13:40 1395/12/10

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، اولین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار با حضور شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان  رئيس جمهور، زهرا سعیدی نماینده مبارکه وعضو فراکسیون زنان مجلس  وجمعی از بانوان کارافرین ملی واستانی به همت معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان برگزارشد.اولین همایش ملی زنان کارافرین با استقبال خوبی روبرو بود وجمع پرشوراز زنان کارآفرین توانمندی قشر زنان را به نمایش می‌گذاشت.

شهین دخت مولاوردی معاون اموربانون رئیس جمهور به عنوان سخنران ویژه این همایش در ابتدای سخنانش یکی از مباحث اصلی توسعه کشور را بهره ‌مندی درست از ظرفیت‌ها و استعدادها و نیروی انسانی جامعه‌ دانست وگفت:  زنان به عنوان نیمی از جامعه دارای ظرفیت‌هایی هستند که  نادیده گرفتن این ظرفیت‌ها، منجر به اختلالاتی در نظام اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

وي حلقه اتصال بین آموزش و اشتغال یکی از عناصر محوری رشد و توسعه کشور عنوان کرد وبیان داشت  که هنوز این اتصال لازم را نتوانستیم برقرار کنیم وشرایط مطلوب فراهم نشده است.

مولاوردی دو شاخص بیکاری واشتغال را ناخوشایند عنوان کرد وادامه داد: این وضعیت متناسب با زنان ایران نیست.

بیکاری و پایین بودن نرخ مشارکت زنان در امور اقتصادی موضوعی بود که معاون امور زنان رئیس جمهور به ان اشاره داشت وادامه داد، البته  آموزش و بهداشت بانوان رتبه قابل قبولی در ایران در مقایسه با کشورهای دارد،  در حالی که کشورهای منطقه با برنامه در حال پیشی گرفتن هستند وباعث نگرانی ما شده است. ولی در توانمند سازي اقتصادی و سیاسی نتوانسته ایم به حالت ایده آل نزدیک شویم.

مولاوردی با اشاره به اینکه ما به دنبال ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی هستیم گفت:  این به معنای کار تمام وقت دولتی نیست و وقتی مشارکت اقتصادی وکارآفرینی را مطرح می‌کنیم متهم به بیرون کشیدن زنان از خانه وکشیدن به جامعه ونگون پاشی خانواده می‌شویم. با توجه به تقاضای به حق که ایجاد شده است گروه دختران فارغ التحصیل جامعه را در اولویت گذاشتیم.

بنا به گفته وی برنامه ریزی اساسی معاونت امور بانوان رئیس جمهور برای چالش‌هایی است که زنان شاغل با آن روبرو هستند. وتلاش برای این موضع که وظیفه دولت برای رفع این چالش‌ها چیست؟.

وی در جواب منتقدان خود گفت: ما نباید یک حکم کلی صادر کنیم ووضعیت خانوادگی را به تمام کشورتسری دهیم. بسیاری از منتقدان ما را به نقد می‌کشند که بیشتر بحث ما کارآفرینی ومشارکت قتصادی وسیاسی زنان است وما جواب می‌دهیم طبیعتا باید به این موضع بپردازیم وقتی توسعه پایدار مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: باید به فکر چاره اندیشی باشیم وواقعیت های جامعه را در نظر بگیریم. هدف ما ایجاد توازن بین کار وزندگی زنان است اما هنوزاسناد مدنظر ما به تصویب نرسیده است.

وی از تدوین بسته حمایتی زنان شاغل با مشارکت سازمان برنامه ریزی بودجه خبر داد وافزود: تدابیرمختلفی را پیش بینی می‌کنیم از ساعت کار منعطف وشناور؛ که سازوکار خودش را می طلبد، راه اندازی مهد کود ک در ادارات است.

 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بازار کار و وضعیت اشتغال زنان وعوامل موثر بر آن به نوعی اکثریت متضیان کار را به بخش غیر رسمی اشتغال و زنانه شدن مشاغل سوق می‌دهد.  ما گزارش سیاستی برای دولت آماده کردیم برای دسترسی عادلانه به موقعیت‌ها ومنابع اقتصادی. نمیتوان با بی تفاوتی از کنار آن رد شویم که سیاست ها در نوبت رسیدگی است.

 

مولاوردی با اشاره به تدوین سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار زنان ، گفت: دو گروه هدف اين سند، دختران فارغ التحصیل و زنان سرپرست خانوار با اولویت مناطق محروم هستند و براي توجه هر چه بيشتر به اين موضوع توانمند‌سازی اقتصادی زنان در دستور كار صد و شصت و یکمین اجلاس کمیسیون مقام زن قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری دانش آموختگان مرد۹.۱۲ درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان زن بسیار بالاتر از این مقدار است، گفت: بهره‌گیری از فرصت‌های شغلی در این حوزه از ضرورت‌های برنامه‌ریزی است.

 

به جای مرخصی زایمان، به فکر حمایت از کارآفرینان باشید

در ادامه همایش سد عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی در این همایش ضمن اشاره به وجود حضرت زهرا به عنوان یک الگوی برای زنان ایرانی گفت: من همیشه در جلساتی که شرکت می‌کنم از قدرت، همت وسلامت واقتدار زنان ایرانی سخن می‌گویم.

وی در ادامه افزود: اگر زنان ما پوشش را انتخاب کرده اند باعث اقتدارشان شده است وتوانسته‌اند با این پوشش از حقوقشان دفاع کنند.

سهل آبادی با اشاره به حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی وبرعهده گرفتن مسوولیت واحدهای بزرگ توسط زنان گفت: نیاز است از این زنان حمایت خاصی صورت بگیرد.

وی خطاب به معاون رئیس جمهور گفت: بهتر است به جای مرخصی برای زایمان واستراحت، برای زنان کارآفرین تسهیلات وبسته حمایتی در نظر گرفت.

وی با اشاره به مشکلات زنان کارآفرین برای دریافت تسهیلات بانکی گفت: اگر می خواهید نیمی از جامه به موقعیت برسند باید از آنها حمایت کنید. باید فکر ویژه ای برای زنان فارغ التحصیل در نظر گرفت.

وی سهم زنان در تولید ناخالص ملی را نسبت به دنیا بسیار اندک دانست وگفت: سهم زنان ما کم است ومعاونت بانوان با همکاری مجلس در جهت حمایت از بانوان باید قوانینی تدوین کند.

مطالب پیشنهادی