21:30 1399/07/16

به گزارش مفتاح، محمود فرمانی مدیر کل استاندارد استان اصفهان به مناسبت هفته استاندارد که از 23 مهرماه شروع می شود در نشست خبری با اصحاب رسانه بر گستردگی دامنه فعالیت استاندارد واهمیت آن تاکید کرد وگفت: ما در حوزه استاندارد وظایف متعدد ومهمی را بر عهده داریم. نظارت بر اجرای استاندارد اجباری بر کالاها، نظارت بر ارزش فلزات گرانبها، صادرات وواردات وکیفیت کالاها، وسایل سنجش سبک وسنگین از جمله وظایف ما است.

محمود فرمانی در ادامه با اشاره به شعار انتخابی سال  و تاکید رهبری بر تولید  و جهش تولید در سال جدید حمایت از کالای ایرانی و کمک به افزایش تولید کالا را لازمه توسعه کشور دانست وگفت: توجه به استانداردها از مولفه های حمایت از کالای ایرانی است. ورود به بازارهای بین المللی وتوسعه صادرات نیازمند توجه به استاندارد وکیفیت کالا است.

وی ابراز امیدواری کرد که استاندارد وتوجه به آن  به یک مطالبه عمومی وفرهنگ مبدل شود تا با این فرهنگ، احقاق حقوق مردم میسر شود.

 

وی با اشاره به اینکه با وجود بیماری کرونا امکان اجرای برنامه های متنوعی در این هفته را نخواهند داشت گفت: در سال جاری یک واحد تولیدی و یک واحد آموزشی موفق به دریافت مقام نمونه کشوری شده‌اند. تلاش می کنیم با رعایت پروتکل ها بهداشتی از 18 واحد نمونه استانی تقدیر کنیم. 7 واحد هم شایسته تقدیر شاخته شده‌اند که ان شاءالله در هفته استاندارد از آنها تقدیر می شود.

فرمانی در ادامه افزود: در شش ماهه گذشته ابتدای سال 3هزار و 364 بازرسی فنی واحدهای تحت پوشش، 469 مورد بازرسی از تجهیزات وزمین های بازی، 200 بازرسی برچسب‌های کنترل انرژی از بازار داشته ایم.

بنا به گفته وی 3 هزار و 867 مورد آزمون کیفیت داشته اند که به تفکیک از 2400 جایگاه نازل سوخت مایع، 850 باسکول، 7 هزار ترازو و وسیله سنجش واحدهای صنفی، 182 نازل سوخت سی ان جی و 173  واحد طلاسازی آزمون به عمل آمده است.

وی در ادامه در خصوص تعطیلی جایگاه های سی ان جی در اصفهان گفت: طبق مصوبه سال 96 مبنی بر طرح نظارت بر این جایگاه ها و ایمن سازی آنها، طرح بازرسی از جایگاه ها در اصفهان کلید زده شد. البته شروع این نظارت مشکلات خودش را داشت که با هماهنگی ارگان های نظارتی این کار صورت گرفت.

 

44 جایگاه سی ان جی دارای نقص ایمنی شناسایی شد

فرمانی خاطر نشان کرد: 73 بازرسی از جایگاه‌های سی ان جی داشته ایم که 29 جایگاه به تائید استاندارد رسیده است. 44 جایگاه هم با یک نقص با ضریب خطر متوسط و پر خطر شناسایی شدند و دستور قطع گاز 37 جایگاه را ابلاغ کردیم. در این مدت 17 جایگاه توانستند رفع نقص کنند و به گردونه بازگردند اما در حال حاضر 14 جایگاه با قطع گاز مواجه شدند.

وی با عذرخواهی از مردم به علت خارج شدن این جایگاه از گردونه خدمت رسانی وبروز مشکلات برای مردم گفت: قطع یقین منفعت اجرای این طرح  و افزایش ایمنی جایگاه برای مردم بیشتر است و ما تا صدور تائید ایمنی آخرین جایگاه این طرح را ادامه خواهیم داد.

مدیر کل استاندارد اصفهان با تاکید بر اینکه یک پنجم جایگاه ها دچار نقص است از آماده باش واحدهای نظارتی وآزمایشگاه ها برای اجرای طرح افزایش ایمنی جایگاه های سی ان جی خبر داد وگفت: اجرای این طرح به این معنا نیست که این جایگاه ها رها شده اند و نظارتی بر آنها نبوده است بلکه این طرح نظارت وارتقا ایمنی از سال 96 ابلاغ شده است که به 16 بند بحرانی ورد کرده است و مورد بررسی قرار می گیرد.

تولید ماسک استاندارد اجباری ندارد

وی در خصوص ورود اداره استاندارد در حوزه تولید ماسک گفت: قانون تولید ماسک را ملزم به دریافت استاندارد اجباری نکرده است و چون الزامی نیست کارگاه های تولید فعلا نیاز به پروانه ندارند، اما حتما تولید ماسک زیر نظر وزارت بهداشت انجام می شود و البته استاندارد هم در مورد تدوین قانون اجباری ماسک اقداماتی در دست بررسی دارد.

وی در ادامه از تدوین قوانین استاندارد برای صنایع دستی وبومی اصفهان خبر داد و گفت: استان اصفهان به عنوان قطب تولید صنایع دستی به این قوانین نیاز دارد و این قوانین زمینه ایجاد سند ماندگاری برای صنایع دستی خواهد بود.

باید مدیران برای ارتقاء ایمنی آسانسورها اقدام کنند

وی همچنین بر ارتقاء ایمنی آسانسور ها و توجه مدیران مراکز دولتی و غیر دولتی ومجتمع ها به این موضوع تاکید کرد وگفت: باید تلاش کنیم سطح ایمنی آسانسورها را بالا ببریم. بسیاری از آسانسورها دارای نقص است و توصیه می کنیم مدیران نسبت به افزایش ایمنی توجه کنند .و با درخواست بازرسی و دریافت تائیده از اداره استاندارد ایمنی آسانسورها را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه در زمینه نظارت بر استانداردهای آسانسورها اداره استاندارد ضمانت اجرایی لازم را ندارد، تصریح کرد: در این زمینه باید توجه داشت که ما تنها امکان نظارت بر ساختمان‌های در حال ساخت را داریم و ساختمان‌های ساخته شده از قبل را نمی‌توانیم نظارت کنیم.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در خصوص ایمن‌سازی آسانسور در بیمارستان‌های اصفهان نیز گفت: در این زمینه چون همه بیمارستان‌های اصفهان تا قبل از سال ۸۲ ساخته شده‌اند امکان نظارت بر روی آنها را نداریم اما با آنها مکاتبه کرده‌ایم تا برای حفظ جان استفاده کنندگان ایمنی لازم را رعایت کنند.

وی در ادامه در خصوص برخورد  بازرسی ها گفت: در 6 ماهه ابتدای سال 19 واحد تولیدی به دادگاه معرفی شده اند و 842 واحد تذکر گرفته اند. به 73 مورد شکایت رسیدگی شده است و 7 مورد هم معدوم سازی داشته ایم.

وی از مردم خواست تا موارد تخلف را با شماره تلفن1517 به اطلاع برسانند و با ارسال کد درج شده زیر نشان استاندارد به سامانه 10001517 اصالت نشان استاندارد را بررسی کنند.

فرمانی در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح مبنی برنامه وی در خصوص مبارزه با فساد در اداره کل استاندارد گفت: بدون شک ما هم مثل سازمان های دیگر واحد نظارت وارزیابی داریم و چه از راه دور در سامانه ها وچه در پرونده های فیزیکی نظارت داریم واگر تخلف شخصی مسجل بشود به شدت با او برخورد خواهیم کرد.

 

مطالب پیشنهادی