16:30 1396/06/22

به گزارش مفتاح، یک هفته نامه آلمانی به اوضاع فاجعه بار یمن و انکار آن از طرف جهانیان پرداخته و عربستان سعودی را مسئول اصلی این تراژدی دانست.

هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی با عنوان بدترین همه بحران ها به اوضاع فاجعه بار در یمن پرداخته و نوشت: هفت میلیون نفر در این کشور در معرض تهدید گرسنگی قرار دارند. سه میلیون نفر آواره شده اند و 600 هزار نفر هم به ویروس وبا مبتلا شده اند. در یمن یک تراژدی شکل گرفته است که مسئولیت اصلی آن بر عهده عربستان سعودی بوده و جهانیان از دور نظاره گر آن هستند.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل، در حال حاضر در یمن بزرگترین فاجعه انسانی دنیا اتفاق می افتد. این فاجعه ای است که به عنوان رویدادی طبیعی در این کشور رخنه نکرده بلکه ساخته دست بشر است. البته دنیا این فاجعه را انکار می کند. آمارهایی که شنیده می شود بسیار وحشتناک است.

حدود 18 میلیون از 27 میلیون یمنی به کمک های انسانی وابسته هستند. بیش از هفت میلیون نفر هم در معرض تهدید گرسنگی قرار دارند. بیش از 3 میلیون نفر در این کشور در حال فرار هستند. 14.5 میلیون یعنی بیش از نیمی از همه این شهروندان دسترسی به آب آشامیدنی تمیز ندارند. پیامد آن بدترین بیماری همه گیر در این کشور است. حدود 600 هزار نفر از آوریل سال جاری در یمن به ویروس وبا مبتلا شده اند و حداقل حدود 2 هزار یمنی تا به حال بر اثر این بیماری مرده اند.

همه این ها اتفاقاتی است که می شد از آن جلوگیری به عمل آورد و سازمان ملل هم در این مسئله شکی ندارد که این بحران انسانی نتیجه مستقیم جنگ در این کشور است.

اشپیگل در ادامه نوشت: یمن همواره با فاصله زیاد به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب مطرح بود، که البته درگیری های داخلی در این کشور از سال 2014 شرایط این کشور را به شکل دراماتیکی بدتر کرده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به جنگی که به رهبری عربستان در یمن علیه حوثی ها به راه افتاده است نوشت: حدود دو سال است که سعودی ها اعلام می کنند که پیروزی نزدیک است. اما این تنها یک توهم و آرزو است. برعکس، پادشاهی عربستان سعودی در کشور همسایه خود کاملا گرفتار شده است. منتقدان در حال حاضر از یک ویتنام سعودی سخن می گویند که در یمن ایجاد شده است.

از زمان شروع جنگ یمن بر اساس آمارهای شورای حقوق بشر سازمان ملل بیش از 5 هزار غیر نظامی کشته شده اند که در بین آن ها 1200 کودک وجود دارد. سازمان ملل، عربستان سعودی و متحدانش را مسئول اکثر این قربانیان به بار آمده می داند.

البته سعودی ها نباید از این انتقادها ترسی به خود راه بدهند؛ وقتی که در اواخر آگوست بمب های عربستان سعودی هتلی در شمال غربی صنعا را تخریب کرد و در این بمباران حداقل 30 نفر جان باختند وزارت امور خارجه آلمان در این باره ابراز ناراحتی کرده اما حرفی از مسببان آن نزد. وزیر امور خارجه آلمان و کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار یک بررسی مستقل بین المللی در این باره شدند که البته انگلیس و آمریکا تشکیل یک چنین کمیسیون بررسی را رد می کنند. این دو کشور در کنار آلمان از جمله مهم ترین صادر کنندگان تسلیحات به عربستان سعودی هستند.

لندن از شروع جنگ یمن صادرات تسلیحاتی به ارزش بیش از سه میلیارد دلار به عربستان سعودی را تصویب کرده است. واشنگتن هم صادراتی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به این کشور داشته است. دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است که مهماتی تولید آمریکا و انگلیس در حملات به غیر نظامیان در یمن به کار برده شده است.

دولت آلمان نیز ارسال قایق های گشت زنی به عربستان را در اوایل سال جاری میلادی تصویب کرده است.

این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: دنیا در تلاش است تا رنج مردم یمن را نادیده بگیرد چرا که این جنگ درگیری هایی در انزوا است. البته حدود 3 میلیون یمنی در حال فرار هستند اما به ندرت کسی می تواند به خارج از این کشور  و اروپا دست یابد.

اشپیگل در بخش دیگری از این مطلب نوشت: پایان جنگ در یمن که پیش شرط اساسی برای بهبود شرایط انسانی در این کشور است پیش بینی نمی شود. بلکه برعکس شرایط پیچیده این کشور همواره بغرنج تر می شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی