10:04 1400/01/12

مروری بر عملکرد پرداخت الکترونیک سداد در سال 1399: تراکنش‌های موفق سداد 8 درصد رشد داشته است

شرکت پرداخت الکترونیک سداد، با افزایش سهم خود از بازار صنعت پرداخت کشور در فاصله فروردین تا بهمن‌ماه سال 1399 موفق شد، تعداد تراکنش‌های موفق ثبت شده در سوئیچ پرداخت خود را در شبکه شاپرک، هشت درصد ارتقا دهد.

به گزارش مفتاح نیوز به نقل از پایگاه خبری اقتصاد جوان به نقل از روابط عمومی و تبلیغات شرکت پرداخت الکترونیک سداد؛ بازوی اصلی بانک ملی ایران در صنعت پرداخت کشور، شرکت پرداخت الکترونیک سداد است که در حال حاضر عرضه‌کننده محصولات و خدمات پرداخت الکترونیکی مختلفی است. حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت در زمینه ارائه کارتخوان فروشگاهی (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و اپلیکیشن پرداخت ایوا است.

علاوه بر این موارد، راه‌اندازی پروژه «نشان‌بانک» یا شعب دیجیتالی بانک ملّی ایران نیز از مدتی پیش در این شرکت کلید خورده و اولین شعبه آن در اپلیکیشن ایوا افتتاح شده است. از سوی دیگر، امکان ارائه پرداخت درون‌برنامه (SDK)، سرمایه‌گذاری مشترک با سایر شرکت‌ها در زمینه فراهم کردن خدمات پرداخت و مشارکت با دیگر شرکت‌ها در قالب پرداخت‌یاری و هدایت تراکنش نیز از جمله فعالیت‌های پرداخت الکترونیک سداد در سال 1399 بوده است.

به‌منظور افزودن اطلاعات مربوط به روند تراکنش و تغییرات شاخص‌های مهم شرکت در سال گذشته، در ادامه به‌صورت خلاصه برخی موارد بیان شده است. 

سهم سداد از تراکنش‌های بازار

این شاخص از تقسیم تعداد تراکنش موفق در بستر سوئیچ شرکت بر تعداد کل تراکنش موفق شبکه پرداخت کشور (شاپرک) حاصل می‌شود. این شاخص بیانگر نفوذ یک شرکت در صنعت پرداخت بوده و افزایش آن به معنای افزایش درآمد شرکت است. با توجه به شکل زیر و بر اساس بولتن ماهانه شاپرک روند سهم بازار شرکت در 11 ماه ابتدایی سال 99 رشد قابل قبولی داشته است.

 

شکل 1- سهم بازار شرکت پرداخت الکترونیک سداد

مطابق با شکل 1، سهم بازار شرکت در سال 1399 از 7.70 درصد در فروردین به 8.33 درصد در بهمن رسیده و در این مدت 8 درصد رشد کرده است. به‌منظور مقایسه بهتر تغییر سهم بازار شرکت در نمودار زیر تغییرات ماهانه سهم بازار شرکت‌های رقیب (6 شرکت با بیشترین سهم بازار) نسبت به فروردین ارائه شده است. 

شکل 2- تغییرات ماهانه سهم بازار نسبت به فروردین ماه در 6 شرکت برتر

همان‌گونه که قابل مشاهده است، بعد از شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، بیشترین رشد سهم بازار در یازده ماه ابتدایی سال 1399 مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک سداد بوده است.همین رشد سهم بازار در کنار کاهش رشد شرکت کارت اعتباری ایران کیش منجر به صعود یک پله‌ای رتبه شرکت از نظر سهم بازار در بولتن بهمن‌ماه شاپرک شده که قطعا این مهم با همدلی و همیاری تمامی همکاران شرکت رخ داده است. 

شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی

همان‌گونه که اشاره شد افزایش سهم بازار به معنای رشد درآمدهای شرکت است، اما قطعا این افزایش به‌واسطه سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر علاوه بر رشد درآمد، بحث مدیریت هزینه نیز اهمیت مشابهی دارد. بیشترین هزینه شرکت مربوط به کارتخوان فروشگاهی است، زیرا بیشترین هزینه خرید تجهیزات و تعداد نیروی انسانی در این حوزه انجام می‌شود. بنابراین مدیریت هزینه در این بخش به معنای افزایش سودآوری شرکت و منتفع شدن کلیه پرسنل خواهد بود.

شاخص معروفی که نشانگر نحوه مدیریت هزینه به‌ویژه در زمینه خرید و نصب کارتخوان است، شاخص اثربخشی است. این شاخص از تقسیم سهم درصد تعداد تراکنش بر سهم درصد تعداد پایانه فعال به دست آمده و ماهانه توسط شاپرک برای تمامی شرکت‌ها اعلام می‌شود. در شکل زیر روند این شاخص در سال 99 برای شرکت نمایش داده شده است. 

شکل 3- روند شاخص اثربخشی در سال 1399 بر اساس بولتن شاپرک

مطابق با شکل 3، در فروردین شاخص اثربخشی شرکت 85 درصد و در بهمن‌ماه معادل 97 درصد اعلام شده است. به عبارت دیگر در سال 99 بهره‌وری کارتخوان‌های شرکت 14 درصد رشد داشته است. این موضوع به‌صورت مستقیم منجر به افزایش سودآوری شرکت شده است.

تعداد نصب اپلیکیشن ایوا

با توجه به اهمیت توسعه خدمات غیرحضوری و چشم‌انداز روشن نرم‌افزارهای موبایلی حوزه پرداخت، در سال 1399 توجه ویژه‌ای به توسعه اپلیکیشن ایوا صورت گرفته است. به‌منظور بررسی کمّی شاخص‌های مرتبط با ایوا، شاخص تعداد نصب به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه یک نرم‌افزار کاربر محور، در شکل زیر رسم شده است. 

شکل 4- روند ثبت‌نام کاربران اپلیکیشن ایوا

مطابق با شکل 4، روند ماهانه ثبت‌نام کاربران جدید ایوا از مردادماه کاهش یافته ولی از آذرماه رشد داشته است که در صورت تداوم این روند و توجه به کاربران جذب شده در آینده، افزایش درآمد شرکت را تضمین خواهد کرد.

تعداد تراکنش شاپرکی ایوا

با توجه به اینکه هدف نهایی جذب کاربران، رشد تراکنش و بالطبع رشد درآمدهای شرکت است، روند تراکنش‌های درآمدزای ایوا در سال 1399 در شکل زیر ارائه شده است. 

شکل 5- روند تراکنش‌های شاپرکی ایوا

همان‌گونه که از شکل 5 قابل مشاهده است، رشد تراکنش‌های ایوا در طول سال 1399 و به‌ویژه در دی و بهمن‌ماه اتفاق افتاده است. مسلما تداوم این روند منجر به نفوذ بیشتر ایوا در سطح بازار و رشد درآمدهای شرکت خواهد شد.

مطالب پیشنهادی