12:05 1396/07/25

به گزارش مفتاح، نکته‌ای کلیدی که اگر ریشه در واقعیت نداشت، شهردار به صراحت از کارگران معترض نمی‌خواست شکایت کنند و دست کم بابت پیگیری های وزارت کار یا حساب و کتاب پس دادن در دادگاه نگران می‌بود، حال آنکه تنها نگرانی وی در حال حاضر، مشخص نشدن هویت کسی است که چهره واقعی وی در برخورد با معترضان مظلوم را به تصویر کشیده و وی را به معذرت خواهی بر خلاف میل باطنی واداشته است!

شهردار که از اعتراض کارگران به معوق شدن حقوقشان عصبانی بود، حکم اخراج ایشان را صادر کرد؛ به همین سادگی و مقابل چشمانی که ناظر ماجرا بودند.

 کارگران شهرداری «مشکین دشت» استان البرز که از پرداخت نشدن حقوقشان به ستوه آمده بودند، روز پنجشنبه تجمعی را ترتیب دادند که هدف از آن، رسیدگی مسئولان به وضع بود اما در کمال تعجب، همه به در خروجی هدایت شده و نسبتا محترمانه اخراج شدند!

 زمانی که محبوب فروزنده، شهردار این شهر در میان معترضان حضور می‌یابد و پی به نارضایتی ایشان می‌برد، به جای حل مشکل ایشان، «شرکتی» بودن ایشان را یادآور شده و در ادامه از فراوان بودن گزینه های جایگزینی ایشان در سطح شهر سخن می‌گوید.

البته این پایان ماجرا نیست و آقای شهردار در ادامه ادبیات نامناسب خود، همه معترضان را اخراج کرده و می‌گوید: «بروید شکایت کنید؛ هیچ مسأله ای نیست... همه تان بروید تسویه حساب کنید؛ تمام!» نشان دادن در خروجی به کارگرانی که سه ماه حقوق نگرفتن ایشان را به ستوه آورده و فریاد تظلم خواهی شان را بلند کرده است.

مکالمه‌ای دردناک که در قسمتی از آن، آقای شهردار به بوسیده شدن دستش توسط یکی از معترضان برای دریافت شغل اشاره می‌کند تا یادآور شود که فرد دستبوس نمی‌بایست به حقوق نگرفتن اعتراض می‌کرد؛ سخنانی شبیه آنچه از شاهان ظالم در فیلم های تاریخی می‌شنویم!

اما بشنوید از ادامه ماجرا. در پی انتشار این فیلم و بازتاب وسیعی که در فضای مجازی داشت، اعضای شورای شهر مشکین دشت، شهردار را به شورا فراخوانده و در حضور وی، موضوع را مورد بررسی قرار دادند که در نهایت تصمیم بر آن شد که شخص شهردار به صورت رسمی عذرخواهی نماید. تصمیمی که که ظاهرا شهردار چندان موافقش نبوده است.

این را می‌شود از عذرخواهی شهردار دریافت که در توضیح ماجرا به خبرنگاران گفت: «کارگران خدمات شهرداری مشکین دشت از نیروهای شرکتی هستند و تا 31 مردادماه جاری با شرکتی به نام "عدالت کاران مشرق زمین" قرارداد داشتند و تا تیر ماه حق و حقوق این کارگران پرداخت شده است. [مدتی ا‌ست که] پیمانکار متواری است و باید باشد تا تسویه حساب انجام دهد. همچنین از استانداری برای ما بخشنامه آمده که تأمین نیروی انسانی به روش موجود تخلف است و همه باید تابع قانون باشیم.»

فروزنده در ادامه با اشاره به مفتوح بودن پرونده این شرکت در دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، گفت: «17 شهریورماه مجوز دریافت کردیم و به سرعت قرارداد را منعقد کردیم، روز پنجشنبه چک حقوق کارگران را کشیدم و به بانک فرستادم که فردی با من تماس گرفت که اینجا تجمع شده است. روابط عمومی را به تجمع کارگران فرستادم و خود نیز با آنها صحبت کردم. وقتی نیت شهرداری پرداخت حقوق کارگران است به کارگران گفتم که شماها نیروی شرکتی هستید و قرار است با شما تسویه حساب کنم.»

وی در ادامه در خصوص سوءاستفاده برخی افراد از تجمع صورت گرفته سخن به میان آورد و گفت: «در بین تجمع کنندگان یک نفر بود که جزو کارگران نبود و فیلمی را مخفیانه گرفت و این بحث را منتشر کرد که من از کارگران و مردم مشکین دشت معذرت می خواهم. من خود نیز کارگر زاده هستم و حاضرم دست این کارگر را ببوسم.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که شهردار قصد اخراج کارگران شرکتی را نداشته و آنچه در فیلم مشهود است، هدایت معترضان به در خروجی و تهدید ایشان به جایگزینی با افراد جویای کار در سطح شهر نبوده است! ادعایی عجیب که معلوم نیست چرا در ادامه آن، شهردار عذرخواهی کرده است؟!

نکته جالب توجه دیگر اینکه آقای شهردار از آن کارگران معترض عذرخواهی نکرده و مخاطب عذرخواهی وی، کارگران و مردم مشکین دشت بوده‌اند. گویی از اینکه اعتراض عده ای موجب شده ذهن اهالی مشکین دشت مشوش شود، عذرخواهی کرده و از دیگر کارگرانی که نتوانسته با اخراج دسته جمعی کارگران معترض، آنها را به کار بگیرد!

از این اشکالات و ابهامات که بگذریم، آنچه ورای ادبیات نامناسب شهردار با معترضان و عذرخواهی نیم دار و هوایی وی خودنمایی می‌کند، بی پشتوانه بودن کارگران معترض است. کارگرانی که حتی حق ندارند، بعد از سه ماه حقوق نگرفتن اعتراض کنند که اگر کنند، به در خروج هدایت خواهند شد و قانون و مجری قانون نیز پشتیبانشان نیست. آنقدر بی پشتوانه که شهردار به صراحت از ایشان می‌خواهد مسیر شکایت را در پیش بگیرند و اطمینان دارد که این پیگیری هیچ گزندی متوجه شهرداری و شهردار نخواهد کرد.

نکته‌ای کلیدی که اگر ریشه در واقعیت نداشت، شهردار به صراحت از کارگران معترض نمی‌خواست شکایت کنند و دست کم بابت پیگیری های وزارت کار یا حساب و کتاب پس دادن در دادگاه نگران می‌بود، حال آنکه تنها نگرانی وی در حال حاضر، مشخص نشدن هویت کسی است که چهره واقعی وی در برخورد با معترضان مظلوم را به تصویر کشیده و وی را به معذرت خواهی بر خلاف میل باطنی وادار کرده است!

منبع: تابناک

مطالب پیشنهادی