12:05 1399/10/27

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ امیر رضا واعظ آشتیانی معاون اسبق وزرات صمت و کارشناس صنعت در واکنش به سخنان وزیر صمت در خصوص رفع انحصار از صنعت خودرو به ما گفت: بنده بر این باورم که برخی از سخنانی که توسط مسئولین دولتی به افکار عمومی بیان می شود در اتاق فکری صرفا به عنوان سلسله مباحث ژورنالیستی یا شعاری به وزرا و مسئولین عنوان می شود که از آن برای فرار به جلو، دور نمایی از آینده مطلوب و عدم پاسخگویی و ایجاد امید کاذب در بین مردم و مخاطبان خود استفاده کنند.

 

وی دراین باره عنوان کرد: وزیر صمت مدعی است بهترین راه حل صنعت خودروی ما برداشتن انحصار است اگر وزارت صمت به این مساله مهم رسیده چرا با این برنامه به صورت شعاری برخورد می کند و به فوریت آن را به مرحله اجرا نمی گذارد. بی شک اگر وزارت صمت بنای رفع مشکلات خودروسازان و صنعت خودروی کشور را دارد راه حل آن تجربه و ثابت شده و در همه ی دنیا یک امر معمول است که اگر بدان توجه و آن را به منصه ظهور برسانند مشکل گرانی خودرو حل می شود و آن راهی نیست به غیر از ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا.

 

کارشناس صنعت دراین باره خاطر نشان کرد: هر چه میزان تولید خودرو بسته به نیاز متقاضیان بالاتر برود تلاطم در بازارخودرو کاهش می یابد. این موضوع در سال های گذشته تجربه شده زمانی که پارکینگ خودروسازان از خودرو پر بود و تقاضا کم، به نحوی که درنهایت دولت مجبور به پرداخت وام به مردم برای ایجاد اشتیاق و تقاضا در خرید خودرو شد، لذا این مساله نشان می دهد بازار تابع عرضه و تقاضاست.

 

امیر رضا واعظ آشتیانی با طرح سوالی از خودروسازان ادامه داد: خودروسازان باید به این سوال پاسخ دهند که به چه دلیلی تیراژ تولید را کاهش داده اند؟ هنگامی که مدعی هستند بین 70 تا 90 درصد قطعات برخی محصولات خودرو تولید داخلی است کاهش تیراژ باید شفاف سازی شود که به چه دلایلی چنین موضوعی را دنبال می کنند؟

 

کارشناس صنعت این موضوع را اینگونه تحلیل و تبیین نمود که : به هر حال می توان نتیجه گرفت کاهش تیراژ تولید خودرو در شرایطی که ادعای ملی بودن خودروهای ساخت داخل را دارند هیچ دلیلی به غیر از ایجاد نیاز و تقاضا در بازار برای افزایش نرخ خودرو ندارند در غیر این صورت مساله ای نیست که با بیان آن بتوانند کاهش تولید خود را نزد افکار عمومی توجیه کنند.

 

امیر رضا واعظ آشتیانی در پایان خاطر نشان کرد: مساله دیگری که در صنعت خودروسازی ما به یک معضل تبدیل شده هزینه های زائد صنعت عریض و طویل خودروسازی است که منجر به هزینه های گزاف دراین صنعت شده است. وقتی هزینه های خارج از عرف و قاعده در شرکت های خودروسازی افزایش می یابد وآنها قادر به تامین هزینه های سنگین خود نیستند در عدم نظارت تمامی هزینه های اضافی را بر روی خودروها کشیده لذا این مردم و خریداران هستند که مجبورند تاوان هزینه های اضافی و ریخت و پاش های خودروسازان را با گران خریدن اتومبیل مورد نظرشان بپردازند.

مطالب پیشنهادی