13:46 1399/06/27
 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  ایسنا، در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت طوبی کرمانی، بانوی تقریبی و مجاهد خستگی ناپذیر جهان اسلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد؛ رئیس گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، پیام شرقی؛ فرزند مرحومه طوبی کرمانی و جمعی از اندیشمندان تقریبی به سخنرانی درباره شخصیت این بانوی بزرگوار پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده مکرم طوبی کرمانی و همه همکاران اش در اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شورای معاونین مجمع تقریب، گفت: خانم دکتر کرمانی، علاوه بر اینکه دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب بود، انباشتی از سرمایه علمی و تجربی را با خود داشت. ایشان استاد فلسفه دانشگاه تهران و اولین زن دکترای تطبیقی فلسفه در ایران بود. همچنین فوق دکترای فلسفه تطبیقی را از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا اخذ کرد و اولین زنی بود که به سمت رایزن فرهنگی در یونان منصوب شد.

وی افزود: در مدت کوتاهی که در خدمت ایشان در مجمع تقریب بودم، خانم کرمانی از ویژگی های گرانسنگی برخوردار بود و همه را تحت تأثیر قرار می داد. دل پاک و نیت خالصانه ایشان درکلام ایشان بروز داشت و همیشه در اندیشه انقلاب اسلامی بود و به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بسیار ارادت داشت و در سخنرانی هایش این مساله نمود پیدا می کرد.

شهریاری با اشاره به سوابق علمی گسترده دکتر کرمانی گفت: ایشان کتاب ها و مقالات علمی متعددی نوشته است و در همایش های بین المللی بسیار زیادی شرکت داشت که این، نشان از تجربه بالای بین المللی ایشان دارد.

وی با ابراز تأسف بخاطر از دست دادن چنین شخصیت علمی و اجرایی و متبحر در حوزه بین الملل دعا کرد که خداوند روح ایشان را با حضرت فاطمه زهرا(س) محشور فرماید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دغدغه دکتر کرمانی نسبت به انقلاب اسلامی، به بیان نکاتی پیرامون وضع جاری در رابطه با انقلاب اسلامی و دشمنان انقلاب پرداخت و گفت: وقتی می گوییم استکبار جهانی در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستادگی می کند و از هیچ کوششی برای سرنگونی این نظام مقدس فروگذار نکرده، ملاحظه می کنیم که بسیاری از نکات ارزشی انقلاب اسلامی، هدف اصلی استکبار جهانی است تا از انتشار این ارزشها در دنیا جلوگیری کند. چرا که انقلاب امام خمینی (ره) در دنیا خواهان بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از ملل اسلامی و غیر اسلامی به ویژگی ها و ارزشهای انقلاب اسلامی پی برده اند. لذا استکبار در حوزه نظری و عملی به دنبال این بوده که مانع از توسعه و پیشرفت تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی در کشورهای اسلامی شود.

وی افزود: نظام استکبار در شعارهای خود لیبرالیسم فردگرایانه را محور قرار داده و این محور دارای دو ویژگی است:اول ویژگی لیبرالی که محور ارزش ها و سرحلقه ارزش ها را آزادی مطلق انسان می داند. به همین جهت بحث حقوق بشر را معیار اصلی ارزش های خود قرار داده اند و سرلوحه این حقوق حق آزادی است که هیچ حق دیگری نمی تواند بالاتر از آن باشد. دوم انسان محوری که معیار اصلی حیات انسان تلقی می شود. یعنی انسان در مرکز هستی است و هر محور دیگری پیرامون انسان است. حتی دین را نیز برای انسان می خواهند.

شهریاری با بیان اینکه این دو تفکر یعنی آزادی گرایی مطلق و انسان گرایی مطلق از نظر اسلام مردود است، خاطرنشان کرد: در اسلام گرچه آزادی یک ارزش محسوب می شود اما هیچگاه آزادی مطلق نیست بلکه یک آزادی مشروط به حدود الهی است و این، به خاطر اصل اساسی ولایت الهی است که در اسلام وجود دارد. محور تفکر اسلامی آن است که خداوند مبدأ هستی و منتهای هستی است. در این راستا سنت نبوی و ولایت اهل بیت (ع) نیز وسیله ای برای رسیدن به این ولایت الهی هستند.

وی افزود: البته آزادی در دیانت اسلام ارزش مطلق ندارد و آنچه در اسلام ارزش است تقرب به خدا و ولایت الهی است لذا اگر بتوانیم زیر چتر این ولایت قرار بگیریم ما هم ارزشمند خواهیم شد. اما هرچه از آن دوری کنیم باعث تنزل مقام و موجب شقاوت خواهد شد.

 شهریاری اظهار کرد: دنیای غرب این آزادی و انسان محوری را صرفا در اندیشه بیان می کند اما در عمل ملتزم به این مسئله نیست و می بینیم که استکبار جهانی با توسل به زر و زور و تزویر به انحاء مختلف در تلاش است تا به هر قیمتی منافع خود را در جهان بدست آورد و این منافع را با ظلم و غصب و زور و هرگونه مکر و حیله دیگری به دست آورد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما شاهد بودیم که دکتر کرمانی در سخنرانی ها و نوشتارهای خود تلاش وافری می کرد تا غلط بودن محور تفکر لیبرالیسم غرب گرایانه را نشان دهد.  

وی درباره خصوصیات و ویژگی‌های طوبی کرمانی نیز افزود: ما می‌توانیم شهادت دهیم که زندگی خانم کرمانی سرشار از محبت الهی و محبت به اهل بیت(ع) و نبی اکرم(ص) بود و در جای جای سخنان خود این محبت را ابراز می کرد و بسیار راضی بود به اینکه ولایت الهی و ولایت نبوی(ص) و اهل بیت(ع) همچون چتری بر سر امت اسلامی گسترده شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با بیان اینکه آزادی و حقوق انسان یک استفاده ابزاری است و نقابی بر چهره پنهان دنیای استکبار است، گفت: غرب برای دستیابی به منافع خود از کشتن انسان ها و ظلم و زور هیچ دریغی ندارد. لذا امروز می بینیم که رژیم غاصب صهیونیستی چگونه با نادیده گرفتن حق مردم غزه و کرانه باختری و محدود سازی آنها و ایجاد شهرک های صهیونیستی و هر ظلم دیگری که از دستشان برآید علیه این ملت ظلم می کند.

وی افزود: به این دلیل که انقلاب اسلامی نور امیدی بر دل مستضعفان تابید استکبار جهانی برنامه های مختلفی را علیه انقلاب اسلامی تدارک دید و با جنگ سخت و نرم و ایجاد تفرقه میان امت اسلامی و قومیت های مختلف سعی می کند به منافع خود دست یابد. در این راستا باید همه تابع احکام و دستورات قرآن باشیم و تفرقه نداشته باشیم. دشمن تلاش می کند در جهان اسلام میان اهل سنت و شیعه و همچنین میان خود اهل سنت و خود شیعیان تفرقه بیندازد تا غلبه بر آن راحت تر باشد. در این راستا باید دقت کنیم که این تفرقه افکنی ها و اهانت های برخی افراد کم سواد بازی کردن در زمین دشمن و خلاف دستورات اسلام است.

وی با اشاره به اینکه صلح عادلانه و عدم تنازع و عدم مشاجره از دستورات اسلام است تأکید کرد که در همین راستا باید همه به دنبال وحدت امت اسلامی باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پایان ابراز امیدواری کرد که راه دکتر طوبی کرمانی ادامه پیدا کند و جهان اسلام زنانی را پرورش دهد که مسلط به زبان، دانش اسلامی و دانش روز بوده و در صحنه حاضر باشند و حضورشان بتواند کلمة الله را در جهان عرضه کرده و افرادی را به سمت اسلام حقیقی و محمدی (ص) سوق دهد.  

آیت الله محقق داماد در ادامه  با اشاره به آیه شریفه «یؤتی الحکمة من یشاء» گفت: خداوند است که حکمت را به هرکس که شایسته بداند عطا می کند و حکمت خیر کثیر است. خانم کرمانی نیز از جمله کسانی بود که توفیق دریافت این حکمت را از سوی خداوند داشت.

وی که در ابتدای پیروزی انقلاب استاد فلسفه دکتر کرمانی بود، با بیان اینکه ایشان در دوران تحصیل خود با جدیت تمام به تحصیل علم مشغول بود، گفت: برای حکیم شدن شرایطی وجود دارد که یکی از این شرایط عشق و علاقه و دیگری ذوق و قریحه است که خانم کرمانی این دو ویژگی را داشت و توانست مزه حکمت را بچشد و شوق عجیبی در یادگیری حکمت اسلامی داشت.

آیت الله محقق داماد افزود: نشاط و شور کار و ذوق علمی و فعالیت ایشان تحسین برانگیز بود و تا آخرین دقایق زندگی دست از هیچ فعالیتی برنداشت.

کبری خزعلی- عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی- نیز با بیان اینکه طوبی کرمانی، دانشمندی شهیر و فعال اجتماعی بزرگ و سخنوری پرتوان و در یک کلام مدیری مدبر و مادری مدیر بود، گفت: زندگی ایشان ابعاد مختلف زندگی یک انسان کامل در عصر حاضر را به ما نشان می دهد.  

وی افزود: ابعاد کمالی زندگی ایشان در عرصه های مختلف علمی، عبادی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی بروز و ظهور داشت. در مبارزات علمی در دانشگاه های مختلفی فعالیت داشت و در هر مسئولیتی که داشت مدیری متعهد و مسئول و انقلابی و ولایی بود.

خزعلی در پایان خاطرنشان کرد: مرحومه کرمانی مجاهدی نستوه و خستگی ناپذیر بود که خستگی را خسته کرد و ناامیدی را ناامید. انشاءالله ایشان برای نسل جوان الگوی یک زن متعهد و مسئول عصر حاضر در عرصه خانوادگی، علمی، اجتماعی و حضور خادمانه در خدمت به محرومین باشد.

صبیحه نباتی-عضو هیأت امنای اتحادیه جهانی زنان مسلمان- نیز در سخنانی با بیان اینکه این استاد ارزشمند و این بانوی تقریبی سالهای عمر پربرکت خود را در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرد، گفت: ایشان با وجود سمت های مختلف، معلم و مادر بودن را برای خود شأنیت می دانست و به عنوان استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، موضوع ولایت را با اشک به جان دانشجویان می نشاند.

وی با بیان اینکه دکتر کرمانی علاوه بر زبان فارسی، به زبان های عربی، انگلیسی، ترکی و یونانی بسیار تسلط داشت، گفت: مسئله وحدت دغدغه فکری ایشان بود و در اوج بیماری نیز خستگی ناپذیر بود. او تجلی نیکوترین صفات از جمله شهامت، مروت، صداقت، اخلاص، تواضع و خستگی ناپذیری بود.  

پیام شرقی- فرزند مرحومه طوبی کرمانی- نیز با بیان اینکه مهمترین بعد زندگی ایشان بعد معلمی بود گفت: معلمی بزرگترین افتخار ایشان بود و تا آخرین لحظه از عمر پربرکت خود از تعلیم و تعلم دست نکشید.

وی راز کار مرحومه کرمانی را محاط کردن شخصیت معلمی در شخصیت مادری بود چرا که بُعد مادری یک زن شیرازه و اساس یک خانواده است. ایشان تمام این شخصیت مادری را از تربیت صحیح والدین خود دریافت کرده بود و پرنمودترین ویژگی تربیت ایشان شکرگزاری او بود لذا کسی که متخلق به چنین اخلاقی باشد حق فرزندی را نیز به خوبی به جا می آورد.

وی افزود: تمام همکاران ایشان گواهند که آن مرحومه از بذل وجود خویش برای امام غایب و نایب حاضر ایشان دریغ نکرده و به معنای واقعی خود را مشمول «الذین بذلوا مُهَجَهم» کرده بود.

مطالب پیشنهادی