11:34 1399/04/08



به گزارش مفتاح/ به مناسبت دهه کرامت گفتگویی داریم با عکاس جوان خمینی شهری رسول مختاری که در سابقه خود هشت نمایشگاه انفرادی مذهبی داشته و در این نمایشگاه ها توانسته اثرهایی هنری از حرم های ائمه اطهار ع از جمله از حرم حضرت معصومه س و حرم امام رضا ع تولید نمایدوامروزه با قراردادن عکس هایی ازحرم اهل بیت ع در فضای مجازی به سبکی زیارت مجازی را راه اندازی کرده است گفت و گویی با این عکاس دوستدار اهل بیت ع انجام داده ایم که خواندنی است:
چه شد به سمت عکاسی رفتید؟

من عرصه هنر را از سن ۱۴ سالگی شروع کردم آن هم با ساختن فیلم مستندکوتاهی در مسجدجمکران با یک دوربین هندی کم، حضورم با این فیلم در جشنواره هنری دانش آموزی موجب شد ادامه بدهم تا رتبه برتر فیلم سازی کشور را کسب کنم. بعد در انجمن سینمای جوانان دوره بین المللی سینمایی گذراندم وچند کار فیلم کوتاه ومستند را نویسندگی و کارگردانیش را به عهده داشتم که موفق به حضور در جشنواره های متعدد شدم وجوایزی نیز کسب کردم. درادامه استادم امرالله احمدجو به من پیشنهاد داد که برای ارتقای قاب بندی درفیلم سازی به عکاسی روی بیاورم به خاطر این که عکاسی هنری انفرادی بود وفیلمسازی کاری گروهی کم کم در این عرصه ادامه دادم وعکاسی را شروع کردم.


کمی برای ما از بیوگرافی عکاسی‌تان توضیح دهید؟
برپایی هشت نمایشگاه عکس انفرادی در شهرهای مختلف از جمله کربلای عراق، برپایی ده‌ها نمایشگاه عکس به صورت گروهی، حضور در بیش از ۱۵۰ سوگواره و جشنواره ملی و بین المللی و کسب جوایز متعدد، دبیر اجرایی دومین و سومین جشنواره ملی عکس سفیران شهر، چاپ پوسترهای متعدد عکاسی، همکاری با مجلات و هفته نامه‌های مختلف از جمله فعالیت‌هایی بوده که انجام داده‌ام ودر حال حاضر به تدریس عکاسی در آموزشکده‌های مختلف مشغول هستم و امید دارم بتوانم برای محرم و صفر اولین کتاب عکاسی خود که شامل هشت سفر من به پیاده روی اربعین و عکاسی از آن حال و هواست را چاپ کنم.

 

 

 

از عکاسی از حرم های اهل بیت ع برایمان بگویید؟

عکاسی یعنی نوشتن با نور، دوربین عکاس به مثابه قلم عکاس است و یک عکاس با نور علیه سیاهی و تاریکی می‌جنگد و جامعه را به سمت و سوی «هوالنور» که باقی و جاویدان است هدایت می‌کند.خداوند را شاکرم که روزی من کردکه از حرم های اهل بیت ع عکاسی کنم.


حال وهوای زیارت در عکاسی چگونه است؟
حرم های اهل بیت ع مکان های امن الهی هستند و محل عبور ومرور فرشتکان همین موضوع موجب می شود تودر چنین مکان هایی احساس آرامش خاصی داشته باشی و حال این آرامش همزمان شود با هنر مورد علاقه تو واقعا لذت خاصی به انسان می دهد. لذت بخش ترین خاطرات زندگی من درعکاسی از حرم اهل بیت ع خلاصه می شود

همه حرم های اهل بیت را عکاسی کرده اید؟
تاکنون هشت سال توفیق داشته ام که در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کنم وعلاوه بر ثبت عکس هایی از این پیاده روی اثرهایی هم از عتبات عالیات تولید نمایم علاوه برآن مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه ع و حرم اما رضا ع رانیز عکاسی کرده ام امیدورام روزی قسمت بشود از حرم های ائمه بقیع را که بدست شیعیان ساخته می شود عکاسی نمایم .

برای عکاسی از حرم امام رضا ع چگونه مجوزگرفتید؟
مجوز گرفتن برای عکاسی از حرم امام رضا ع خیلی سخت است ولی اگر خود امام رئوف بطلبد همه چیز جور خواهد شد و واقعا هم برای من هم همین اتفاق افتاد و دوروز مجوز داشتم از این حرم عکاسی کنم.


از ایده زیارت مجازی و چگونه اجرای آن برایمان بگویید؟
متاسفانه این روزها با حضور و فراگیر شدن ویروس منحوس کرونا در جامعه توفیق زیارت اهل بیت کمترشده واین امر موجب شد که من در صفحه مجازی خودم عکسهایی از حرم های اهل بیت ع را انتشار دهم تا به سبکی حال وهوای زیارت را زنده نگه دارم و درنظرداریم اگر این ویروس باقی ماند وتوفیق برگزاری پیاده روی اربعین امسال از ما سلب گردید کتاب و نمایشگاهی از نه سال حضور وعکاسی از پیاده روی اربعین و عکسهای حرم های اهل بیت ع برگزار و چاپ نمایم که امید دارم از این ایده هنری مذهبی حمایت گردد.


…و حرف آخر؟

جادارد قبل از هر چیز خداوند منان را سپاسگزار باشم که توفیق عکاسی از حرم‌های اهل بیت (ع) و مراسم های مختلف عزاداری را به من عطا کرد و تشکر کنم از کلیه افرادی که از دوران کودکی مشوق من بوده‌اند و همیشه باروحیه دادن‌های مثبت درعرصه های مختلف مرا یاری کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی