9:51 1398/10/07

 

    

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر الهی عیسی ابن مریم را به همه هموطنان مسیحی سراسر کشور تبریک گفت و اظهار کرد: این هفته آینده آغاز سال نو میلادی است و این هفته را به همه ارامنه که در شهر اصفهان زندگی می کنند تبریک می گویم. ارامنه اصفهان سالهاست زندگی مسالمت آمیز و همراه با سازش، صفا و صلح دارند که نشانه ای از زیست مسالمت آمیز ادیان مختلف در شهر اصفهان و یکی از ویژگی های مردم این شهر است.   

وی ادامه داد: در محله جلفا سال گذشته برنامه های خوبی اجرا کردیم و امسال هم زیباسازی متناسب با سال نو میلادی انجام شده و در حال انجام است. شهروندان مسیحی هم باید مانند دیگر همشهریان از امکانات شهری استفاده کنند که در این برنامه ها فرصت خوبی برای همه همشهریان به ویژه مسیحیان فراهم می شود.  

شهردار اصفهان با اشاره به پنجم دی ماه، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات آن، ادامه داد: در مجموعه مدیریت شهری بحث تاب آوری مطرح است به گونه ای که تاب آوری نشانه ای از ظرفیت و قابلیت هایی است که در مواقع بحران و حوادث شهر را فورا به حالت عادی برمی گرداند و شهر بر مسائل پیش آمده غلبه می کند تا زندگی مردم به حالت عادی بازگردد.

وی افزود: در برنامه اصفهان 1405 که در شهرداری اصفهان تهیه می شود، تاب آوری یکی از محورهای مهم است. اگر بخواهیم شهری تاب آوری در مقابل همه حوادث داشته باشیم باید همه شهروندان حس تعلق خاطر به شهر خود داشته باشند و البته در این زمینه شهروندان هم باید آموزش های لازم را ببینند تا شهر تاب آور باشد و آرامش برای مردم تامین شود.  

نوروزی تصریح کرد: هفته جاری زیر پل هوایی خیابان میر ریزش کرده بود که البته اشکالاتی در انعکاس خبر آن وجود داشت اما دلیل این حادثه، فرسودگی لوله های فاضلاب و در نهایت فرونشست زمین عنوان شد. شهرداری هم اقدامات لازم را برای ترمیم این بخش انجام داد.  

وی با اشاره به اینکه باید امکانات لازم برای رفع چنین مشکلاتی فراهم باشد، افزود: فرسودگی شبکه زمینه چنین رخدادهایی را فراهم کرده است. شرکت آبفا در یکی دو سال اخیر در حال بازسازی شبکه فرسوده است. ما باید اقداماتی انجام داده، ساخت و سازها را کنترل کنیم و در برخی نقاط شهر که ارتفاع و بارگذاری صورت گرفته نباید ادامه پیدا کند تا تاب آوری کاهش یابد.   

شهردار اصفهان افزود: با بسیج همگانی نباید اجازه دهیم، شهر به سویی برود تا جان انسانی به خطر بیفتد.

وی با اشاره به اینکه نقشه خطرپذیری شهر اصفهان باید تهیه شود، اظهار کرد: قرارداد پژوهشی در زمینه زلزله خیزی با دانشگاه اصفهان و همچنین در خصوص پهنه های پتانسیل دار فرونشست با دانشگاه هنر منعقد شده است، این نقشه ها به ما می گوید در کجای شهر باید ساخت و ساز انجام شود و نقاط توسعه پذیر را برای ما مشخص می کند. همچنین در این چارچوب مسیر استحکام بخشی به سازه های عمومی و مسکونی فراهم می شود.  

تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا در شهرداری اصفهان

نوروزی در خصوص آلودگی هوای اصفهان گفت: یک هفته شهر دچار آلودگی زیادی بود از همین رو  کمیته اضطرار آلودگی هوا را در شهرداری اصفهان ترتیب داده شد. هرچند کنترل آلودگی هوا بحث هر روزه ماست و دنبال غلبه بر این مشکل هستیم. موضوع تاب آوری در این جا هم همین است که بر این شرایط غلبه کنیم.

وی بیان کرد: تعطیلی مدارس اولین و تنها راه کنترل آلودگی نیست و فقط یک راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی دانش آموزان است. هرچند شهرک های صنعتی، سازمان محیط زیست و همه باید به تکالیف قانونی عمل کنند تا شهر را از این معضل نجات دهیم.

شهردار اصفهان با بیان چندین توصیه بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: سال گذشته، 50 اتوبوس نو خریداری و 50 اتوبوس بازسازی کردیم و 40 عدد دیگر هم به ناوگان اضافه می شود. همچنین قراردادی امضا کردیم تا 100 دستگاه اتوبوس دیگر را بازسازی کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا 200 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس نو تخصیص دادیم اما به دلیل تحریم ها خرید سخت شده است. در همین زمینه 35 اتوبوس 18 متری برای بی آر تی و 20 اتوبوس 12 متری خریداری شده است و 20 اتوبوس گازسوز را مجددا به چرخه بازگرداندیم.

نوروزی تصریح کرد: در کنار این وسایل، مترو هم 100 هزار نفر را روزانه جابجا می کند و تا 150 هزار نفر هم ظرفیت دارد.

شهردار اصفهان بر بهبود کیفیت سوخت برای کاهش آلاینده ها اشاره کرد و افزود: راه حل مقابله با این مشکل، مشارکت همگانی در همه عرصه ها است. شهرداری اصفهان سال گذشته در همین خصوص، معاینه فنی را از خودروهای خود شروع کرد و به دستگاه های دیگر هم اعلام کردیم، امکانات هم برای این کار فراهم است. همچنین باید صنایع هم سیستم کنترل آلودگی داشته باشند و نصب فیلتراسیون هم امری جدی است.

پلاک خانه های شهر اصفهان یکدست می شود

وی در پاسخ به درخواست شهروندی در خصوص نصب پلاک پستی یکدست برای خانه ها در محدوده خانه اصفهان، اظهار کرد: نصب پلاک های همه معابر و کوچه ها وظیفه شهرداری است. نصب پلاک پستی اقدام مشترکی است که شهرداری و هم اداره پست باید انجام شود. سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان هم پیگیر این موضوع است و نیاز به بودجه سنگین حدود 30 میلیارد تومان دارد و در تلاشیم این اعتبار در بودجه پیش بینی شود.

نوروزی در مورد عقب نشینی ها در محله بانومهدی و پُزوه که مورد سوال یکی از ساکنان منطقه 15 بود، اظهار کرد: منطقه 15 محله های متعددی دارد و با توجه به الحاق خوراسگان به شهر اصفهان در سال های اخیر، طبیعی است مردم توقع بیشتری دارند و این مطالبه ها حرف درستی است. در این خصوص باید با در نظر گرفتن حقوق عمومی، حق شهروندان ساکن در کوچه ها لحاظ شود. شهردار منطقه 15 باید از محله بانو مهدی بازدید کرده و اگر تضییع حقی شده پیگیری کند و تا هفته آینده گزارش کار را به بنده بدهد.

وی ادامه داد: ماموران گشت و کنترل ساختمان در همه مراحل در حال کنترل هستند اما نیاز به همکاری بیشتر مردم وجود دارد. به عنوان مثال شهروندانی که قصد بازسازی خانه خود را دارند و این بازسازی نیاز به تعمیرات اساسی دارد، حتما باید پروانه تعمیر اخذ کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: ماموران گشت شهرداری این موارد را کنترل می کنند و اگر موردی از دید ماموران، مخفی بماند در کمیسیون ماده 100 رسیدگی می شود.  

وی در توضیح به انتقاد یکی از شهروندان در خصوص نوسازی اتوبوس های شهری ادامه داد: مطمئن باشید گوش ما شنوای صدای مردم است و برخی از همین درخواست ها ما را در راستای بهبود وضعیت قرار داده است. ما در یکی دو سال گذشته در حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی به خاطر شرایطی که صورت گرفته تلاش ها را دوچندان کردیم و در همین راستا رایزنی هایی با نهادهای مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری در این زمینه داشتیم.

نیمی از اتوبوس های اصفهان، استاندارد یورو 3 و 4 دارد

نوروزی تصریح کرد: شهرداری اصفهان مذاکراتی را برای تبدیل هزار تاکسی فرسوده به تاکسی نو انجام داده است و تسهیلاتی برای تاکسیرانان برای تعویض خودروها در نظر می گیریم. مذاکراتی هم با شرکت ایران خودرو برای دریافت تاکسی های جدید صورت گرفته است.

وی افزود: اگر در حال حاضر در کشور در کارخانه ای اتوبوس برای فروش وجود داشت، شهرداری اصفهان به اندازه 200 میلیارد تومان اتوبوس خریداری می کرد. 

شهردار اصفهان تصریح کرد: هم اکنون قیمت اتوبوس های 18 متری، 4 میلیارد تومان است و 12 متری هم زیر 2 میلیارد تومان است. متاسفانه در حوادث اخیر شهر، از اموال مردم نزدیک به 30 اتوبوس سوخت و حدود60 اتوبوس آسیب شدید دید که بازسازی هر کدام از آنها تا 200 میلیون تومان هزینه دارد و کار را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود: اما به طور کلی 50 درصد اتوبوس های شهر اصفهان دارای استاندارد یورو 3 و 4 است و 35 اتوبوس 18 متری هم با استاندارد یورو 5 خریداری کردیم که برای خرید امکان گزینش وجود ندارد و این کار را سخت می کند. همچنین 10 درصد اتوبوس های ما مناسب شهروندان نیست.

تکذیب خبر تردد 1500 اتوبوس فرسوده در شهر اصفهان

نوروزی با اشاره به خبر اشتباهی که در مورد تردد 1500 دستگاه اتوبوس فرسوده در برخی رسانه ها منتشر شده بود، تصریح کرد: در شهر اصفهان در مجموع 1200 دستگاه اتوبوس داریم و بین 200 تا 250 دستگاه مرتب در حال تعویض روغن، لاستیک و تعمیر است و در مجموع تعداد اتوبوسی که استفاده می شود بین 900 تا 1000 دستگاه است.

وی همچنین در مورد افزایش نرخ معاینه فنی خودروها از 22 هزار تومان به 39 هزار تومان که از سوی یکی از شهروندان مطرح شد، نیز گفت: نرخ معاینه فنی در کل کشور به صورت سراسری و توسط هیئت دولت تعیین می شود. در تیرماه سال جاری نرخ های جدید به شهرداری ابلاغ شده است و شهرداری در تعیین نرخ دخل و تصرف ندارد.   

شهردار اصفهان در مورد پارک دوبل خودروها در محدوده سه راه ملک شهر تا ساختمان گلشن در منطقه 12 به علت وجود تعمیرگاه در آن اظهار کرد: این مورد را باید شخصا شهردار منطقه 12 بررسی کند و اگر تعمیرگاهی وجود دارد که موجب پارک دوبل می شود و مزاحمت برای مردم ایجاد می کند، شناسایی و بر اساس قانون در مورد آن عمل شود.

 

 

مطالب پیشنهادی