به گزارش مفتاح، کیفیت و چگونگی اطلاع رسانی رسانه‌ها از اتفاقات 2 روز گذشته حادثه پالایشگاه اصفهان برای اصحاب رسانه و مردم شفاف بود تا اینکه استاندار اصفهان امروز در نشست خبری به شیوه انتشار اخبار حادثه در رسانه‌های استان اصفهان انتقاد کرد.

یکی از مهمترین محورهای مدیریت بحران، «خبرنگاری بحران» است؛ موضوعی که به صورت کاملاً مستقیم در تبعات مثبت و منفی حوادث و شدت و ضعف آن اثرگذار است.

اگر مدیران به ابعاد رسانه‌ای بحران توجه کافی نداشته باشند یا رسانه‌ها با عدول از مؤلفه‌های اصلی انتشار خبر یعنی سرعت، صحت و دقت به جایگاه اخبار حوزه بحران بی‌توجهی کنند قطعاً آسیب آن به سرمایه اجتماعی وارد خواهد شد و برای یک لحظه تعجیل در انتشار، شاید روزها و ماه‌ها فرصت لازم است تا معضلات شکل گرفته از یک اطلاع‌رسانی غلط، بازسازی شود.

در اصفهان نیز در سال‌های اخیر کم نبوده اتفاقاتی در حوزه حوادث و بحران که با بی‌توجهی مسؤولان یا کم‌دقتی رسانه‌ها، انتشار اخبارش بیش از خود حادثه، بحران آفریده است؛ در رابطه با یکی از تازه‌ترین رویدادها در اصفهان که مربوط به آتش‌سوزی در پالایشگاه اصفهان بود نیز شائبه‌های مطرح شده است که پرداختن به آن ابعاد موضوع را روشن خواهد کرد.

البته کیفیت و چگونگی اطلاع رسانی رسانه‌ها در اتفاقات مربوط به حادثه پالایشگاه اصفهان برای اصحاب رسانه و مردم شفاف بود تا اینکه رسول زرگرپور استاندار اصفهان امروز(چهارشنبه 7  تیرماه) در نشست خبری با موضوع سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع اصحاب رسانه به شیوه انتشار اخبار حادثه روز دوشنبه پالایشگاه در رسانه‌های استان اصفهان انتقاد کرد.

** خبر غلط در مورد حادثه پالایشگاه اصفهان را کدام خبرگزاری منتشر کرد؟

استاندار اصفهان امروز در این رابطه بیان کرد: یک رسانه ارزشی نباید با این شیوه اخبار حادثه پالایشگاه اصفهان را منتشر می‌کرد؛ دیروز خبر دادند که «پالایشگاه اصفهان آتش گرفته، حادثه گسترده است، 100 نفر مجروح شده‌اند و شهدا را هم بعداً اعلام می‌کنیم.»

این اظهار نظر استاندار اصفهان در حالی مطرح می‌شود که خبر حریق گسترده در پالایشگاه اصفهان و مصدومیت 100 کارگر روز دوشنبه برای نخستین بار توسط خبرگزاری ایلنا منتشر شد(لینک خبر) که بلافاصله شبکه خبر، محتوای منتشر شده در این خبرگزاری را زیرنویس کرد.

در ابتدا خبر حادثه پالایشگاه اصفهان را به استناد زیرنویس شبکه خبر در کانال تلگرامی خود منتشر کرد البته صحبتی از انتشار اسامی شهدا هم نشده بود اما تنها دقایقی بعد و پس از انجام بررسی‌های لازم از مسؤولان پالایشگاه، ضمن حذف خبر از کانال تلگرامی، به عنوان نخستین رسانه خبر ابتدایی تکذیب گستردگی حریق در پلایشگاه را در ساعت 15:34 دقیقه به نقل از از محمد صادق حاجیان مدیر روابط عمومی شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در کانال تلگرامی و سپس سایت رسمی خود منتشر کرد(اینجا). موضوعی که باعث شد شبکه خبر سخنگوی پالایشگاه را روی خط زنده خود بیاورد و در رابطه با ابعاد واقعی حادثه با وی گفت‌وگو کند.

در ادامه نیز اخباری در رابطه با عدم اعزام نیروی آتش‌نشان برای اطفای حریق و تکذیب انتقال 100 مصدوم به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتشر شد و اظهارات و صوت مصاحبه سخنگوی پالایشگاه اصفهان در رابطه با کیفیت حادثه نیز به عنوان اخبار تکمیلی در صفحه ملی و کانال تلگرام کشوری خبرگزاری فارس منتشر شد.

رسول زرگرپور در تشریح واکنش خود به اخبار مربوط به پالاشگاه اصفهان می‌گوید: بلافاصله پس از شنیدن این خبر سریعاً به سمت پالایشگاه اصفهان حرکت کردم که در میانه راه از طرف مسؤول حوادث تماس گرفتند و اعلام کردند که اولاً این اتفاق در پالایشگاه نیفتاده و در انبار ضایعات گوگرد بوده است و ثانیاً گسترده نیست و بسیار جزیی است به طوری که حتی از آتش‌نشانان شاهین‌شهر و اصفهان نیز درخواست کمک صورت نگرفته است

این حریق طولانی نبوده و 10 دقیقه بیشتر طول نکشیده است و تنها 5 نفر مصدوم شده‌اند که 3 نفر از آنان سرپایی و 2 نفر دیگر به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شده است.

در ساعت 16:53 خبر دیگری نیز به نقل از مدیر روابط عمومی شرکت پالایشگاه نفت اصفهان با عنوان «آتش‌سوزی پالایشگاه اصفهان تنها 10 مصدوم داشت/ آتش در 10 دقیقه مهار شد» منتشر کرد تا از افزایش نگرانی مردم و به خصوص شهروندان شاهین‌شهر که در نزدیکی این پالایشگاه سکونت دارند و خانواده کارکنان پالایشگاه جلوگیری کند اما سؤال اینجاست که توسط چه کسی این اطلاعات بعضاً غلط در مورد پوشش رسانه‌ای حادثه به استاندار اصفهان داده شده است؟

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی