6:26 1399/09/01

سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ در خصوص این دستاورد استراتژیک ذکر چند نکته لازم است:
این کشتی در واقع یک پایگاه و فرودگاه عملیاتی متحرک برای سپاه پاسداران ایران در هر کجای دنیا خواهد بود. زیرا با استفاده از آن، ضعف ایران در نداشتن پایگاه های دریایی در نقاط فرامنطقه ای و اقیانوس های دوردست جبران خواهد شد.
سلاح هایی که این شناور آنها را حمل می کند جالب توجه است؛ از قایق های تندروی موشک انداز سپاه گرفته تا هلیکوپترهای نظامی و ترابری و سیستم پدافند هوایی.
با التفات به شعاع عملیاتی قایق های موشک انداز سپاه که حداکثر چند صد کیلومتر بوده و پس از انجام عملیات مجددا نیاز به سوخت گیری پیدا می کنند، این کشتی وظیفه پشتیبانی و لجستیک آنان را در نقاط دوردست ایفا خواهد کرد.
همچنین با توجه به برد بالای این شناور لجستیک و قابلیت عملیاتی آن در تمام اقیانوس های جهان، به طبع قایق های تندروی موشک انداز سپاه نیز این توان را پیدا می کنند که در کل پهنای آب کُره به عملیات بپردازند.
خطر اصلی برای دشمنان رقبای ایران در عرصه دریایی، خود این شناور عظیم الجثه نیست بلکه تجهیزات پرسرعت و منعطفی ست که حمل کرده و یگان هایی که در زمان بسیار کمی می توانند علیه آنان وارد عمل شوند.
به عبارت دیگر محدوده عملیاتی سپاه از امروز صرفا خلیج فارس نخواهد بود، بلکه هر کجای دنیا که لزوم عملیات در آن برای منافع ملی ایران احساس شود، شناورهای تندروی سپاه مجهز به موشک های کروز دوربرد حاضر خواهند بود.
معادلات دریایی برای دشمنان ایران از این به بعد پیچیده تر می شود، زیرا در گذشته به محض وقوع خطر درگیری، ناوهای بزرگ متخاصم از محدوده آب های سرزمینی ایران بسیار دور می شدند تا از شعاع عملیاتی موشک های این کشور در امان باشند.
لکن با به کار افتادن این شناور، دیگر هیج نقطه ای برای استقرار ایمن آنان وجود نخواهد داشت و قایق های ۱۳ متری سپاه که محمول آن هستند، با سرعت بالای ۸۰ نات و قابلیت موشک اندازی، مین ریزی و اژدر افکنی می توانند کابوس هر کشتی متخاصمی باشند.
این ناو بزرگ از تجهیزات پدافندی برد بلند و کوتاه مختلفی بهره می برد که توانایی آن برای دفاع و پایداری در مقابل حملات هوایی و موشک های کروز دشمن احتمالی را به نحو محسوسی بیشتر می کند.
کمک به متحدان ایران یکی از کارویژه های اصلی این کشتی و قایق های تندروی آنست.
اقیانوس هند و دریای عربی(نزدیک به یمن)، مدیترانه(لبنان، فلسطین و سوریه) و اقیانوس اطلس و دریای کارائیب (ونزوئلا)می تواند گستره فعالیت این پایگاه متحرک باشد.
در نهایت از شواهد و قرائن اینگونه برمی آید که جمهوری اسلامی قصد گذار از یک قدرت منطقه ای به سمت یک بازیگر بزرگ بین المللی را دارد و به همین علت در سال های اخیر از تجهیزاتی رونمایی می کند که شعاع عملیاتی آنان فراتر از خاورمیانه است.
مطمئنا مقاومت مردم ایران در برابر شدیدترین تحریم های همه جانبه آمریکا و پیروزی در برابر آن، مکمل قدرت نمایی های نظامی ست و پرستیژ و اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بین الملل را افزایش داده و دست آن را برای تحصیل منافع ملی می گستراند.

منبع:موسسه مطالعات پژواک خرد معاصر/به قلم:علیرضا تقوی نیا

مطالب پیشنهادی