خفته بیابان در حال بیدار شدن؛ چنگال بیابان راه نفس مردم اصفهان را تنگ تر می کند

 
 
 
به گزارش مفتاح و به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، اصفهان؛ رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: براساس مطالعات انجام شده، یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در استان اصفهان وجود دارد که سالانه ۱۲۴ میلیارد تومان به منابع زیستی و اقتصادی این استان خسارت می‌زند.
 
حسینعلی نریمانی با بیان اینکه کانون‌های فرسایش بادی، مناطقی که پوشش گیاهی ندارند با وزش باد بیش از چهار متر بر ثانیه گرد و خاک ایجاد می‌کنند افزود: ۱۶ کانون فرسایش بادی در هشت شهرستان آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، خوروبیابانک، نطنز، نایین و کاشان شناسایی شده اند.
وی با اشاره به وجود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در استان اصفهان گفت: نزدیک به ۶۵۰ هزار هکتار از این اراضی بیابانی، تپه‌های ماسه‌ای بادی است که در ۵۲ سال گذشته برای کنترل آن ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی و در کنار آن نهال کاری و بذرپاشی شده است.

نریمانی افزود: طرح مقابله با بیابان زایی از سال ۱۳۴۷ در منطقه امامزاده آقا علی عباس نطنز در استان اصفهان آغاز شد و از آن سال تاکنون بیش از ۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت در اراضی بیابانی استان ایجاد شده است.
 

وی گفت: اجرای این طرح در استان اصفهان از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تأثیر بسزایی داشته و از ۷۰۰ کیلومتر جاده مواصلاتی، دو فرودگاه، راه آهن و ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در پناه جنگل‌ها و تاغ‌زار‌ها محافظت می‌کند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه از بیابان‌زایی در سال ۹۸ افزود: پارسال از محل صندوق توسعه ملی ۱۹ میلیارد تومان برای مقابله با انتشار گرد و غبار و ۲۴ میلیارد تومان برای مالچ پاشی اعتبار اختصاص یافت.

نریمانی افزود: طرح مقابله با انتشار گرد و غبار پارسال ، در هشت شهرستان اجرا شد و در مجموع هزار و ۴۸۰ هکتار نهال کاری، هزار و ۹۵۰ هکتار مراقبت و آبیاری، هزار و ۶۰۰ هکتار مدیریت روان آب، سه هزار و ۱۰۰ هکتار قُرُق، پنج هزار و ۷۰۰ هکتار مدیریت چرای دام، ۵۰ کیلومتر بادشکن غیر زنده، ۱۵ کیلومتر تله رسوب گیر و ۲۹۵ هکتار عملیات مالچ پاشی در این مناطق انجام شد.
 

مطالب پیشنهادی