12:26 1395/10/30

به گزارش مفتاح، باراک اوباما در آخرین روزهایی که در دفتر ریاست جمهوری خود به سر می‌برد اسامی کتاب‌هایی را ذکر کرد که به او در دوران ریاست جمهوری‌اش کمک کردند.

براساس نقل از نیویورک تایمز، اوباما گفت در زمانی که رییس جمهور بود نیز به خواندن ادبیات عادت داشت و کتاب‌ها به او کمک می‌کردند تا از افکار درون سرش خلاص شود و تصور کند چه می‌تواند بر سر زندگی مردم بیاید.

وی گفت: به بیوگرافی روسای جمهوری نیز علاقه داشت و این کتاب‌ها به او کمک می‌کرد تا با خواندن آنها به این نتیجه برسد که آن انتخاب‌ها اکنون ممکن است درست، ویرانگر، شگفت‌انگیز و یا دشوار باشد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: در دورانی که سیاستمداران تلاش دارند تا به مدیریت درگیری‌های فرهنگی که با جهانی شدن و تکنولوژی و مهاجرت ایجاد شده بپردازند، نقش چنین مواردی برای متحد کردن در برابر تفرقه انداختن بسیار اهمیت دارد و به تعامل به جای به حاشیه راندن کمک می‌کند؛ سیاستی که از هر زمان دیگری مهم‌تر است.

رمان‌های مرلین رابینسون نیز در فهرست اوباما جای داشت و موجب شد تا ارتباطی احساسی با ارزش‌های شهر کوچکی که سخت کار می‌کند و او با آنها در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ دیدار کرده بود برقرار کند و نیز یاد پدربزرگ و مادربزرگش، برایش زنده شود.

برعکس رمان وی‌اس نایپل با عنوان «خمیدگی در رودخانه» به نوعی مانعی در این راه بود. اوباما خط ابتدایی این رمان را خواند و گفت این رمان چنین شروع می‌شود: «جهان همان است که هست، مردانی که هیچ نیستند، آنهایی که به خودشان اجازه می‌دهند هیچ نشوند، جایی در آن ندارند» وی گفت: همیشه به این خط فکر می‌کنم و وقتی درباره سختی‌های موردی جهانی فکر می‌کنم به رمان‌های نایپل فکر می‌کنم؛ به ویژه وقتی درباره سیاست خارجی فکر می‌کنم و وقتی مقاومت می‌کنم تا در برابر چیزی بایستم که خیلی بدبینانه و واقعی‌تر به جهان نگاه می‌کند، در چنین مواردی حس میکنم شاید چنین چیزی درست باشد.

وی از کتاب «خط آهن زیرزمینی» نوشته کالسون وایت‌هد برنده جایزه کتاب ملی به عنوان آخرین رمانی که در زمان ریاست جمهوری‌اش خواند یاد کرد.

اوباما به ادبیات گریز هم اشاره کرد و از داستان علمی لیوسیکسین نویسنده چینی یاد کرد و گفت این کتاب به طرز غیرقابل باوری می‌تواند همه چیزهای غیرقابل انتظار را در چشم‌انداز خواننده قرار دهد. وی مخصوصا از «سه مشکل اساسی» رمان این نویسنده چینی که در بریتانیا منتشر شده یاد کرد و گفت: دامنه این کتاب خیلی وسیع بود و خواندنش آنقدر جذاب بود که به ویژه در مقطع گرفتاری‌های روزانه من با کنگره همه این مشکلات واقعا کوچک به نظر می‌رسید. انگار نباید نگران چیزی می‌بودی چون بیگانگان داشتند حمله می کردند!

اوباما از کتاب‌های غیرداستانی نیز یاد کرد و از کتاب دانیل کانمان با عنوان «فکرکردن، سریع و آهسته» و کتاب الیزابت کولبرت با عنوان «ششمین انقراض» نام برد که به تازگی خواندن آنها را به پایان برده است.

اوباما از کتاب‌هایی که با دخترانش مالیا و ساشا خوانده نیز حرف زد و به کتاب رالیسم جادویی گابریل گارسیا مارکز یعنی «صد سال تنهایی» اشاره کرد. او از کتاب «دفترچه طلایی» دوریس لسینگ و «زن جنگجو» نوشته کینگستون ماکسین هونگ درباره شرایط بزرگ شدن زنان چینی-آمریکایی در کالیفرنیا نیز نام برد.

در حالی که مراسم تحلیف دونالد ترامپ عصر جمعه ۲۰ ژانویه انجام می‌شود، اوباما ظهر همان روز کاخ سفید را ترک می‌کند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی