15:29 1395/11/11

به گزارش خبرنگار مفتاح نیوز، محسن کریمیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، پیرامون معرفی برنامه‌های جهاد کشاورزی در دهه مبارک فجر از افتتاح 202 پروژه در این ایام خبر داد وافزود: این مقدار پروژه با هزینه ای بالغ بر 75 میلیارد تومان در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اراضی کشاورزی از 560 هزار هکتار به علت خشکسالی به 320 هزار هکتار کاهش یافته است وکاهش 30 درصدی را در بخش کشاورزی داشته ایم.

وی با اشاره به کاهش بارندگی ومنابع آب در بخش کشاورزی بر نگه داشتن تولیدات کشاورزی درحدود 6میلیون تن تاکید کرد وادامه داد : با توجه به کاهش منابع آبی توانستیم نزدیک به 4 میلیون تن محصولات گیاهی وباغی و2 میلیون تن دام طیور داشته باشیم.

کریمیان با اشاره به اهمیت آب در بخش کشاورزی وکاهش آب‌های زیر زمینی به قانون تعادل بخشی در بخش آب اشاره داشت وافزود: با آنکه آب برای بخش کشاورزی معضلی است، اما سازمان  آب هم پروانه‌های بهره برداری را کاهش داده است که خود مشکل ساز شده است.

 بنا به گفته کریمیان با وجود خشکسالی، اصفهان هنوز جایگاه خودش در کشور  از دست نداده است ودر بخش دام وطیور حرف برای گفتن دارد.

وی در ادامه صحبتش به میوه شب عید اشاره داشت وعنوان کرد: طبق دستور العمل وزیر، سازمان جهاد کشاورزی موظف به تامین میوه شب عید است وبا توجه به سرمازدگی پرتغال‌های شمال، پرتغال جنوب وشمال سهمیه موردنظر استان را تامین کرده است ونگرانی برای میوه شب عید نداریم.

آنفولانزای مرغی، موضوع دیگری بود که وی در ادامه نشست به آن پرداخت واعلام کرد، بیش از نیم میلیون مرغ تخم گذار امحا شده است، ولی جای نگرانی نیست.

وی در ادامه افزود: با توجه به غیر قابل کنترل بودن آنفولانزای مرغی که از پرندگان وحشی ومهاجر منتقل می شود، دو واحد بزرگ دچار خسارت شده اند. در مرغداری سیمرغ 30 میلیارد تومان ضرر مالی به وجود آمده است و200 نفر در این مرکز بیکار شده اند.

وی با تاکید بر عدم نگرانی برای تولید مرغ وتخم مرغ افزود: اصلا نگرانی برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم نداریم. مردم نباید برای مصرف مرغ وتخم مرغ نگران باشند. دامپزشکی قبل از بارگیری مرغ ها واجازه حمل، مرغ‌ها را بررسی می‌کند واصلا برای مصرف جای نگرانی ندارد.

وی در ادامه اظها داشت: اگر واحد‌های تولیدی اقدامات حفاظتی وامنیتی  را رعایت کنند مشکلی پیش نخواهد آمد. بیش از 150 تن تخم مرغ مشکوک معدوم شده است وتا شعاع یک کیلومتری مرکز آلوده، تولیدات معدوم می‌شود.

وی همچنین از پخش گزارش معدوم سازی پیاز وخریداری نشدن سیب زمینی در شهرستان‌ها گلایه کرد وادامه داد: هیچ کجای کشور خرید تضمینی پیاز وسیب زمینی نداشته‌اند، چون وقتی قیمت این محصول به زیر 500تومان برسد ما وارد می شویم، اما امسال قیمت پایین نیامد واز کشاورز به قیمت 600 تا 700 خریداری شده است.

ما یک گرم پیاز معدوم نکردیم. وی با اعلام این خبر گفت: گزارشی که از صدا وسیما پخش شد سندیت ندارد. مشکل ما با وورد سیب زمینی از خارج استان است وبیش ز 80 تن سیب زمین وارد می‌شود. ما فقط گرانی را نباید داشته باشیم وباید به فکر تنظیم بازار ومردم هم باشیم

وی در ادامه افزود: تلاش ما برای متحد کردن کشاورزان برای ساخت یک صنعت تبدیلی محصول  سیب زمینی به جایی نرسید وما با بخش خصوصی وارد بحث شدیم که البته شخص مورد نظر نتوانسته سیب زمینی خریداری کند وبه نظر می‌رسد مافیایی برای فروش وجود داشته است.

مطالب پیشنهادی