9:04 1399/06/27

به گزارش مفتاح، روز گذشته معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی که به خاطر فوت یک پزشک دیگر بر اثر کرونا با بغض صحبتش را شروع کرد، وضعیت اصفهان را بسیار پیچیده عنوان کرد. او تاکید کرد «در حال حاضر شرایط پیچیده تری را در حال تجربه هستیم.  از نیمه مرداد شرایط روز به روز پیچیده تر می شود. »

این در حالی است که دکتر کلیدری یک ماه پیش نیز برای رسیدن به این شرایط احساس خطر کرد و هشدار داد.

معاونت درمان این بار صریحتر از گذشته دست به افشای آمار ابتلا ومرگ ومیر در استان زد که آمار خبر از وضعیت دهشتناک اصفهان می داد.

« تا کنون 32 هزار بیمار کرونایی را داشته ایم و تا دیروز 1460 بیمار تست مثبت از دست رفته اند. در کل 3100 نفر بیمار مثبت ومشکوک فوت شده اند. »

بنا به گفته دکتر 720 بیمار در اصفهان در 5 ماهه اول سال از دست رفته اند، ولی در 55 روز گذشته 740 بیمار جان خود را از دست داده اند. طی 55 روز گذشته مرگ ومیر  150 روز را تجربه کرده ایم و  مرگ ومیر کرونا به سه برابر رسیده است. یعنی ماهیانه 370 نفر فوتی ورزانه بین 12 تا 14 نفر بر اثر کرونا فوت شده اند  و این یعنی هر روز در اصفهان یک مینی بوس انسان می میرد.

تعداد بیماران بستری در حال افزایش است و تا کنون 1150 نفر بستری هستند. ظرفیت بیمارستان ها در حال تکمیل است و شرایط برای اصفهان بحرانی است.

افزایش مرگ بیماران غیر کرونایی

کلیدری بر افزایش بیماران غیر کرونایی مثل تصادفی ها و سرطانی ها به خاطر دریافت نکردن خدمات اشاره کرد و گفت: وقتی ظرفیت ها پر می شود وبیمار باید منتظر دریافت تخت و خدمات باشد، باید شاهد افزایش  میزان مرگ ومیر بیماران غیر کرونایی باشیم.

کلیدری می گوید از 2700 بیمار در داخل کشور 938 نفر آنها مربوط به اصفهان است و در ده روز گذشته اصفهان در صدر استان ها بوده است.

این ها به خاطر قطع نشدن زنجیره انتقال است و نتیجه روند کنونی مساوی با روبرو شدن با افزایش 4 برابری مرگ ومیر در اصفهان است.

دکتر کلیدری معتقد است، اگر اقدامی از سوی ستاد استانی کرونا ومردم  برای مداخله صورت نگیرد، باید منتظر افزایش مرگ ومیر وچند برابر شدن آن هم بود. کادر درمان خسته شده است و علی رغم بالارفتن تجربه درمان و برخورد با بیماری، اما شاهد افزایش مرگ ومیرها هستیم.

وی معتقد است تفرجگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، قلیان‌خانه‌ها، مراسم‌ها و دورهمی‌ها بدون رعایت پروتکل در حال برگزاری است و با این دست فرمان که حرکت می کنیم باید منتظر سیاه پوش شدن اصفهان باشیم.

وی در ادامه به آمار فوت و ابتلای کودکان هم اشاره کرد وگفت:« از ابتدا 1644 کودک زیر 18 مبتلا شده اند که 71 نفر آنها فوت شده اند. طی 40 روز گذشته هم 5 مادر باردار را از دست داده ایم که 4 نفر آنها ساکن خمینی شهر هستند تا کنون 7 مادر باردار در استان فوت شده اند.»

با اینکه یکی از مسئولان آموزش وپرورش در مصاحبه با ایرنا مدعی شده بود که هیچ دانش آموزی مبتلا نشده است، اما کلیدری با صراحت اعلام کرد که طی دو هفته گذشته 48 معلم گرفتار و 163 دانش آموز مبتلا داشته ایم. 183 معلم و 2863 دانش آموز نیز یک کرونایی در خانواده داشته اند. کلیدری تاکید کرد این آمار به آموزش وپروش اعلام شده است و اسناد تست آنها موجود است.

کلیدری با تاکید بر اینکه مسئولان به فکر نیستند  وباید خود مردم از خودشان مواظبت کنند گفت: مردم باید نکات خود مراقبتی را درست رعایت کنند و کرونا را جدی بگیرند. از دورهمی ها و رفت وآمدهای غیر ضروری بپر هیزند و رعایت فاصله اجتماعی داشته باشند. 

 

مطالب پیشنهادی