14:00 1399/05/19

به گزارش خبرنگار مفتاح، دکتر طاهره چنگیز در نشست مجازی با خبرنگاران در خصوص وضعیت بیماری کووید 19 در استان اصفهان گفت: وضعیت ما در استان در مقایسه با استان های دیگر بهتر است و صعود ونزول مبتلایان ومنحنی مرگ تند وتیز نبوده است. از ابتدای اپیدمی شیب کندی را در استان داشتیم و کاهش کندی را هم داشتیم.

وی در ادامه افزود: به لحاظ پذیرش روزانه، در روزهای اوج روزانه  200 نفر بیمار پذیرش داشتیم، ولی امروز 100 بیمار جدید داشتیم و دامنه ابتلا دوبرابرشده ودامنه صد تا 200 است.

چنگیز بستری های در حال حاضر را 80  نفر اعلام کرد و میانگین فوتی های اصفهان را از  فوتی مثبت میانگین کشوری پایین تر اعلام کرد وگفت: در 24 ساعت گذشته 11 نفر در اصفهان فوت شده اند. 91 بیمار بستری و 87 بیمار ترخیص شده اند. از  860 بیمار بستری 187 نفر در آی سی یود هستند و با دستگاه ها نفس می کشدند.

وی در ادامه میزان بستری در اصفهان را نیز نسبت به میانگین کشوری پایین اعلام کرد و افزود: به خاطر تلاش و مراقبت جدی که در اصفهان انجام می شود.  تا کنون 23 هزار مبتلا داشته ایم که در کل از این تعداد  20 هزار نفر ترخیص شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی  پیشگیری را بسته به نحوه مراقبت  و مراعات دستور العمل‌ها و وپروتکل‌ها دانست که  دو الی 6 هفته آثار خودش را نشان می دهد. اگر جدیدت در رعایت پروتکل‌ها وجود نداشته باشد  و در محرم دستور العمل‌ها ، اجتناب از تجمع و فاصله فیزیکی رعایت نشود با افزایش ناگهانی مواجه می شویم.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار مفتاح مبنی بر علت افزایش مرگ ومیر در پیک دوم بیماری کرونا گفت: در دور دوم نسبت به دوره اول در کل کشور تعداد استان‌های درگیر بیشتر بود و ما استان سفید نداشتیم. همه تقریبا درگیر با بیماری بودند. در موج اول استان های  گیلان، قم وتهران وبخش های از استان های همجوار درگیربود، اما در حال حاضر فراگیری و درگیری در همه استان ها است  و نسبت به کل کشور آمار مرگ ومیر بالا است. اگر جابه جایی اتفاق بیفتد و سفر برای محرم وصفر بیشتر شود، دوباره با افزایش روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: رفتار ویروس بستگی به رفتار جامعه دارد اگر درجامعه مراقبت کنند، بیماری مهار می شود ولی نابود نمی شود وبا برداشتن مراقبت ها و رعایت نکردن پروتکل ها دو تا شش هفته در بستری، صعود را شاهد خواهیم بود.

 

وی در ادامه میانگین مرگ ومیر در استان اصفهان را زیر ده درصد از میان بیماران مشکوک وقطعی کرونا اعلام کرد و گفت: در مورد نسبت‌ها عدد کلی به نسبت مرگ ومیر 12 درصد بود. مرگ مشکوک وقطعی دربین بیمارن مشکوک وقطعی در اصفهان زیر ده درصد  است. اغلب کسانی که بستری می شوند جوان هستند و  بین زنان ومردان تفاوتی وجود ندارد.

وی در خصوص کمبود تخت آی سی یو در اصفهان گفت: هیچ کمبودی نداریم و خبری هم که در فضای مجازی منتشر شده بود یک بی صداقتی و انتشار تقطیع شده خبر بود. ما  800تخت آی سی یو داریم، بنابراین کل آمار بیماران به نصف این تعداد نرسیده است. ممکن است مقطعی از زمان، تخت ها پر شود و بیمارنیازمند انتقال آی سی یو هستند که  از طریق ستاد هدایت جا به جا می‌کنند.

 

بنا به گفته چنگیز فعلا کمبود ماسک در استان نداریم و مواد اولیه تهیه ماسک سه لایه تامین شده است و پتروشیمی در حال تولید مواد اولیه تولید ماسک سه لایه هستند و مشکل تامین مواد اولیه هم در حال حل شدن است. دخایر پیش بینی شده است و در حال حاضر مشکلی برای تامین ماسک وجود ندارد.

 

وی در خصوص گلایه رزیدنت ها و فشار کاری بر روی آنها در بیمارستان های آموزشی گفت: در بیمارستان آموزشی فشار بر کادر درمان، رزیدنت وپرستار است. تلاش می کنیم اگر راهی باشد عداه ای را اضافه کنیم و دریغ نخواهیم کر.د از پزشکان عمومی استان می خواهیم وارد کار بشوند و به هماران که تب وتوان آنها کم شده است کمک کنند. همچنین تغییراتی در شیفت دادیم، 12 ساعت شیفت و 24 ساعت استراحت در نظر گرفتیم. اما حرف رزیدنت درست است واگر شرایط بهتر نشود کادر درمان به شدت خسته وافسرده می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان الزهرا تا کنون به بیمارستان بیماران کوید 19 اختصاص نداشته گفت: بیمارستان الزهرا بیمارستان مرجع و مربوط به موارد پیچیده ومشکل دار است. الان هر چه جلو می رویم و می بینیم تصمیمی که گرفته شد درست بود واگر از اول بیمارستان الزهرا تعیین می شد، بیماران پیچیده را از خدمات محروم می کردیم. بیماران سرطانی، مادران پرخطر وبیماران با شرایط پیچیده در این بیمارستان پذیرش می شدند که اگر بیمارستان الزهرا برای کرونا در نظر گرفته می شد، باید بیمارستان جایگزین انتخاب می شد. در حال حاضر هنوز نیاز به استفاده از این بیمارستان نیست.  

طاره چنگیز واکسیناسیون آنفولانزای کادر درمان را تائید نکرد وگفت: هنوز دستورالعملی در این خصوص صادر نکرده اند، تنها کادر درمان  واکسیناسیون روتین هپاتین را باید بزنند، اگر امسال اعلام بشود قائدتا مشاغل زیادی  هست که باید جز پروتکل باشند.

 

وی در حوزه نظارت بر اجرای پروتکل ها در مراکز عمومی گفت: 400 مورد پلمپ فروشگاه مواد غذایی داشتیم. در مورد ادارات و مراکز هم با بهداشت گشت های مشترک داشتیم.  تعداد واحدها زیاد است، رسانه باید چشم وگوش سیستم بهاشتی و نظارت باشند و کمک کنند. راه غیر رسانه ای هم سامانه 190 برای ثبت شکایت که تیمها  بازدید می کنند. با توجه به گستردگی واحدها کار نظارت روتین انجام می گیرد.

وی در ادامه از به صفر رسیدن ذخیره پلاسمای استان گفت وادامه داد: پلاسمای بیمارنی که دریافت کردند در درمان بعضی از بیماران موثر بوده است در حال حاضرذخیره پلاسما  به صفر رسیده است و نیازمند دریافت پلاسما از بیماران کوید 19 هستیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص استفاده از داروی رمدیسیویر گفت: در درمان کرونا تقریبا دارو مهم نیست بیشتر این مراقبت ها هستند که جواب می دهد. در اصفهان که آمار مرگ ومیر کمتر است به خاطر مراقبت های بهتری است که انجام می شود و تنها مراقبت می تواند نجات دهنده باشد.

مطالب پیشنهادی