11:38 1396/09/28

به گزارش مفتاح، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید کمترین دست‌اندازی و استقراض از صندوق توسعه ملی داشته باشیم، اما دولت پیش‌بینی برداشت 10 میلیارد دلاری از این صندوق را کرده است.

احمد علیرضابیگی اظهار داشت: با توجه به بودجه‌ای که دولت در لایحه منظور کرده، دولت بنا دارد توزیع اعتبارات را استانی کند.

هدف از استانی‌ کردن اعتبارات، سپردن مسؤولیت دولت به عهده استان‌هاست

وی افزود: دلیل توزیع اعتبارات به صورت استانی به این خاطر است که دولت می‌خواهد مسؤولیت پاسخگویی خود را به دوش استان‌ها بیندازد.

در بودجه سال 97 سهم یکسری دستگاه‌ها اعم از آموزش و پرورش و بنیاد شهید کاهش یافته است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در بودجه اعتبارات سال 97 سهم برخی دستگاه‌ها و موضوعات را کاهش داده، افزود: برای نمونه سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور به 8/2 درصد رسیده، در حالی که این سهم در سال 91 در حدود 15/5 درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در تلاش برای حرکت به سمت خصوصی‌سازی آموزش و پرورش است تا به نحوی مسؤولیت خود را به دوش دیگران بسپارد.

بیگی ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات دولت در لایحه بودجه، استانی کردن اعتبارات بنیاد شهید است و با توجه به اینکه مبلغ مشخصی از بودجه استان داده شده، از این رو دولت می‌خواهد از مسؤولیت پاسخگویی به یک قشر خارج شده و آن را استانی کند.

ارائه راهکار حذف یارانه برای تأمین نیازهای استان آذربایجان‌شرقی از سوی دولت

وی با تأکید به اینکه دولت در بودجه سال 97 با برنامه استانی کردن حداقل منابع را داده و انتظار دارد که مابقی کم و کسری را خود استان‌ها تأمین کنند، متذکر شد: راهکار تأمین‌کننده را نیز در کسری یارانه‌ها می‌داند، چراکه استان‌هایی که برای تأمین بودجه با مشکل روبه‌رو می‌شوند ناچاراً به کسری یارانه‌ها رجوع خواهند کرد.

دولت در بودجه سال 97 شفاف‌سازی کند/ دولت پاسخگوی درآمدهای حاصل از نفت، سوخت و ... باشد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به  شعار دولت در راستای شفافیت موضوعات توضیح داد: از دولت خواستار شفافیت بودجه سال 97 هستیم و باید پاسخگوی سؤالات نمایندگان در خصوص میزان درآمد حاصل از فروش نفت، فروش سوخت در بازار داخلی و خارجی و کل دریافتی از هدفمندی یارانه باشند، چراکه تا به امروز نتوانستند پاسخگوی این سؤالات باشند.

وی اضافه کرد: دولت باید بگوید که میزان دریافتی هدفمندی یارانه چقدر است که متوسل به کسر یارانه بیش از 30 میلیون نفر شده است.

92 درصد اعتبارات سال 97 جاری و مابقی عمرانی است

علیرضابیگی با بیان اینکه 92 درصد بودجه جاری است و فقط 8 درصد عمرانی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: قرار بر تخصیص اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی به بخش عمرانی است که با این اوصاف کمتر از این مقادیر در نظر گرفته خواهد شد.

وی با تأکید به اینکه دورنمای بودجه سال 97 و سیاست‌گذاری دولت در این زمینه خیلی مناسب دیده نمی‌شود، گفت: با این کار دولت تکلیف مجلس شورای اسلامی را زیاد کرده، چراکه مجلس، دولت را وادار به شفافیت خواهد کرد.

دست‌اندازی 10 میلیارد دلاری دولت به صندوق ارزی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید کمترین دست‌اندازی و استقراض از صندوق توسعه ملی داشته باشیم، اما دولت پیش‌بینی برداشت 10 میلیارد دلاری از این صندوق را کرده است، در حالی که صندوق ذخیره ارزی، ذخیره‌ای برای حمایت از بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصادی کشور است، اما دولت برنامه دست‌اندازی به این صندوق را دارد.

چالش‌های زیادی در اعتبارات سال 97 خواهیم داشت

وی متذکر شد: با توجه به اینکه احتمال ایجاد چالش‌های زیادی در راستای حذف یارانه، افزایش تعرفه واردات خودرو، افزایش عوارض خروج از کشور و افزایش قیمت بنزین وجود دارد، اما ما مصمم به تعقیب بودجه سال 97 براساس مسائل عمومی و ملی هستیم.

علیرضابیگی با اشاره به اینکه وقتی قیمت بنزین یک‌هزار و 500 تومان در نظر گرفته می‌شود، باید معلوم شود که این پول در کجا هزینه خواهد شد، ادامه داد: اگر این هزینه جزء منافع هدفمندی یارانه منظور می‌شود که باید آن موقع میزان دریافتی یارانه افزایش یابد، در حالی که سیاست دولت برخلاف وعده‌های انتخاباتی روی حذف یارانه است.

هیچ برنامه‌ای برای دریاچه ارومیه در اعتبارات سال 97 ارائه نشده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بودجه سال 97 بخشی به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده، گفت: در مورد دریاچه ارومیه، لایحه بودجه چیزی مشخص نکرده و عملاً در این خصوص تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی