17:45 1399/04/10

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور : اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم با تمهیدات کرونایی

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  روابط عمومی و اموربین‌الملل، دکتر «مینو رفیعی» معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی) از روز یکشنبه ۱۵تیرماه،گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تشدید همه گیری بیماری کووید۱۹در کشور، طرح آمبلیوپی با تمهیدات ویژه و شرایط خاص اجرا می شود زیرا تمام تلاش ما به سلامتی کامل کودکانمان معطوف شده است و حاضر نیستیم که این طرح به هر قیمتی اجرا شود.

وی افزود:پروتکل های ویژه ای برای اجرای این طرح و توسط ستاد پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تدوین و ابلاغ شده است که بر پایه پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت وستاد ملی کرونا قرار دارد.
رفیعی با ذکر تفاوت های اجرای طرح آمبلیوپی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته،گفت: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم تنها به وسیله دستگاه انجام می شود و از Eچارت استفاده نمی شود و علت آن نیز تسریع در انجام غربالگری و به حداقل رساندن حضور کودک در مراکز و همچنین تماس کمتر بین کودک با فرد غربالگر است.
وی همچنین در خصوص مراکز غربالگری تنبلی چشم نیز گفت: طرح آمبلیوپی امسال نیز همچون سالهای گذشته در مهدهای کودک(در صورت دایر بودن)،پایگاه های سیار عشایری و روستایی،مجتمع های بهزیستی،پایگاه های بسیج،مساجد، پایگاه های سلامت شهرداری و... انجام می شود و هزینه آن در مراکز دولتی ۳۳۰۰ تومان و در مراکز دولتی ۶۸۰۰تومان است.
رفیعی افزود:همچنین از ورود کودکان و یا والدین دارای علایم و مشکوک به کرونا به مراکز غربالگری جلوگیری می شود.
معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور همچنین بر لزوم خود ارزیابی خانواده ها تاکید کرد و از آنان خواست تا در صورت مشاهده علایم بیماری کرونا،احتمال برخورد با فرد مبتلا و همچنین در صورت ابتلا به کووید۱۹ تا یک ماه پس از بهبودی  کامل،از حضور در مراکز غربالگری،خودداری کنند.
وی همچنین از عدم اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در استان های قرمز خبر داد و افزود: اجرای طرح در استان های قرمز تا پیش از عادی تر شدن وضعیت شیوع کرونا ممنوع است و بر اساس پروتکل های ابلاغ شده،لزوم هماهنگی کامل طرح با ستاد کرونای استانی تصریح شده است.

پیشگیری از معلولیت بینایی ۳۰۰ هزار کودک با اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم

رفیعی با اشاره به آمار به دست آمده از اجرای طرح آمبلیوپی در سال گذشته گفت:در سال گذشته در حدود ۲۰هزار غربالگر و ۱۰۰اپتومتریست در اجرای طرح با بهزیستی همکاری داشته اند و ۳میلیون و ۳۰۰هزار کودک سه تا شش ساله در سراسر کشور مورد غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد،۱۹هزار و ۶۰۰کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع شدند.
رفیعی با تاکید بر اهمیت سلامت کامل کودکان و توجه به نتیجه طرح نیز گفت:روند درمانی این کودکان نیز توسط سازمان بهزیستی دنبال شد و هزینه مراجعه این ۱۹هزار کودک به اپتومتریست نیز توسط بهزیستی پرداخت شد.
وی افزود: سازمان بهزیستی در سال گذشته مبلغی در حدود ۲میلیارد تومان به کسانی که نیاز به جراحی و یا عینک داشته اند،کمک مالی کرده است.
معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد:در طول ۲۳سال اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در کشور، ۴۳میلیون غربال انجام شده است و نزدیک به ۳۰۰هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و درمان شده اند که در صورت عدم اجرای این طرح،دچار کم بینایی شدید، نابینایی تک چشمی و یا دو چشمی می شدند و در حقیقت سازمان بهزیستی از معلولیت بینایی بیش از ۳۰۰هزار کودک پیشگیری کرده است.
رفیعی در خصوص طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیت در مدارس نیز گفت: تعطیلی مدارس در سال گذشته تا حدودی به انجام این طرح آسیب زد و با توجه به اینکه ممکن است تعطیلات مدارس در سال تحصیلی آینده نیز بیشتر باشد،تعاملات سازنده و مثبت بسیار خوبی با همکاران خود در وزارت آموزش و  پرورش داشته ایم تا بتوانیم این آموزه ها را در سامانه های آموزش غیر حضوری نظیر «شاد» و... وارد کنیم تا با روش هایی غیر از آموزش چهره به چهره،هم تاثیر لازم را بگذاریم و هم اینکه جامعه هدف را از دست ندهیم.
وی همچنین در خصوص تفاوت طرح غربالگری تنبلی چشم با طرح های سنجش سلامت کودکان در بدو ورود به دبستان نیز گفت: هدف ما در سازمان بهزیستی شناسایی تنبلی چشم است و با طرح سنجش بینایی آموزش و پرورش که برای کودکانی که به سن ۶ سالگی رسیده اند انجام می شود،متفاوت است.
وی افزود: با توجه به اینکه سن طلایی درمان و مداخله در تنبلی چشم،زیر ۸سالگی است،طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ساله انجام می شود،تا فرصت کافی برای درمان وجود داشته باشد.

 

مطالب پیشنهادی