18:42 1396/05/28

 

 

به گزارش مفتاح، محمد حسین حسین‌زاده مدیر عامل بانک رسالت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به محورهای متعدد بانکداری در کشور، بر بانکداری قرض الحسنه تاکید داشت و گفت: در جامعه امروز آگاهی بخشی خوبی صورت نگرفته و مردم با بانک آشنا هستد واما با کارکرد بانک آشنا نیستند.

وی وجود همه نوع بانکداری را لازمه توسعه اقتصادی کشور دانست وبا اشاره به بانکداری تجاری واجتماعی گفت: نماد ما بانک قرض الحسنه است. ما بانکداری اجتماعی هستیم. مردم با بانکداری اجتماعی آشنایی زیادی ندارند، بانک اجتماعی یک بنگاه تجاری است که برای سود خلق نشده است.

مدیر عامل تنها بانک خصوصی کشور با تاکید بر اینکه بانک رسالت متمرکز بر قرض الحسنه است، اظهار داشت: ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم تا طبق فتوای علما شیعه وسنی باشد. ما یک بانک اجتماعی هستیم ومحورمان سود نیست. تسهیلات و وام‌هایی که پرداخت می‌کنیم ویژه بانک قرض الحسنه وبانک خرد است.  سقف وام ما 30 میلیون تومان وعامه مردم، مخاطب ما هستند.

وی تصریح کرد: ما شعار بانکداری اسلامی نمی‌دهیم. تعریف بانکداری اسلامی وسیع است. بانک قرض الحسنه رسالت، یک بانک اجتماعی است. بانک رسالت با نیت قرض الحسنه وایجاد کسب وکارهایی که مشکل اجتماعی را حل کند، تاسیس شده است. این بانک بزرگترین کسب و کار اجتماعی در کشور است وبه منظور  احیا قرض الحسنه برای حل شدن مشکلات عامه مردم ایجاد شده است.

بنا به گفته حسین‌زاده 4 میلون سپرده گذار در بانک رسالت وجود دارد که 95 درصد از این افراد زیر 50 میلیون تومان سپرده دارند و 91 درصد از این افراد زیر ده میلیون تومان. ظرف 5 سالی از تاسیس این بانک می‌گذرد، تا کنون 2 میلیون فقره وام قرض الحسنه با میانگین 10میلیون توان پرداخت شده است. این وا‌ ها با کارمزد 2 درصد پرداخت می‌شود؛ این شاخصه مخصوص بانک‌های خرد قرض الحسنه واجتماعی است.

وی در ادامه افزود: ما تلاش کردیم بانک شرعی، ارزان وآسان باشیم. در بحث شرعی که بر اساس فتاوا عمل می‌کنیم، با دودرصد کارمزد ارزان هستیم، در زمینه آسان که مهمترین موضع بازپرداخت ووثیقه وضمانت است هم سامانه اعتبار سنجی مرات را  راه اندازی کردیم.

وی درباره سامانه مرات، که از ابتدای سال در اصفهان عملیاتی شده است گفت: افراد برای دریافت وام وارد این سامانه می شوند و وضعیت مالی آنها توان پرداخت اقساط وخوش حسابیشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تا کنون 2 هزار نفر در این سامنه ثبت نام کرده‌اند و موفق به دریافت وام خود شده اند.

بنا به گفته حسین‌زاده با راه اندازی این سامانه جریمه دیرکرد یا وجه التزام که 12 درصد است وطبق نظر اکثر علما حرام است، از بین خواهد رفت واعتبار افراد ضمانت آنها خواهد شد.

تشکیل کانون‌های همیاری اجتماعی در بانک رسالت خبردیگری بود که مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت به ان اشاره داشت. در این طرح گروه‌های اجتماعی که شامل یک جمع خواهند بود، به صورت گروهی با یک راهنما به بانک متصل می‌شوند وتمامی خدمات خود، از افتتاح حساب واعتبار سنجی را به صورت غیر حضوری وبا حضور یک واسطه به نام راهنما در بانک انجام خواهد شد. یک ونیم سال است این کانون‌ها در اصفهان فعال شده اند و تا کنون 800 کانون در بانک رسالت تشمیل شده و40 هزار نفر عضو در این کانون‌ها هستند. هدف از انجام این کار جلوگیری از ازدحام در شعب و نیاز به ایجاد شعبه جدید عنوان شده است.

اجرای الگوی توسعه کارآفرینی و حمایت از کسب وکار خانگی در شهرهای کوچک  وروستاها الگو جدیدی است که بانک قرض الحسنه رسالت کلید زده است. حسین زاده در این خصوص گفت: این طرح به صورت پایلوت در شهر گلباف کرمان و با محوریت اقتصاد مقاومتی شروع شد. با اجرای این طرح که شامل آموزش وحمایت از مشاغل خانگی است، جمعیت کوچ کرده از منطقه به شهر بازگشتند وجمعیت شهر از 1300 به 8 هزار نفر رسید. قرار است این طرح در منطقه سمیرم اصفهان نیز شروع شود.

مدیر عامل بانک رسالت با تاکید بر اینکه در بانک رسالت در خصوص کارمزد عمل به احتیاط کردیم، اظهار داشت: به دنبال ابن هستیم که 2 درصد کارمزد را به صفر برسانیم وکارمزد را از خدمات بگیریم نه تسهیلات. وی تاکید کرد بانک‌ها باید از فروش خدمات اداره شوند نه کارمزدها.

 

مطالب پیشنهادی