11:56 1395/10/30

به گزارش مفتاح، یک دادگاه فدرال آمریکا وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) را ملزم کرد که گروهی از تصاویر مربوط به شیوه برخورد نیروهای ارتش آمریکا با بازداشت شدگان در زندان ابوغریب و مراکز دیگری در عراق و افغانستان را برملا کند.

براساس نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، قاضی الوین هیلرستین در شهر منهتن گفت: نشان دادن تصاویر کاری مناسب است زیرا آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا ثابت نکرده است که چطور انتشار این عکس ها، زندگی آمریکایی ها در خارج از این کشور را به خطر می اندازد.

ناظران معتقدند که تصمیم هیلر استین به منزله پیروزی اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا و سایر نهادهای مدافع حقوق کهنه سربازانی است که شکایت قضایی در سال 2004 میلادی کردند و در آن خواستار برملا شدن تصاویر براساس قانون آزادی اطلاعات فدرالی شدند.

تصاویر سال 2004 میلادی میزان بدرفتاری در ابوغریب را برلا می کرد و برخی بازداشت شدگان گفتند که در معرض بدرفتاری بدنی و برخورد جنسی و شوک با برق و عملیات اعدام مصنوعی قرار داشته اند.

اما میزان تصاویر لازم برای ارایه آن در قالب شکایت منتشر نشده است زیرا براساس آرشیو کنگره و اسناد دادگاه، برآورد می شود که حدود دو هزار تصویر باشد.

وکیل لورانس لاستبرگ گفت: این تصاویر که بیانگر دوره ای اندوهبار در تاریخ ما است، تا حد زیادی مورد توجه عمومی است و اهمیتی تاریخی دارد و نباید آنها را از انظار عمومی پنهان داشت.

بعد از دستور هیلر استین در ماه مارس سال 2015 برای برملا شدن تصاویر بیشتر، اشتون کارتر دستور برملا شدن 198 تصویر را داد اما پنتاگون سایر عکس ها را پنهان نگه داشت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی