17:05 1399/04/04

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان: راه اندازی سومین واحد موبایل سنتردر شمال اصفهان، در هفته بهزیستی

به گزارش خبرنگار مفتاح، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در جمع خبرنگاران، فعالیت های هفته مبارزه با مواد مخدر را حرکت به سوی اگاه سازی بیان داشت. وی تمام تلاش بهزیستی را در جهت پیشگیری از اعتیاد و کاهش مصرف مواد مخدر عنوان داشت.

سمیه کریمی سه سطح پیشگیری در بهزیستی را تعریف کرد که در پیشگیری اولیه با انتشار اطلاعات و اجرای برنامه های آموزشی در جهت بالابردن آگاهی مردم برای دوری از مواد مخدر حرکت می کند.

پیشگیری ثانویه، دومین سطح پیشگیری است که در این پیشگیری افراد درگیر مصرف مواد مخدر شناسایی می شوند وبرای درمان آنها اقدام می شود.

 در سطح سوم یا پیشگیری ثالثیه، افراد درگیر مواد مخدر را که آسیب جدی دیده اندرا شناسایی می کنند و در جهت کاهش آسیب‌شان حرکت می کنند.

کریمی اما در ادامه تعداد مراکز  درمانی و بازتوانی سرپایی در استان را  55 مرکز فعال معرفی کرد که در این مراکز به دنبال درمان با دارو با کمک روانشناس و مددکار هستند  برای افرادی که امکان بستری به لحاظ سبک زندگیشان ندارند.

فعالیت 87 مرکز اقامتی معتادان در استان اصفهان

کریمی با اشاره به فعالیت 87 مرکز اقامتی در استان اصفهان، گفت: در این مراکز افراد به مدت 4 ماه  اقامت می‌کنند. و تلاش بر این است که افراد با استفاده از شیوه‌های پرهیز مدار به سمت بهبودی حرکت کنند.

 

به گفته کریمی سال گذشته طرح الگوی جامع درمان در اصفهان کلید خورد. این طرح برای اولین بار در اصفهان اجرا شده است. در این طرح دستاورد 20 ساله روش های مختلف درمانی با رفع عیوب وضعف الگوها اجرا می شود. در این شیوه افراد با شیوه tc  سم زدایی می شوند و درمان ادامه پیدا می کند.

وی در ادامه تاکید کرد که البته فقط سم زدایی نمی تواند همه افراد را به سمت درمان ببرد و باید مشکلات برگشت به خانواده وجامعه واشتغال حل شود که در این روش با فعالیت مددکار تلاش برای برطرف کردن این مشکلات هم هستند.

اخبار مرتبط

راه کنترل مواد مخدر آموزش به ویژه «آموزش خانواده» است

راه اندازی ماده 16 زنان در آینده نزدیک

وی ادامه داد: یک مرکز توانمندسازی برای زنان و یک مرکز توانمندسازی برای مردان در استان اصفهان داریم که در جای دیگر درمان می‌گرفتند و سپس به این مراکز ارجاع داده می‌شدند و تعدادی از آنها خارج شدند و تعدادی هنوز در مرکز هستند. در تلاش هستیم ماده 16 را برای زنان هم راه اندازی کنیم.

 

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه به خدمات کاهش آسیب اشاره کرد. این خدمات شامل ارائه بسته های بهداشتی به معتادانی است که قصد ترک کردن ندارند تا مصرف کم خطرتری داشته باشند . این خدمات نقش موثری در کاهش بیماریهای واگیر دار چون ایدز وهپاتیت داشته است. 2 تیم سیار در پاتوق‌ها، 5 تیم سیار وابسته به مراکز بهزیستی در مناطق پرخطر و 5 تیم سیار غیر وابسته اقدام به خدمت رسانی به معتادان می‌کنند.

 

راه اندازی واحد موبایل سنتر در سال 97 در شهرستان لنجان وخمینی شهر اقدام دیگری بود که کریمی به ان اشاره داشت.  در این طرح یک ون مجهز به تجهیزات لازم و وعده غذایی برای افراد در معرض آسیب که از جامعه منفک شده‌اند، خدمات می‌دهد. در سال گذشته، 950 خدمت گیرنده مرد  و 270 خدمت گیرنده زن از از 2 موبایل سنتر خدمات گرفتند.

پیشگیری نادیده گرفته می شود

حالا به گفته وی  سومین مرکز موبایل سنتر در حال راه اندازی است که قرار است در هفته بهزیستی از این فعالیت رونمایی شود و مناطق پرخطر شمال استان مثل برخوار ، شاهین شهر را پوشش بدهد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان از نادیده گرفتن پیشگیری گلایه مند بود و افزود: ما می  گذاریم موضوعی اتفاق بیفتد و بعد به دنبال درمان هستیم وآن وقت می خواهیم پیشگیری کنیم. اطلاعات کافی به کودکان ونوجوانان نمی دهیم و می خواهیم پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری را باید در زمان مناسب انجام دهیم گفت:  اما پیشگیری مقدم بر درمان است و با آموزش به موقع و در زمان مناسب می‌توان فرد را از عواقب مصرف مواد مخدر آگاه کرد و از صرف هزینه‌های سنگین خودداری کرد.

 

مطالب پیشنهادی