10:11 1396/10/25

به گزارش مفتاح، جانشین رییس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک با بیان اینکه متاسفانه چینی ها در حادثه کشتی سانچی بسیار سهل‌انگاری کردند، گفت: مخازن بار، حامل سوخت مایع متمایل به گاز، گوگرد بسیار بالای دارد و به محض استنشاق با H۲O موجود در ریه ها، اسید سولفوریک ایجاد می کند در همان لحظه و در کمتر از دو دقیقه موجب خفگی و مرگ می شود مگر اینگه برای کسی که در موتورخانه نبوده زمان بیشتری برای نجات داشته و این اتفاق در مدت ۲۰ دقیقه طول کشیده است.

کاپیتان مجید موسوی در خصوص حادثه برخورد دو کشتی سانچی و کریستال چین که منجر به انفجار و در نهایت غرق شدن نفتکش ایرانی بعد از هشت روز شد، اظهار کرد: متاسفانه ماهیت بار، شدت این حادثه را این گونه کرد و شاید اگر محموله کشتی سانچی، نفت خام بود این اتفاق نمی افتاد.

وی با بیان اینکه مخازن سوخت با محل اسکان و خوابگاه نفتکش سانچی جدا هستند، گفت: طول کشتی ۲۷۴ متر است و فاصله اسکان پرسنل با آخرین مخزن بار تقریبا کمتر از ۱۰ متر است و متاسفانه انفجار کشتی به گونه ای رخ داد که مخازن بار، حامل سوخت مایع متمایل به گاز، با کوچکترین جرقه منجر به انفجارهای پی در پی می شود.

جانشین رییس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک ادامه داد: به دلیل اینکه ضربه نخست به جایی برخورد کرده که مخزن سوخت نزدیک به محل اسکان بوده در همان لحظات نخست خلاء شدید ایجاد و منجر به انفجار شده است که این موجب شد تا اکسیژن همان محل را تا شعاع ۱۰۰ مترمربع به راحتی ببلعد چرا که این گاز بسیار سمی است.

کارکنان نفتکش در همان لحظات نخست دچار خفگی شدند

وی گفت: گوگرد این گاز بسیار بالا است و به محض استنشاق با H۲O موجود در ریه ها، اسید سولفوریک ایجاد می کند در همان لحظه و در کمتر از دو دقیقه موجب خفگی و مرگ می شود مگر اینگه برای کسی که در موتورخانه نبوده زمان بیشتری برای نجات داشته و این اتفاق در مدت ۲۰ دقیقه طول کشیده است.

کاپیتان موسوی تصریح کرد: اگر کشتی سانچی دارای بار نفت خام و بارهای دیگر معمولی نفتی سبک و یا سنگین بود این فاجعه تا به این حد رخ نمی داد. متاسفانه عمق این فاجعه را تنها ماهیت بار وسیع تر کرد چرا که کارکنان کشتی غله هیچ کدام دچار این اتفاق نشدند.

وی افزود: زمانی که نوک کشتی حامل بار غله چین به کشتی سانچی برخورد می کند فاصله آنها نزدیک به ۲۰۰ متر تا محل اسکان آنها بود اما زمانی که چینی ها انفجار می بینند از ترس خود را به آب پرتاب کردند. انفجارها به حدی بود که آنها نتواتستند کشتی خود را جدا کنند و از سانچی دور شوند در حالیکه موتور کشتی کریستال دچار مشکل نشده بود و تنها باد و طوفان و ... موجب جدایی دو کشتی شد.

برخورد دو کشتی سانچی و کریستال بسیار شدید بود

جانشین رییس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک در پاسخ به این سوال که آیا کشتی هایی همانند نفتکش سانچی با کوچکترین برخوردی دچار سانحه و انفجار می شوند، گفت: این برخورد به سادگی اتفاق نیفتاده است. کشتی ها دارای دو جداره بیرونی و داخلی هستند که فاصله دو جداره بین ۲.۵ تا ۳ متر است اما ضربه دو کشتی آنقدر شدید بود که جداره بیرونی را پاره کرده و موجب ورود به جداره داخلی شد و با توجه به اینکه جداره داخلی دارای بار در محفظه بوده بعد از ریختن بار به بیرون با کوچکترین جرقه دچار انفجار شد.

وی افزود: ما تصادف کشتی هایی با چنین محموله باری را در آب‌های دیگر داشتیم ولی چون به جداره داخلی اصابت نکرده بود هیچ اتفاقی برای کارکنان آن کشتی ها رخ نداد.

کاپیتان موسوی در خصوص اینکه در برخی صحبت ها گفته شده که رادارهای کشتی سانچی از کار افتاده بود و این موجب برخورد و تصادف دو کشتی سانچی و کریستال شد، گفت: این صحبت ها در حالی در فضای مجازی در حال انتشار است که نشان می دهد بسیاری اطلاعی از دریا ندارند و هر کس ایده ای برای این اتفاق دلخراش می دهد.

رادار سانچی خاموش نبود

وی تاکید کرد: کشتی ها دارای سه رادار هستند و هیچ عقل سلیمی اجازه نمی دهد در ترافیکی که هزاران کشتی ماهیگیری است رادار کشتی را خاموش کند و این دلیل منطقی نیست.

جانشین رییس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک همچنین درخصوص کم کاری کشور چین، برای نجات نفتکش سانچی، گفت: متاسفانه در این حادثه کشور چین بسیار کوتاهی کرد اما مسئولان شرکت کلی نفتکش در ایران در همان لحظات نخست وارد کار شدند اما چین اولویت های دیگری داشت در حالیکه ما از همان لحظات نخست حادثه به فکر نجات پرسنل بودیم تا امروز که به فکر بیرون آوردن پیکر دریانوردان از اعماق آب هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه چینی ها در این حادثه بسیار سهل انگاری کردند، تصریح کرد: چین تنها به فکر موارد زیست محیطی و سوختن کامل بار در دریا بود چرا که اگر کشتی غرق نمی شد و خاموش می شد نگرانی هایی برای این محموله بار و نفوذ به دریا وجود داشت.

کاپیتان موسوی در خصوص اینکه آیا امکان خارج کردن اجساد کارکنان نفتکش سانچی از اعماق دریا وجود دارد، گفت: عمق آب در آن منطقه ۱۰۰ متر است و اگر کشتی به طور کامل غرق شود با توجه به اینکه ارتفاع کشتی ۴۰ متر تا بالا است می توان در عمق ۶۰ متری دسترسی به کشتی پیدا کنیم البته ورود به کشتی و موتورخانه سانچی نیازمند غواصانی ماهر است.

وی افزود: متاسفانه ماهیت بار، شدت این حادثه نفتکش ایرانی را این گونه کرد و شاید اگر محموله کشتی سانچی، نفت خام بود، این اتفاق نمی افتاد.

منبع: ایمنا

مطالب پیشنهادی