12:17 1396/04/04

 

به گزارش مفتاح، رحیم محمدی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپروش استان اصفهان، اجرای شتابزده نظام اموزشی شش سه سه ونا آگاهی والدین ودانش آموزان در رابطه با هدایت تحصیلی را علت به چالش کشیده شدن طرح دانست والبته رسانه ها را دخیل در ایجاد این چالش دانست.

وی رسانه‌ها را متهم کرد که به جای اطلاع رسانی درباره هدایت تحصیلی که نقش هدایت دانش اموز برای اینده رادارد، بیشتر دغدغه ایجاد کردند.

وی درادامه افزود: باید دانش آموز برای انتخاب کردن راه درست آرامش داشته باشد و بداند رشته‌ای که انتخاب کرده می‌تواند آینده آن را تضمین کند و استعداد وورد به آن را دارد یا خیر.

محمدی با تاکید بر اینکه اگر دانش آموز در هر مرحله‌ای احساس کرد مسیری که انتخاب کرده است اشتباه بوده است می‌تواند مسیر خود را تغییر بدهد، گفت: رویکردی که امسال انتخاب کردیم آگاهی بخشی به خانوادها بوده است. رویکرد هدایت تحصیلی با فنی وحرفه ایی است با آگهی دادن افق را باید روشن کنیم.

وی مولفه های هدایت تحصیلی را استعداد، علاقه، نیازهای شغلی کشور ونیازها وامکانات منطقه عنوان کرد وافزود: بیشترین سهم در انتخاب هدایت تحصیلی را خانواده ها دارند ودانش آموزان تنها 28 درصد دخیل‌اند. در حال حاضر 55 درصد بیکاری دررشته‌های نظری داریم. در حال حاضر 32 درصد تمایل به رشته تجربی است در حالی که قبولی کمی دارد، البته امسال گرایش به رشته‌های فنی وحرفه‌ایی 8 درصد افزایش یافته است.

بنابه گفته محمدی مبنای هدایت تحصیلی بررسی‌های مشاوره‌ای وسوابق تحصیلی است. اما معاون آموزش متوسطه به کمبود مشاوره هم اشاره داشت  وسوابق تحصیلی را به دلیل محور بودن دروس عمومی، ملاک مناسبی برای انتخاب رشته ندانست.

وی معتقد است باید هدایت تحصیلی از پایه ششم اجرا شود، ولی با اعتماد مردم به هدایت تحصیلی هم اشاره داشت وگفت: ظرفیت به اندازه کافی برای دانش اموزان ایجاد شده است. 19 هزار نفر متقاضی ثبت نام در رشته تجربی هستند و 18 هزار ظرفیت ایجاد شده است که باید از ظرفیت مدارس غیر دولتی هم استفاده کرد. البته بعضی خانواده‌ها روی بعضی مدارس حساس هستند وباعث ازدحام در آن مدارس می‌شوند.

 

مطالب پیشنهادی