13:28 1396/12/09

در همایش ازدواج، طلاق و جامعه سالم مطرح شد؛ تشریفات و تجملات یکی از علت های اصلی تاخیر در ازدواج است

به گزارش مفتاح، همایش ازدواج، طلاق و جامعه سالم با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی شاهین شهر، با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملکیان امام جمعه شهرستان، بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه، حجت الاسلام حیدری رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان، دکتر فرشادفر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان و جمعی از مسئولان شهرستان شاهین شهر و اصفهان در تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شد.

 در این همایش، دکتر فرشادفر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه دانشگاه آزاد شاهین شهر به عنوان سنبلی از برگزاری همایش ها و پیگیری برنامه های اجتماعی شناخته می شود، گفت: بسیار خوشحالم که در جلسه امروز جوانان حضور دارند؛ چراکه در برخی از برنامه ها مخاطب اصلی وجود ندارد اما در این برنامه همه جوانان مخاطبان اصلی برنامه هستند.

 طلاق جز موضوعات نگران کننده است

وی با اشاره به اینکه طلاق جز موضوعات نگران کننده است و به دنبال آن کاهش ازدواج هم اینگونه است، افزود: مراجعه در ثبت احوال و مقایسه در ابتدای سال 1396 کاهش خام طلاق را نشان می دهد و همه احساس می کنیم که اتفاقات خوبی در حال وقوع است؛ اما می بینیم که عملا حالت مقایسه ای در 1395 نشان می دهد که این موضوع دو بعد دارد و اگر ازدواجی اتفاق نیفتد طبیعتا طلاقی هم اتفاق نمی افتد.

 فرشادفر تصریح کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری برای رسیدگی به پنج آسیب اجتماعی تاکید شده است که طلاق یکی از آنها است.

فرشادفر گفت: استحکام خانواده در تمام مراحل از اهمیت خاصی برخوردار است و بدانیم که زوجیت بر فردیت ارجح است و این موضوعی است که به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: جوانان در یک رفاه نسبی و فردی استنباطشان این است که چرا من ازدواج کنم. من که کار دارم احترامم و پایگاه اجتماعی هم دارم، چرا ازدواج کنم و این استنباط کاملا اشتباه است و پژوهشگران باید به این موضوع توجه کنند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: آسیب شناسی درباره طلاق از موضوعات مهمی است که پژوهشگران باید به آن توجه کنند. باید به اعضای هیات علمی دانشگاه کمک کنیم تا راهکاری برای کاهش طلاق پیدا کنیم، چراکه در این میان فرزندان آسیب پذیرترین افراد هستند. گاهی بین فرزندان هم جدایی به وجود می آید و بیش از 90 درصد این فرزندان که در خانه های سلامت هستند حاصل عدم مهارت ارتباطی هستند.

 بدترین زنان کسانی هستند که مهریه شان بالا باشد

حجت الاسلام ملکیان امام جمعه شاهین شهر در ادامه این همایش گفت: در روایات آمده است بدترین زنان کسانی هستند که مهریه شان بالا باشد.

وی افزود: مودت بالاتر از محبت است و زوجین باید به این موضوع توجه کنند. اگر زوجین تقوا را رعایت کنند خدا در قرآن وعده داده است از فضل خودش آنها را بی نیاز می کند و امکانات زندگی را برای آنها فراهم می کند. 

در ادامه این همایش، رییس دانشگاه گفت: برای ترویج ازدواج در جامعه و راههای پیشگیری از طلاق و کاهش آن و افزایش فعالیت نخبگان اجتماعی و دستگاههای اجتماعی و تحقیقاتی است.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر با توجه به رشته های متفاوت و راه اندازی هسته های پژوهشی و مشاوره عمومی در حال تاسیس، سعی دارد به برنامه ها و همایش های متفاوت با زندگی اجتماعی و الگوهای اجتماعی توجه خاص کند تا رسالت های متعالی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت دستگاهها و پژوهش های دانش بنیان زمینه ساز عرصه های علمی والاتر شود.

او بیان کرد: تعداد مقالات رسیده 62 مقاله بوده که تعداد 45 مقاله به صورت شفاهی و پوستری انتخاب شده است و برگزاری یگ کارگاه آموزشی از جمله ارائه های جنبی این همایش است.

در ادامه این همایش حجت الاسلام گرجی کارشناس خانواده با بیان اینکه تشریفات و تجملات یکی از علت های اصلی تاخیر در ازدواج است، بیان کرد: شخصیت انسان ها به مدل ماشین و چیدمان خانه نیست.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: حضرت زهرا(س) مانند خورشیدی در خانه می درخشید و این نشان می دهد که ارزش زن در خانواده تا چه حد ارزشمند است.

حجت الاسلام گرجی با اشاره به اینکه سونامی طلاق در سراسر دنیا وجود دارد، گفت: در سفری که به آلمان داشتم از پژوهشگری درباره تعداد طلاق ها در آنجا پرسیدم و او گفت از هر 10 ازدواج 4 تا 6 مورد به طلاق منجر می شود.

در ادامه این همایش بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه بیان کرد: در این همایش باید موانع پیش روی ازدواج و کاهش طلاق مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای اصلاح جامعه باید فرهنگ مردم در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اصلاح شود. وی تصریح کرد: علاوه بر موضوع اشتغال، دلایل دیگری بر تاخیر در ازدواج موثر است که باید پژوهشگران و محققان به آن توجه کنند. بصیری تصریح کرد: گاهی ارائه آمار غلط در رابطه با طلاق باعث تشویش اذهان می شود درصورتی که با ارائه آمار درست می توانیم راهکاری برای پیشگیری از این معضل پیدا کنیم.

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین حیدری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: ازدواج باید دارای سه ویژگی بهنگام، پایدار و آگاهانه باشد. وی ادامه داد: معنویت ، نورانیت، ایمان و خداترسی در بین خانواده ها کمرنگ شده و همین موضوع باعث طلاق عاطفی و گاهی ازدواج سفید می شود. حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: زوجین باید در زندگی قناعت داشته باشند و متاسفانه امروزه قناعت از بین ما رخت بربسته است . رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد تصریح کرد:  امروزه جنگ علیه خانواده ها شکل گرفته است . وی ادامه داد: اکنون جامعه ما در گرداب آسیب های اجتماعی غوطه ور شده است و اکنون ازدواج سفید و طلاق عاطفی به عنوان دو عنصر و دو مساله جامعه را دچار آسیب کرده است.

 

 

مطالب پیشنهادی