17:40 1396/04/18

 

 

به گزارش مفتاح، اسدالله گرجی زاده مدیر کل زندان های استان اصفهان، در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تاکید بر داشتن زندان اسلامی افزود: زندان جامعه اسلامی با دیگر جامعه ها فرق دارد و 95 درصد اقدامات ما فرهنگی و5 درصد پلیسی است.

وی با تاکید بر آشنا شدن مسوولان وجامعه با مشکلات زندانیان وخانواده آنها گفت: امروز باید برای حل شدن مشکلات جامعه دلایل به زندان افتادن مشخص و حل شود. زندان آسیب‌هایی دارد که به جامعه سرایت می‌کند.

گرجی زاده که به عنوان مدیر کل نمونه استان در هفته قوه قضائیه مورد تقدیر قرار گرفته بر توجه به خانواده زندانیان وحمایت از این افراد تاکید کرد وگفت: خانواده ها باید مورد پوشش بیمه قرار بگیرند تا از آسیب‌ها در امان بمانند.

وی ضمن انتقاد از بی‌‌توجهی جامعه و مسوولان به زندانیان آزاد شده گفت: گرفتن سوپیشینه وتاثیر قرار گرفتن موقعیت شغلی افراد آزاد شده یکی از مشکلات امروز جامعه است.

وی همچنین بر تلاش همگی بر پیشگیری از وقوع جرم تاکید واین امر را وظیفه عمومی عنوان کرد.

بنا به گفته مدیر کل زندان‌های استان در سال 95 بیش از 30 هزارو500 نفر وارد زندان‌های استان شده‌اند که نسبت به سال گذشته 8/1 درصد کاهش داشته است. 81درصد این افرا فاقد سابقه بوده‌اند و تنها 19 درصد افراد، سابقه‌دار   بوده‌اند. 46 درصد زندانیان مرد ومابقی زن بوده‌اند. در حال حاضر 14 هزار زندانی که 3درصد آنها زنان هستند در زندان های اصفهان در بند هستند.

وی در ادامه به تشریح آمار سال گذشته پرداخت وافزود: 3درصد ورودی‌ها بی سواد و57 درصد متاهل هستند. درسال گذشته 57هزارو 600 مورد مرخصی به ده هزار و300 نفر داده شده است. 1734 مورد عفو، 121 مورد مرخصی بدون باگشت (با گرفتن رضایت شاکی)، 1613 مورد تقلیل مجازات و29 هزار نفر آزادی داشته اند.

بنا به گفته این مقام مسوول 601 پرونده در سال گذشته در شورای حل اختلاف زندان مورد بررسی قرار گرفت و1200 مورد با گذشت شکات مواجه شدند.

وی در ادامه به حافظ شدن 2400 زندانی در زندان اشاره کرد وگفت:« 1115 نفر در زندان ادامه تحصیل داشته‌اند و6384 مورد اشتغال مولد و5880 نفر موفق به کسب گواهی آموزشی فنی وحرفه‌ایی در زندان شده‌اند. بایت اشتغال زندانیان در زندان 2 میلیارد تومان پرداخت حقوق داشته‌ایم که با افزایش 18 درصدی مواجه بوده است.

وی به آمادگی سازمان زندان‌ها برای جذب بخش خصوصی برای ایجاد زمینه اشتغال در زندان اشاره واظهار داشت: اگر سرمایه گذاران با شرایط ما حاضر به همکاری باشند ما زمین به صورت امانی در اختیار آنها قرا می‌دهیم . تامین نیروی ارزان قیمت ومشارکت هم در این زمینه با انها همکاری خواهیم داشت.

70درصد ورودی‌ها‌ی زندان و 50 درصد جمعیت زندانیان معتاد هستند که به محض ورود تحت درمان قرار می‌گیرند. طبق گفته مدیر کل زندان‌ها 26 درصد زنانیان به جرم موادمخدر، 20درصد به جرم سرقت و14 درصد جرم علیه اشخاص در زندان به سر می‌برند.

وی به رتبه اول زندانیهای ایران در میان کشورهای اسلامی اشاره کرد واین مقام را در آسیا چهارم ودر دنیا هشتم بیان کرد وظفیت زندان را پاسخگویی امار زندانیان ندانست وادامه داد زندان اصفهان سه برابر ظرفیت خود زندانی دارد واین ازدحام جمعیت مانعی برای برنامه های تربیتی واصلاحی نموده بود.

مکان جدید زندان مرکزی در زیار وبه مساحت 80 هکتر در نظر گرفته شده است که برآورد می شود با هزینه‌ای بالغ بر 360 میلیارد تومان به بهره برداری برسد . هنو این اعتبار برای ساخت این زندان درنظر گرفته نشده است.

وی درادامه سرانه بهداشت وخوراک هربیمار را در روز 3تا 5 هزار تومان اعلا م کرد وتصریح کرد: زندانی به محض ورود درز ندان بیمار یابی می شود وتوسط پزشک چکاپ کامل می شود. خدمات دندادنپزشک وپزشکی برای زندانیان رایگان است .

وی وجود هر گونه اعتصاب غذا وخودکشی در زندان را کاملا رد می کند ومی گوید: اگر اعتصابی هم بوده است به خاطرو ضعیت زندان نبود ه است وبه خاطر مشکلات بیرون در زندان این اتفاق افتاده است.

مطالب پیشنهادی