10:11 1395/11/07

به گزارش خبرنگار اقتصادی مفتاح، اعضای اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در گرهمایی با خبرنگاران وضعیت بازار و گرانی گوشت قرمز را تشریح کردند.

دبیر اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان با اشاره به اینکه میدان دام اصفهان طی دو روز گذشته دامی برای کشتار نداشته است، گفت: این امر سبب شد که دوباره شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز در اصفهان باشیم.

دامی برای کشتار در شهر اصفهان نداریم

حبیب‌اله سازمند پیرامون اینکه اتحادیه‌ها نقشی در افزایش قیمت گوشت قرمز ندارند، اظهار داشت: در اصفهان دام سبک به اندازه کافی نیست، 30 درصد دام مورد نیاز از داخل استان و 70 درصد از استان‌ها و شهرهای دیگر از جمله کردستان و خرم‌آباد تامین می‌شود.

وی افزود: به دلیل بالا بودن قیمت آذوقه دام و هزینه‌های حمل و نقل برای جابجایی دام به اصفهان، نرخ گوشت قرمز افزایش می‌یابد و عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند که قصاب‌ها گوشت را گران کرده‌اند.

دبیر اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده هر کیلو گوسفند و دام با نرخ 11 تا 14 هزار تومان در استان وجود دارد، اما در چند روز گذشته در کشتارگاه‌های اصفهان دامی برای کشتار موجود نبوده است.

وی تاکید کرد: در اصفهان برای استفاده بیشتر مردم، گوشت با دو قیمت درجه یک و درجه دو فروخته می‌شود.

قصابان دلال و واسطه نیستند

نائب رئیس دوم اتحادیه گوشت قرمز اصفهان نیز با اشاره به اینکه کمبود گوشت طی روزهای گذشته مربوط به قصابان نیست، گفت: قصابان تنها توزیع کننده گوشت قرمز است.

اصغر پورباطنی تاکید کرد: قصاب‌ها، دلال و واسطه نیستند و تنها مجبورند گوشت را به قیمت روز خریداری و بفروشند.

گرانی 7 هزار تومانی قیمت گوشت دام سنگین طی سه ماه در اصفهان

نائب رئیس اول اتحادیه گوشت قرمز اصفهان نیز با بیان اینکه 20 درصد مشکل بازار گوشت به فصل زمستان ارتباط دارد، گفت: بخش عمده‌ای از دام اصفهان از دیگر استان‌ها تامین می‌شود.

عبدالرسول آقاجانی پیرامون اینکه طی 3 ماه گذشته نرخ گوشت قرمز حدود 7 هزار تومان گران شده است، اظهار داشت: دام سبک اصفهان گران نشده بلکه دام سنگین افزایش قیمت داشته است.

نائب رئیس اول اتحادیه گوشت قرمز اصفهان تاکید کرد: در شرایطی که قصابان گوشت را با قیمت  38 هزار تومان تهیه می‌کنند، اما اتحادیه به آنها اعلام کرده که هر کیلو گوشت قرمز را با نرخ 36 هزار تومان به مردم عرضه کنند.

وی با بیان اینکه در بازارچه‌ها روز و فروشگاه‌ها گوشت درجه یک و دو مخلوط با یکدیگر 2 هزار تومان کمتر از قصابی‌ها عرضه می‌شود، افزود: قصابی‌های زیرنظر اتحادیه با قیمت مصوب گوشت را می‌فروشند، اما با قیمت‌های متفاوت این فروشگاه‌ها، ضرر می‌بینند.

تعطیلی واحدهای صنفی خرد با راه‌اندازی بازارچه‌ها

آقاجانی تاکید کرد: گسترش بازارچه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی خرد شده است.

وی بیان داشت: حدود 900 قصاب در شهرستان اصفهان دارای پروانه کسب از اتحادیه و یا در حال اخذ مجوز هستند.

گوشت ارمنستان برای تنظیم بازار به اصفهان نرسید

نائب رئیس اول اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با اشاره به عرضه انواع گوشت قرمز در سطح بازار، گفت: دسته اول گوشت برزیلی که نرخ ران آن 24 هزار تومان و سردسته آن بین 23 تا 23500 تومان است و گوشت هندی یا همان بوفالو یا گاومیش که به دلیل کیفیت پایین، تنها مصرف صنعتی دارد و برای سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: برای تنظیم بازار گوشت قرار بود نوعی گوشت از ارمنستان با نرخ تعیین شده 30 هزار تومان وارد کشور شود که متاسفانه این گوشت هنوز وارد بازار اصفهان نشده و تنها در تهران توزیع می‌شود.

آقاجانی اضافه کرد: چنانچه گوشت ارمنستان وارد اصفهان شود به طور قطع قیمت‌ها خواهد شکست و بازار تا حدودی آرام می‌شود.

خزانه دار اتحادیه نیز پیرامون اینکه با بالا بودن آذوقه گرانی گوشت حتی در دست واسطه‌ها و دلالان نیست، گفت: در این شرایط با نبود برنامه‌ای از سوی دولت؛ بدون شک شاهد تداوم افزایش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

اتحادیه تعیین کننده قیمت گوشت قرمز نیستند

بازرس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان نیز با تاکید بر اینکه مطابق قانون نظام صنفی، اتحادیه تعیین کننده قیمت نیست، گفت: ما تنها پیشنهاد قیمت را ارائه می دهیم اما تصمیم گیرنده اصلی ستاد تنظیم بازار است.

مصطفی خیری تاکید کرد: تنها 30 درصد قصابی‌ها شهر اصفهان زیر نظر اتحادیه هستند و 70 درصد دیگر در دست بازارچه‌های روز، تعاونی‌ها و سیتی سنتر است.

وی تصریح کرد کرد: گوشت قرمز باید تنها در فروشگاه‌های بزرگ به صورت بسته‌بندی فروخته شود و عرضه گرم و مستقیم آن توسط قصابی‌های دارای مجوز باشد.

وجود مخطوطی از کله‌گاو و سنگدان مرغ در گوشت‌های چرخ‌کرده آماده

بازرس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان پیرامون عرضه گوشت‌های چرخ‌کرده آماده در برخی قصابی‌ها گفت: متاسفانه طی آزمایشی که دانشگاه خوراسگان بر روی گوشت‌های چرخ کرده انجام داد، این مدل گوشت تنها مخلوطی از کله گاو و سنگدان مرغ است که متاسفانه با نرخ پایین و آماده به مردم عرضه می‌شود.

لزوم نظارت دولت برای جلوگیری از گرانی گوشت قرمز

رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهر اصفهان نیز با بیان اینکه قیمت واقعی هر کیلو گوشت قرمز 40 هزار تومان است، گفت: اتحادیه اصفهان سعی کرده با کنترل قیمت، این فراورده پروتئینی را با نرخ 36 هزار تومان ثابت نگه دارد.

رضا انصاری با تاکید بر اینکه گرانی گوشت اصلا مربوط به قصابان نیست برخی از فروشگاه‌های روز بر گرانی گوشت قرمز دامن می‌زنند، اظهار داشت: برای جلوگیری از گرانی بیشتر گوشت قرمز، خود دولت باید نظارت کند و گوشت را وارد کشور کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی بازار شب عید، افزود: با مشکلات موجود امکان پیش بینی قیمت گوشت قرمز برای شب عید وجود ندارد.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهر اصفهان بیان داشت: در حال حاضر گوشت درجه یک بره با استخوان و مخلوط دنبه 36 هزار تومان، گوشت گوسفندی درجه دو مخلوط بدون استخوان با دنبه 31 هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط بدون استخوان 32 هزار تومان، گوشت ران گوساله 35 هزار تومان و گوشت شتر بدون استخوان مخلوط 38 هزار تومان است.

شهروندان تنها از واحدهای دارای پروانه گوشت بخرند

وی تصریح کرد: خواهش ما از شهروندان این است که تنها از واحدهای دارای پروانه و مورد تائید اقدام به خرید گوشت کنند.

انصاری گفت: برای کمک به مردم، فروشندگان عضو اتحادیه گوشت را با قیمتی پایین‌تر از نرخ خرید خود به فروش می‌رسانند.

وی پیرامون اینکه عملکرد برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها در سطح شهر مشکلاتی برای واحدهای دارای مجوز این اتحادیه ایجاد کرده است، اظهار داشت: این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها به برخی قوانین بی‌توجه هستند و حتی مجوزهای لازم را از اتحادیه‌های مربوطه و از جمله اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز برای عرضه محصولات خود دریافت نکرده‌اند که این کار خلاف قانون است.

رییس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان تاکید کرد: فعالان این بخش به عنوان توزیع‌کنندگان یکی از کالاهای اساسی، تلاش‌های بسیاری برای رفاه حال مردم متحمل می‌شوند و اگر قرار بود منصفانه به این صنف نگاه شود باید این حرفه در میان مشاغل سخت جای می‌گرفت.

وی با بیان اینکه اتحادیه نظارت کافی بر واحدهای عرضه کننده گوشت دارد،خاطر نشان کرد: با چندین تیم بازرسی تمام بر واحدهای عضو اتحادیه نظارت کامل داریم تا هر گونه مشکلی را برطرف کنیم.

مطالب پیشنهادی