13:15 1396/10/06

به گزارش مفتاح، معاون عمرانی فرماندار تهران، گفت: 25 درصد خودروهای شناسایی شده فرسوده هستند و 25 درصد خودروها که حدود 30 هزار دستگاه می‌شوند در معاینه فنی نمره منفی گرفته‌اند.

غلامحسین آرام در سومین کمیته هماهنگی کاهش آلودگی هوای تهران، گفت: باید به سمتی برویم که منابع اصلی آلایندگی شهری و برای بهینه کردن آن برنامه‌ریزی کنیم و با پدیده وارونگی هوا بتوانیم برخورد لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر منابع آلایندگی به دو قسمت متحرک و ثابت تقسیم می‌شود متحرک شامل خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت و منابع ثابت موتورخانه‌های اداری، مسکونی و کارخانجات صنعتی تهران است که در حال شناسایی آنها هستیم.

آرام ادامه داد: در قانون پیش‌بینی لازم برای نحوه برخورد و رسیدگی به این آلاینده‌ها انجام شده و در این جلسه یکی از تصمیمات مهم این است که دبیرخانه دائمی به همراه کمیته راهبردی تشکیل شود.

معاون عمرانی فرماندار تهران با اشاره به شرایط ناپایدار هوا در هفته گذشته و شاخص آلودگی هشدار‌دهنده هوا، گفت: همکاری خوبی برقرار شده و در این 4 روزی که تردد زوج و فرد از درب منزل اجرا شد 11 درصد مصرف بنزین و 10 درصد مصرف گازوئیل در حوزه ماشین‌آلات سنگین کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: 123 هزار خودروی سنگین را در شهر شناسایی کرده که مرتبط با دستگاه‌ها و سیستم توزیع مواد غذایی و خوراکی بوده‌اند به طوری که این شرکت‌ها 70 درصد تولیدات غذایی خود را در تهران توزیع می‌کنند. 25 درصد خودروهای شناسایی شده فرسوده هستند و 25 درصد خودروها که حدود 30 هزار دستگاه می‌شوند در معاینه فنی نمره منفی گرفته‌اند.

آرام گفت: بیشترین عوامل آلودگی خودروهای دیزلی، سبک و موتورسیکلت‌های سطح شهر هستند اما هنوز برای این موتورسیکلت‌ها تصمیمی نگرفته‌ایم با وجود اینکه طرح زوج و فرد اجرا می‌شد اما موتورسیکلت‌ها که هر یک معادل 6 خودرو آلایندگی دارند به راحتی تردد می‌کردند و باید برای مهار آنها کاری کنیم.

معاون عمرانی فرماندار تهران پس از بررسی گزارش موتورخانه‌های ساختمان‌های اداری - مسکونی و فرسوده بودن خودروها اعلام کرد: به وزارت نفت باید نمره منفی بدهیم چرا که متولی اصلی در این ماجرا این وزارتخانه است.

وی افزود: منابع اصلی آلایندگی شهر تهران به خودروها و موتورخانه‌ها برمی‌گردد که در واقع متولی اصلی این ماجرا وزارت نفت است که با توجه به وضعیت نامناسب آنها به وزارت نفت باید نمره منفی بدهیم.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی