14:21 1396/08/22

به گزارش مفتاح، به مناسبت هفته دیابت نشست خبری به مناسبت این هفته، در تنها مرکزخیریه دیابت اصفهان با حضور حمید صانعی، فوق تخصص غدد، قلب وعروق وقائم مقام دانشگاه علوم پزشکی، محمد طیفوری قائم مقام خیریه دیابت اصفهان، محمد علی عطاردی رئیس هیئت مدیره مرکز دیابت اصفهان و علی کچویی متخصص غدد ومتابولیسم وعضو هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان برگزار شد.

صانعی وضعیت دیابت در اصفهان را بحرانی اعلام کرد واز وجود 300 هزار بیمار دیابتی در شهر اصفهان خبر داد و گفت: مادران محور تغذیه سالم هستند ونقش بسیاری در پیشگیری از دیابت دارند. اگر ذائقه افراد توسط مادر به شکل صحیح شکل بگیرد تا پایان عمر باقی خواهد ماند.

این متخصص غدد آموزش را بهترین راه پیشگیری از دیابت دانست و آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها وسایر مراکز را الزامی عنوان کرد.

امسال شعار بهداشت جهانی زنان، دیابت وداشتن آینده‌ای سالم، نامگذاری شده  است که  آمار بالای ابتلای زنان به دیابت دلیل اختصاص یک روز به دیابت زنان وزنان باردار در برنامه های هفته مبارزه با دیابت بوده است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ادامه با تاکید بر شیوع بالای دیابت در اصفهان نرخ مبتلایان به دیابت در اصفهان را بلاتر از نرخ کشور اعلام کرد وگفت: 300 هزار دیابتی در اصفهان وجود دارد واصفهان مقام چهارم را در ابتلا به دیابت را دارد. 60 درصد خانم‌ها و35 درصد آقایان در اصفهان مبتلا هستند.

 

افزایش کودکان مبتلا به دیابت نوع 2

در ادامه نشست دکتر کچویی متخصص غدد ومتابولیسم بیماری دیابت را مزمن، پیش رونده، پرهزینه ، شایع ولی قابل پیشگیری معرفی کرد وافزود: با یک رژیم غذایی سالم ونیم ساعت ورزش می‌توان از دیابت پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه کار درمان دیابت باید تیمی صورت بگیرد گفت: دیابت اجزا بدن را درگیر می کند وبرای درمان به یک تیم مجرب نیاز داریم مثل متخصص تغذیه، پرستار،  پزشک وسایر تخصص ها  نیاز است.

کچویی ارتباط دیابت با چربی خون، چاقی وفشار خون را یک رابطه مستقیم بیان کرد که سالهاست در بیما اثر مخرب گداشته است ودر دیابت نوع 2 مجموعه ای از اختلالات متابولیکی است که بعد از 7 تا 10 سال خودش را نشان می‌دهد. بنا به گفته وی دیابت سالها خودش را نشان نمی دهد و تشخیص در مان وجود دارد اما تشخیص شروع بیماری مشخص نیست.

عضو هیئت خیریه دیابت اصفهان دیابت را علت مستقیم نارسایی کلیه وسکته قلبی دانست و ادامه داد : در سی سال گذشته افراد دیابتی از 30 میلیون به 400 میلیون رسیده است وتخمین زده می‌شود تا سال 2050 از هر سه نفر یک نفر به دیابت مبتلا شود.

بنا به گفته این متخصص غدد ومتابولیسم 8 درصد افراد بالغ دچار دیابت هستند واین آمار در اصفهان در افراد بالای سی سال 12 درصد است و افراد پری دیابت یا در معرض خطر هم به همین میزان بوده است.

11ونیم درصد آقایان و12 ونیم درصد خانم‌ها در ایرا ن به دیابت مبتلا هستند.  وآمار دیابت تیپ 2 نیز در کودکان افزایش یافته است.

هزینه درمان هر بیماردر ماه  120 دلار است

در ادامه دکتر محمدعلی عطاردی مجددا بر آموزش وپیشگیری تاکید وآموزش را اساس درمان عنوان کرد. وی دیابت را بزرگترین بلای قرن نامید وافزود: هزینه درمن دیابت هر فرد در ماه 120 دلار است. آیا دولت از پس این هرینه بر خواهد آمد؟ در تمام دنیا خیریه‌های زیادی برای دیابت وجود دارد اما در کشور ما بسیار کم است ودر برنامه های که در حضور وزیر برای پیشگیری‌ از دیابت تشکیل شد، تنها 16 خیریه حضور داشت.

بنا به قول عطاردی خیریه دیابت اصفهان در سال 78 ثبت رسمی می‌شود ودر حال حاضر 6600 پرونده بیمار تنها از شهر اصفهان ندارد. این مرکز خیریه به آزمایشگاه درمانگاه تخصصی چشم وقلب داروخانه ومددکاری مجهز است.

وی به امار اشاره‌ای داشت وگفت: 30 درصد ایرانیان به فشار خون، 25 درصد به چربی خون مبتلاهستد ودیابت شایع ترین علت کوری وقطع پا در ایران است.

وی با تاکید بر تشکیل شدن ستاد بحران دیابت در استانداری افزود: با این اوضاع باید ستاد هر چه سریعتر تشکیل شود وهمه کمک کنند. این مرکز خیریه دیابت تنها مرکز دیابت در اصفهان است و اصلا جواب گوی نیاز شهر نیست. بارها از سمت استانداران وشهرداران اسبق اصفهان قول هایی برای مساعدت وتشکیل کارگروه بحران داده شد اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

وی برا برنامه ریزی بر تبلیغات رسانه‌ای وتلویزیونی ونظارت بر اغذیه فروشی وفست وفودها تاکید کرد وگفت: باید افراد در معرض خطر شناخته شوند . کودکان در معرض خطر قرارگرفته اند وتعداد مبتلایان به دیابت نوع دو افزایش داشته است. در حال حاضر 61 کودک 2 تا 8 سال دستگاه پمپ انسولینی از خیریه به قیمت 6ونیم میلیون دریافت کرده اند.

عطاردی بر پیشگیری وآموزش مردم از روش‌های مختلف تاکید کرد وگفت : دیابت هرینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند و آمار اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است که باید فکری کرد. اصفهان در مرز خطر است و باید برای پیشگیری وچکاپ مرتب مردم فکری کرد.

 

مطالب پیشنهادی