به گزارش مفتاح مساله بی کاری جوانان و دهه شصتی هایی که کم کم در حال گذر از دوران جوانی اند، اما هنوز شغل متناسب با تحصیلات و تخصص مرتبطشان را که در آن امنیت شغلی را ادراک کنند گریز ناپذیر است. حال در این میان مساله بیکاری افرادی که به جهت مادرزادی یا حادثه دچار عارضه ای شده اند که جزء توانخواهانند نیز واقعیتی دیگر است. استفاده از نیروی بازو و توان توانخواهان در کارگاههای بسته بندی و تولیدی ها و یا اشتغال به مشاغل کم بهره توسط برخی از تولیدکنندگانی که خواهان کمک به همنوعند آن هم در شرایط سخت تولید که هر روز پهنه قدرت آنان مضیق تر می شود، اما به واقع حق واقعی توانخواهان پرداخت نمی شود. در این شرایط متفاوت اما جوانانی یافت می شوند که شاید به ظاهر متفاوت از سایرین هستند اما هزار برابر افراد به ظاهر سالم خلاقند و کارافرین.
الهه کنگازیان از همین معدود افرادی است که نشستن و منتظر ماندن منشش نبود و تلاش و تولید خدمات و خلاقیت راهگشای زندگی زیبایش بود.
در گفت و گو با الهه کنگازیان با ۵ درصد بینایی با پایگاه خبری مفتاح متوجه شدیم از سال ۱۳۹۰ مشغول به کار و فعالیت شد. او می گوید با همین مقدار بینایی ام تمامی رفت و آمد و کارهایم را خودم انجام می دهم.
او که در ابتدا در مراکز آموزش به کودکان معلول و استثنایی از جنس معصومیت خودش مشغول به کار شد اما مدیر موسسه حداقل حقوق ممکن را برای تمام ساعات کاری به او می پرداخت.

الهه می گوید: مدیر موسسه می دانست که من بزرگ شده کودکان کم بینا و نابینای تحت تعلیم موسسه هستم و آینده این کودکان شبیه به اکنون من است اما یک هشتم حقوق سایر مربیان سالم را به من می پرداخت.
این جوان مستعد می گوید: بعد از آنکه کل حقوق یک سال من معادل صد و پنجاه هزار تومان شد به ناچار از آن موسسه بیرون آمدم. پس از آن به مدت ۳سال در یک کارگاه تولیدی گز در شهرک صنعتی مورچه خورت به کار بسته بندی مشغول شدم که پس از سه سال فعالیت به دلیل مشکلات تولید، کارخانه مزبور مجبور به تعدیل نیرو شد.
الهه میگوید بعد از آن در کلینیک یک فیزیوتراپ، کار ماساژ را آموختم اما آن فیزیوتراپ حاضر به کار کردن من در کلینیک نبود با آنکه دست پروده خودش بودم اما اعتماد نکرد.
آن اخراج موجبی برای آن شد تا کار ماساژ را به صورت تخصصی و حرفه ای نزد اساتید معروف شهر بیاموزم. اما زمانی که خواهان دریافت مدرک مرتبط شدم اداره فنی و حرفه ای استان اصفهان اجازه آزمون به افراد نابینا و کم بینا را نداد.

وی ادامه داد: ما نیازمند ترحم نبودیم بلکه خواسته مان از فنی و حرفه ای آن بود در کنار افراد سالم به رقابت بپردازیم اما همکاری از سوی اداره مزبور صورت نمیگرفت. تا آنکه یکی از دوستان نابینایمان به قشم رفت و در فنی و حرفه ای قشم توانست با موفقیت مدرک بین المللی ماساژ را دریافت کند. پس از رفت و آمد بسیار و اعتمادی که قشم به ما کرده بود آرام آرام فنی و حرفه ای اصفهان در این خصوص مساعدت کرد.
الهه کنگازیان اکنون ۳ سال است به کار حرفه ای ماساژ می پردازد گرچه درآمدش هنوز کفاف زندگی اش را نمی دهد اما مصمم است تا کلینیکی راه اندازی کند و به همنوعانش حرفه آموزی کند. او با انرژی وافرش برای ماساژ افراد و رفع اسپاسم به مراجعانش تمامی تلاش خود را می نماید تا رضایت مشتریانش را جلب کند. ماساژ که از جمله درمانهای موکد در طب اسلامی و کشورهای آسیای شرقی است آنچنان اثر بخش است که در روایتی از معصوم(ع) آورده شده است:"اگر مرده ای با ماساژ زنده شود تعجب آور نیست" و این همه تاکید به دلیل تاثیرات خاص و ویژه این علم تاثیرگذار است. الهه کنگازیان جوان موفقی است که به گفته خویش در خانه ماندن و تحمیل کم بینایی را بر شرایطش نپذیرفت و در جستجوی راه با اسب تیزپایش زمین های سخت را می کوبد و پیروزمندانه می تازاند.

مطالب پیشنهادی