به گزارش مفتاح، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سخنان غیرکارشناسانه به اقتدار آموزش و پرورش لطمه می زند، گفت: اکنون حدود 60 درصد کتاب های آموزشی استاندارد است و توصیه می شود خانواده دانش آموزان نیز بدنبال تامین کتاب های استاندارد و خوب برای فرزندان خود باشند.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز دوشنبه در دومین نشست سالیانه سامان بخشی کتاب های آموزشی و کمک آموزشی با بیان اینکه در همه جای ایران به دنبال آموزش و پرورش با کیفیت هستیم، افزود: هدف از آموزش کودکان لازم التعلیم در سراسر کشور، دستیابی به آموزش و پرورش با کیفیت در تمامی عرصه های دانش است.

وی ادامه داد: خوب زیستن و مقابله با ناتوانی تحصیلی، متوازن حرکت کردن و پیشرفت به سمت مرزهای دانش از جمله اهداف تعریف شده برای حوزه آموزش و پرورش در سند تحول است.

محمدیان با اشاره به سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در سال 1355 نرخ باسوادی در کشور 54 درصد بود که از این میزان، سهم زنان 46 درصد بود و از طرفی با توجه به جمعیت 35 میلیونی، فقط 327 هزار نفر در کشور طی این مدت بالاتر از دیپلم، تحصیلات دانشگاهی داشتند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت اموزش و پرورش در این نشست که کارشناسان و اعضای حوزه چاپ و نشر کتاب های درسی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، با بیان اینکه طی چهار دهه اخیر تعداد دانشجویان کشور 20 برابر شده، گفت: این امر نشانده افزایش سطح توقع از حوزه تعلیم و تربیت شده و حوزه آموزش و پرورش باید به سمت ارتقاء سطح کیفیت در تحصیلات پایه باشد.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر نسبت به دوره پس از انقلاب در عرصه آموزش بویژه تولید کتاب های آموزشی خیلی به سمت جلو حرکت کرده ایم، افزود: اکنون بیش از 60 درصد تولید کتاب های آموزشی استاندارد است و توصیه می شود خانواده دانش آموزان نیز به دنبال تامین کتاب های استاندارد و خوب برای فرزندان خود باشند.

محمدیان با بیان اینکه این حرکت موجب رونق بازار فرهنگ می شود، گفت: از صدا و سیما نیز انتظار داریم کالاهای استاندارد و مجوزدار را در این رابطه تبلیغ کند اما متاسفانه در این راستا با توجه به تذکرات ارائه شده از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این روند همچنان در حال انجام است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سخنان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر «تغییر کتاب‌های درسی و سود سالانه 20 هزار میلیاردی که به جیب مافیای آموزش و پرورش سرازیر می شود» و اخیرا در برنامه پایش و به طور زنده از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، گفت: باید تلاش کنیم سخنانی غیر کارشناسانه ایراد نکنیم تا ارزش و اقتدار آموزش و آموزش و پرورش از چشم مردم افتد زیرا در آن صورت اعتماد به مدرسه لطمه می‌خورد.

محمدیان اظهار کرد: با احترامی که برای این مسئول محترم داشتیم انتظار می رفت تا در رابطه با اقدامات وزارتخانه متبوعش در بحث کودکان کار و همراهی آنها با آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل آنان سخن بگوید.

وی افزود: در صحبت‌های این مدیر دولتی دو مقدمه نادرست وجود داشت، نخست آنکه آموزش و پرورش هر سال پایه به پایه و به صورت پلکانی کتاب‌های درسی را تغییر می‌دهد زیرا مطابق با سند تحول بنیادین موظفیم هر سال کتاب‌های درسی دو پایه تحصیلی را تغییر دهیم. از سالی که کتابهای درسی پایه اول دبستان تغییر یافت دیگر به سراغ تغییر کتاب‌های درسی این پایه نرفتیم و سیر تغییرات کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جاری به پایه یازدهم رسید.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی هر پنج سال یکبار بازنگری و اصلاح می شود، اظهار کرد: منطق کتاب‌های درسی بدین صورت است که در این مدت یک بار بازنگری شوند زیرا بوی کهنگی از نظام آموزشی کشور به مشام می‌رسید و کتاب‌های درس ریاضی 30 سال و درس علوم 17 سال تغییر نکرده بود و موظفیم اگر برنامه درسی با نیازهای درسی تطبیق نداشت آن را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اشتباه دیگر در سخنان معاون وزیر تعاون افزود: در بخشی از این سخنان آمده است «مافیایی از مدیران آموزش و پرورش پشت این مساله قرار دارند» که این موضوع یک افترا است، در تماسی که با ایشان داشتم اعلام کرد که منظورش مدیران ارشد وزارتخانه نیست. بلکه خطاب وی مدیران مدارس هستند اما این نیز نادرست است. هرچند که این سازمان هیچ ادعایی ندارد در 105 هزار مدرسه کشور هیچ مدیری تخلف نمی‌کند، اما نمی‌توان تخلف تعدادی از مدیران مدارس را به حساب تمام آنها نوشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: این سازمان قبول دارد در نشر کتاب‌های کمک آموزشی گردش مالی بالایی وجود دارد که به جهت پررونق بودن بازار کنکور است و آموزش و پرورش نیز بابت این مساله بارها شکایت و نارضایتی خود را اعلام کرده زیرا این موضوع اهداف سند تحول بنیادین را مخدوش می‌کند.

محمدیان گفت: طبق سند تحول اهداف آموزش و پرورش شکوفایی فطرت و ارتقای خلاقیت دانش‌آموزان است در حالی که تست‌ زنی‌ها خلاقیت آنها را از بین می‌برد.

وی با طرح این پرسش که باید بدانیم پشتوانه سیاسی این مسائل چیست، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب 12 اردیبهشت سال گذشته عنوان کردند «دست‌هایی در تلاشند تا آموزش و پرورش رسمی را از چشم بیندازند». باید بدانیم معنا و مفهوم این حرف چیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اگر دائم بگوییم آموزش و پرورش در جنبه های مختلف ضعیف است یا اینکه برخی می‌گویند آموزش و پرورش ایدئولوژیک است یا می‌خواهد مانیفست جمهوری اسلامی را آموزش دهد، ضربه به این نهاد است و باید پرسید که کدام کشور آموزش و پرورش خود را به دست گروه مخالفان حکومت می‌دهد؟

محمدیان گفت: دین اسلام مجموعه‌ای از بایدها را دارد که برای ما ایدئولوژی محسوب می‌شود ،‌ آیا ارزش ها و شهادت باید در کتاب درسی بیاید یا نه؟ به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم شهید حججی را در کتابهای درسی مطرح کنیم، عده‌ای با تحلیل های خود می‌گویند می‌خواهند بچه ها را با خشونت طلبی آشنا کنند اما آیا این موضوع خشونت طلبی است یا ترویج روحیه ایثار و مقاومت؟ همچنین متفکران باید متوجه این موضوع باشند که بخش اعظم علوم اجتماعی جدید بر مبنای سبک زندگی آمریکایی تدوین شده است.

وی افزود: برخی با استناد به مشکلات موجود در آموزش و پرورش، مدارس غیردولتی، آموزشگاه خصوصی، کتابهای کمک درسی و اردوهای خارج از کشور را رواج می‌دهند و این بدل سازی‌ها آموزش و پرورش رسمی را از بین برده و این موضوع به ضرر حاکمیت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: همگرایی ملی و ایرانی بودن در مدرسه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود و اگر دائم از ناکارآمدی‌های آموزش و پرورش یا سایر نهادها ایراد بگیریم مجموعه آنها به نام انقلاب اسلامی تمام می‌شود و وقتی یأس به جامعه القا شد چگونه آن را اصلاح خواهیم کرد.

محمدیان گفت: اینکه دائم بگوییم همه کارها درست است نیز اشتباه است اما اگر ضعف ها را با ذره بین بزرگ کنیم خیانت و اگر ضعف ها را به صورت مشفقانه نقد وحل کنیم، رسالت به شمار می رود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی