به گزارش مفتاح، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان این‌که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی چند ساعتی را در خدمت دستگاه قضا بود، گفت:‌تشخیص یخ‌زدگی و بلند شدن هواپیما با خلبان بوده و مسئولیت ایمنی مسافران به عهده وی است.

رحمت‌الله مه‌آبادی در این خصوص اتفاقات پیش آمده برای مسافران 1034 هواپیمایی ماهان، نقش شرکت‌ فرودگاه‌ها در این زمینه و وضعیت مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی، اظهار کرد: صنعت هوانوردی به گونه ای است که تمام عوامل آب و هوایی علیه آن هستند. هواپیما باید در مقابل باد بلند شیده و بنشیند.

وی ادامه داد: تمام ریزش‌های جوی برای حمل‌ونقل هوایی مشکل ایجاد می‌کند. دید یکی از فاکتورهای مهم در نشست و برخاست هواپیماست. به همین منظور شرکت فرودگاه‌ها سیستم هایی را در فرودگاه‌ها تعبیه کرده تا در صورت دید کم انجام شود.

وی با اشاره به این‌که در شرایط ناپایداری جوی نوروز را پشت سر خواهیم گذاشت که برخی تاخیرات به دلیل همین مسئله است، افزود: جنس اتفاقی که در مشهد افتاد از همین جنس بود. با پدیده به نام یخ‌زدگی مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به این‌که بیش از 30 سانتی تر روی باند فرودگاه هاشمی نژاد نشسته بود و برودت هوای منفی 9 درجه سانتیگراد بود، افزود:  یخ زدگی مانع پرواز هواپیما می‌شود و در صورتی که هواپیما در این شرایط از باند بلند شود به زمین خواهد خورد.

مه‌آبادی ادامه داد: تشخیص این یخ‌زدگی و بلند شدن هواپیما با خلبان است و مسئولیت ایمنی مسافران به عهده وی است. خلبان از طریق بازدید چشمی و سنسورها در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

وی بیان کرد:‌ برای عملیات یخ‌زدایی عوامل دیگری یعنی شرکت‌های نهندینگ دخیل هستند که بعضا به شرکت‌های هواپیمایی وابسته هستند.

وی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین وظیفه فرودگاه باز کردن باند و تاکسی‌ری‌هاست،‌ گفت:‌ فرودگاه وظایف خود را در این زمینه انجام داد و توانستیم 54 هزار و 200 مسافر را در همان سه روز در فرودگاه مشهد جابجا کنیم.

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها افزود:‌ باید همه برای تغییر شرایط آب و هوایی آماده باشیم، و باید مردم را  برای این شرایط آماده کنیم.

رسانه‌ها به مسائل دامن می‌زنند

مه‌آبادی در ادامه  با بیان این‌که برخی رسانه‌ها به این قبیل مسائل دامن می‌زنند،‌ تصریح کرد:‌ اگر عوامل دخیل را تحت فشار قرار دهیم ممکن است ایمنی پروازها به خطر بیفتد.

وی با بیان این‌که باید از مقامات قضایی و به طور مشخص از دادستان کل و دادستان خراسان رضوی و قاضی تشکر کنم، اظهار کرد:‌ باید اجازه دهیم سازمان هواپیمایی در این باره گزارش خود را ارائه کرده و  مقامات مسئول به شکایت‌ها رسیدگی کنند.

وی با بیان این‌‌که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی از سوی مراجع قضایی برای ارائه توضیحات فراخوانده شد، افزود: مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی چند ساعتی را در خدمت سیستم قضایی کشور بود.

21 اسفندماه امسال بازپرس ویژه جرائم فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد از بازداشت مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی با قرار قانونی خبر داد.

محمدحسن اصولی افزود: مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی بابت معاونت در توقیف غیرقانونی مسافرین در سه پرواز ماهان، معراج و آتا تفهیم اتهام و روانه زندان شده است.

وی ادامه داد:  پس از سه ساعت بازجویی فنی و تخصصی با قرار قانونی (کفالت) صادر و فرد روانه زندان شد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی