14:25 1398/02/31

به گزارش مفتاح، مدیر عامل شرکت واحد  اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در نشست هفتگی «سه شنبه ها با رسانه ها» ادغام برخی خطوط اتوبوس رانی  در سال 97 را یکی از دستاوردهای اتوبوس رانی عنوان کرد که منجر به کاهش سوخت به ازای هر خط در زمان توقف می شد. همچنینی برای کاهش سوخت با همکاری شرکت های دانش بنیان فیلتر ریداکس یا فیلتر کاهش مصرف سوخت در اتوبوس ها مورد استفاده قرار می گیرد و اقدامات اولیه کار انجام شده است و باید تامین اعتبار انجام شود.

قدرت افتخاری از  نظام بندی خطوط اتوبوسرانی در سال 98 خبر داد وافزود: این برنامه یکی از اهداف ما در  سال جدید است. مطلع شدن مسافران از زمان بندی خطوط عادی وتندرو از فواید این طرح خواهد بود. در نظر داریم اپلیکیشنی طراحی کنیم تا شهروندان به راحتی در مورد خطوط اطلاع پیدا کنند.

بنا به گفته وی 2 هزار ایستگاه اتوبوس سطح شهر داریم و1100 اتوبوس خدمت رسانی می کنند . 40 درصد اتوبوس ها خصوصی و 60 درصد دولتی هستند که باید این رقم را افزایش بدهیم وبه 50 دصد در بخش خصوصی برسانیم.

6 شرکت خصوص در اتوبوسرانی فعال هستند و همه هزینه ها بر عهده خودشان است که باید کلیه هزینه ها را بپردازند، اما قسمتی از یارانه هماستفاده می کنند  و تا کنون ده میلیارد توامن بدهی معوق بخش خصوصی پرداخت شده است ولی در بخش دولتی هیچ بدهی نداریم.

افزایش دو برابری قیمت اتوبوس‌ها را یکی از مشکلات بزرگ این شرکت بیان داشت وگفت: قیمت هر اتوبوس در حال حاضر یک میلیارد و500 میلیون است و ما برای جبران کسری مجبور به تعمیرو بازسازی اتوبوس شدیم. البته 450 اتوبوس که چند سال بیشتر مورد استفاده قرار نگرفته بود و به دلایل مختلف فنی و مدیریتی موقف بودند که بازسازی شدندو یک سوم هم در حال بازسازی است و 40 دستگاه تا کنون وارد ناوگان شده است. 50 دستگاه گاز سوز هم از گاز به دیزل تبدیل و بازسازی شدند و امیدواریم تا پایان سال 150 دستگاه اتوبوس بازسازی شده به ناوگان اضافه شود. بازسازی در حدود 600 میلیون هزینه درد وسایر شهرداری ها و شهر‌ها می توانند با پرداخت این هزینه اتوبوس های بازسازی شده تحویل بگیرند.  

وی در ادامه افزود: در سال جدید 50 دستاگه اتوبوس به ناوگان اضافه می شود وقرار است 50 دستگاه مینی بوس مدل جدید با تمام امکانات به خطوط اضافه شود.

افتخاری با اشاره به  اینکه یارانه دولتی در بخش بلیط و خرید اتوبوس نداریم گفت: هزینه بسیار بالا رفته است و ما قبلا 22 نوع کرایه داشتیم که در سال 97 تلاش کردیم بدون اینکه در حق مردم اجحاف بشود، تنوع را به 11 رساندیم در سال جدید به 7 نوع می رسانیم.

وی با اعتراف به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی عمر متوسط اتوبوسها را 9 ونیم سال اعلام کرد گفت: طمع توزیع اتوبوس های فرسوده در کل شهر است . تعمیرات زیادی انجام دادیم و علی رغم اینکه 70 دستگاه فرسوده را خارج کردیم اما فرسودگی همچین وجود دارد.

مدیر عامل شرکت واحد  اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در ادامه از اطلاح ونوسازی سیستم کارت اتوبوس وپرداخت الکتورنیک و مکان یابی اتوبس ها در آینده خبر دادو گفت: کلیه دستگاه های کارت خوان دراتوبوس ها تعویض خواهد شد و باجه های شارژ کارت در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت. تغییر سیمای ترمینال ها واضافه شدن امکانات برای مسافران هم از دیگر برنامه های ما است.

وی در خصوص خالی بودن کارت ها وتنش بین مسافر وراننده گفت: قرار است برنامه ای طراحی شود تا مسافران تا دوبار از سارژ در زمان خالی بودن کارت استفاده کنند ودر زمانی که کارتشان سارژ شد هزینه از کارت آن ها کسر خواهد شد. همچنین برای افرا د بی بضاعت کارت هوشمند شهونذدی تعریف خواهد شد تا افراد از آن استفاده کنند. همچنینی با اموزش وپروش درباره صحبت شده تا دانش اموزان بی بضاعت مشخص شوند تا کارت شناسنامه دار برای این افراد تهیه شود.

افتخاری تهیه سه دستگاه برای حمل معلولان وجانبازان برای سفرهای دسته جمعی گفت وافزود: 250 اتوبوس با قالبیت استفاده معلولان داریم اما اولین بحث، اموزش راهبران برای حمل این افراد به داخل اتوبوس بود که انجام شد  اما ماساله این است که مسیر مناسب برای استفاده معلوان از ناوگان در ایستکاه های اتوبوس های عادییوتندور وجود نداردو اقدمات مناسب شهر برای تردد این عزیران انجام نشده است.

ودر خصوص بلا تکلیفی صندوق تسهیلات رانندگان هم گفت: این صندوق اساسنامه ای نداشت  و و در گذشته مبالغی که پرداخت می شده است به صندوق واریز نمی شده ات واین اعث بدهی شرکت به صندوق شده است. اساسنامه تدوین شده است و تلاش می کنیم با پرداخت بدهی شرکت به صندوق رانندگا ن بتوانند از صندوق استفاده کنند.

 

مطالب پیشنهادی